هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

آمار هتل های استاندارد ایران اعلام شد

340 هتل گواهی استاندارد گرفته اند، 767 هتلدار برای دریافت گواهی اقدام کرده اند اما طبق آیین نامه جدید معاف از نرخ گذاری نمی شوند.

"رئیس جامعه هتلداران کشور"

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: 1100 هتل 1 تا 5 ستاره در کشور وجود دارد و از این تعداد 140 هتل گواهینامه استاندارد را دریافت کرده اند به عبارتی برای 30 درصد هتل ها گواهی استاندارد صادر شده است. تعداد 767 هتل نیز درخواست گواهی داده اند که فرآیند آن در حال اجرایی شدن است. به این ترتیب 67 درصد هتل ها در انتظار دریافت گواهی استاندارد هستند اما 23 واحد نیز تاکنون برای دریافت گواهی استاندارد مراجعه نکرده اند که در کل 3 درصد هتل ها را تشکیل می دهند.

وی افزود: در آیین نامه قبلی ایجاد، اصلاح و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری آمده بود هتل هایی که برای دریافت گواهی مراجعه کرده اند و یا قبلا آن را گرفته اند از شمول نرخ گذاری آزاد هستند. این یک نکته تشویقی برای هتلداران بود تا هتل های خود را استاندارد کنند اما اکنون 767 هتل اظهار نارضایتی کرده اند چون این هتل ها به دلیل یک عامل تشویقی وارد مرحله استانداردسازی شده اند و اکنون که در آیین نامه جدید نمی توانند نرخ گذاری کنند بی انگیزه شده اند. نکته دیگر اینکه اگر در آیین نامه قبلی هتلداران و بهره برداران نرخ را تعیین می کردند اکنون باید این موضوع به تایید مدیرکل میراث فرهنگی استان ها نیز برسد و در نهایت یک نهاد دولتی برای آنها تصمیم بگیرد.

حمزه زاده بیان کرد: اکنون هتل ها تا 40 درصد هم تخفیف می دهند پس اختلاف ما با معاونت گردشگری بر سر 2 یا 3 درصد افزایش نرخ نیست. حتی در ایام عید برخی از هتلداران در استان ها تخفیف های زیادی برای حضور گردشگر در هتل می دهند و در بیشتر استان ها اکنون نرخ هتل های استاندارد به صورت مشترک تعیین می شود اما سازمان میراث فرهنگی یک طرفه نرخی را برای کل کشور ابلاغ کرده است و آن را به همه هتلداران تحمیل می کند در صورتی که در همان آیین نامه اصلاح شده آمده است که می بایست نرخ هتل استاندارد مشترکا تعیین شود.

رئیس جامعه هتلداران کشور ادامه داد: بنابراین سازمان میراث فرهنگی آیین نامه خودش را نیز نادیده گرفته است. چرا این سازمان که باید مدافع آیین نامه ایجاد، اصلاح و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری باشد آشکارا این آیین نامه را نقض می کند. سازمان میراث فرهنگی هتل ها را متهم به گران فروشی می کند در حالی که طی یک سال اخیر دو بار نرخ بلیت موزه های تحت پوشش خود را افزایش داد. آیا با دو بار افزایش نرخ حقوق گردشگران پایمال نمی شود. در این مدت نامه های متعددی به رئیس سازمان نوشتیم اما آنها نامه ها را بایگانی می کنند و پاسخ نمی دهند.

وی در پایان گفت: هنوز برای استانداردسازی هتل آپارتمان ها ضوابطی نوشته نشده است و این دسته از اقامتگاه ها همچنان بدون ضابطه استاندارد، هستند

ز

ایران ۱۰۴ هتل چهار و پنج ستاره دارد

۲۹ هتل پنج ستاره و ۷۵ هتل چهار ستاره همه دارایی ایران از هتلهای خوب در صنعت گردشگری است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی ستاره هتل‌های کشور نشان می‌دهد که از میان حدود ۱۱۰۰ هتل موجود در کشور، با دو تا پنج ستاره که به درجه‌های TOP، A، B و C تقسیم شده‌اند، تنها ۲۹ هتل پنج ستاره در ایران موجود است و ۷۵ هتل دیگر نیز چهار ستاره هستند.

بررسی میدانی هتلهای تاپ موجود در ایران نشان می‌دهد که استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، کرمانشاه، کرمان، همدان و مرکزی تنها دارای یک هتل پنج ستاره هستند. استان‌ آذربایجان شرقی نیز دو هتل پنج ستاره دارد. بیشترین تعداد آمار هتل‌های پنج ستاره در تهران، خراسان رضوی و فارس است که به ترتیب دارای پنج، پنج و شش ستاره هستند.

در این میان استان هرمزگان نیز سه هتل پنج ستاره دارد اما هنوز شهری مانند یزد با وجود مراکز اقامتی متعدد در فهرست جامعه هتلداران ایران، هتل پنج ستاره‌ای ندارد. این شهر دارای چهار هتل چهار ستاره است؛ همانند استان خوزستان که آن هم چهار هتل چهار ستاره دارد. با این حال استان‌های مازندران و اصفهان نیز دارای پنج هتل چهار ستاره، گیلان ۶ هتل چهار ستاره و کرمان، فارس و آذربایجان شرقی هر کدام دارای دو هتل چهار ستاره، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و قم سه هتل چهار ستاره هستند و پس از آن استان‌های تهران و خراسان رضوی هر کدام با ۱۱ و ۱۰ هتل چهار ستاره دارای بیشترین تعداد هتل‌های پر ستاره در ایران به شمار می‌آیند.

هر چند که از میان ۳۱ استان کشور، استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان، هرمزگان، مرکزی، لرستان، زنجان و اردبیل تنها یک هتل چهار ستاره دارند، با این حال شهرهایی مانند البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، قزوین و حتی گلستان نه هتل چهار ستاره دارند و نه هتل پنج ستاره.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران به خبرنگار مهر گفت: این آمار از هتل‌‌های چهار و پنج ستاره موجود در کشور، آخرین آمار به روز شده هستند.

صحبت‌های جمشید حمزه‌زاده در حالی است که بسیاری از این هتل‌های چهار و پنج ستاره استانداردهای لازم را برای گرفتن ستاره‌های درخشان ندارند. برخی از آنها گرچه پنج ستاره روی سر درشان نصب شده ولی در حقیقت خدماتی که ارائه می‌کنند، همانند هتل چهار ستاره و یا حتی پایین‌تر از آن است
ز

آمار هتل های سراسر کشور

۲۱۵هزار و ۴۱۹ تخت، همه‌ی ظرفیت‌ اقامتی هتل‌های یک تا پنج ستاره، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرهای کشور بدون شمارش متل‌ها و پانسیون‌ها است، البته این آماری است که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد و اندکی هم با آمار جامعه‌ی هتلداران ایران در تناقض است.

به گزارش ایسنا، جامعه‌ی هتلداران ایران، آمار یک‌هزار و ۸۷ هتل در سراسر کشور را با در نظر گرفتن هتل‌های مناطق آزاد ثبت کرده، در حالی‌ که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمار یک‌هزار و ۲۵ هتل از یک تا پنج ستاره موجود است. البته به گفته‌ی کارشناسان این سازمان، این آمارها کامل نیست، چون مدت‌ها است از استان‌ها خواسته‌اند آخرین آمار و اطلاعات مربوط به امکانات اقامتی خود را تحویل دهند؛ ولی ظاهرا برخی در این‌باره کوتاهی کرده‌اند.

نداشتن آمار دقیق از تعداد واحدهای اقامتی، به تفکیک تراکم جمعیتی و ظرفیت‌ در هر استان و همچنین در اختیار قرار نگرفتن آن‌ها در میان آژانس‌داران و مجریان تورها، گاهی باعث می‌شود کمبود ظرفیت احساس شود، اتفاقی که اکنون بین آژانس‌دارهای ایرانی رخ داده است و رییس هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی هتلداران هم آن را یک نگرانی بی‌مورد می‌داند، چون معتقد است: در بسیاری از مناطق که از چشم گردشگران دور مانده، هتل‌های مناسبی وجود دارد که کسی از آن‌ها سراغی نمی‌گیرد و آن‌ها هم در حال خاک خوردن هستند.

از طرفی با این مسأله مواجهیم که آژانس‌های گردشگری در این فصل که زمان آمدن گردشگران خارجی است با کمبود هتل‌های چهار و پنج ستاره در شهرهایی مانند اصفهان و تهران روبه‌رو شده‌اند.

اگرچه مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگران بارها اعلام کرده‌اند، به آمار و اطلاعات مربوط به هتل‌های کشور می‌توان از طریق سایت این سازمان http://ichto.ir دسترسی داشت؛ اما این اطلاعات چندان هم کامل و به‌روز نیست، مخصوصا این‌که جای قیمت‌ هتل‌ها هم خالی است. این موضوع دقیقا برخلاف اظهارات قبلی مسوولان این سازمان برای شفاف‌سازی در اطلاع‌رسانی مربوط به خدمات گردشگری است.

اما براساس آن آمار و اطلاعاتی که در سازمان ثبت شده، در حال حاضر یک‌هزار و ۲۵ هتل یک تا پنج ستاره با ۴۳هزار و ۸۵۳ اتاق و ۱۰۶هزار و ۹۹۴ تخت، ۵۲۵ هتل‌آپارتمان با ۱۰هزار و ۲۲۵ اتاق و ۲۹هزار و ۲۵ تخت و یک‌هزار و ۵۰۰ مهمان‌پذیر با دوهزار و ۸۰۱ اتاق و ۷۹هزار و ۴۰۰ تخت موجود است.

از این میان، هتل‌های دو ستاره با ۳۵۴ واحد، بیشترین تعداد تراکم و واحد ساختمانی را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما هتل‌های سه ستاره با این‌که ۲۲۱ واحد هستند با ۱۱هزار و ۸۵۳ اتاق و ۳۰هزار و ۸۴۴ تخت، بیشترین ظرفیت اقامتی را در کشور دارند. اکنون ۱۰هزار و ۶۵۶ اتاق با ۲۵هزار و ۸۲۳ تخت نیز در گروه هتل‌های دو ستاره خدمات می‌دهند.

هتل‌های یک ستاره نیز که از نظر جمعیتی، به ترتیب بعد از هتل‌های سه و دو ستاره قرار دارند، ۳۴۸ واحد با هشت‌هزار و ۹۸ اتاق و ۲۱هزار و ۱۰۳ تخت هستند.

اما هتل‌های پنج ستاره که بیشترین کاربری را در گردشگری خارجی ایران دارند، کم‌ترین واحدها را به خود اختصاص داده‌اند، ۲۳ هتل در سراسر کشور با چهارهزار و ۷۵۶ اتاق و ۱۰هزار و ۲۰۶ تخت. البته در آمار جامعه‌ی هتلداران به‌دلیل لحاظ شدن هتل‌های مناطق آزاد، تعداد هتل‌های پنج ستاره در سراسر کشور ۲۷ واحد ثبت شده است.

تعداد هتل‌های چهار ستاره نیز ۸۱ واحد است که فقط دو واحد کمتر از آمار جامعه‌ی هتلداران است. این هتل‌ها که بعد از پنج ستاره‌ها، بیشتر مورد استفاده‌ی گردشگران خارجی قرار می‌گیرند، با هفت‌هزار و ۴۹۹ اتاق و ۱۷ هزار و ۷۳۵ تخت، مشغول خدمت‌رسانی هستند.

قیمت این واحدهای اقامتی در آن گروهی که استانداردسازی شده‌، یعنی تعدادی حدود ۱۰۰ هتل، با تعرفه‌ای آزاد و معمولا براساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، برای همین است که گاهی با تفاوت قیمت در هتل‌های هم‌درجه مواجه می‌شویم، هرچند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جامعه‌ی هتلداران اعلام کرده‌اند روی قیمت‌ها نظارت دارند؛ اما قیمت‌ هتل‌ها در زمان اوج سفر، حرف دیگری را می‌زند.

با آن‌که براساس اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قیمت هتل‌ها از سال گذشته افزایش نیافته و طبق آخرین بخشنامه که زمستان سال ۹۱ صادر شد، هتل‌ها فقط مجاز بودند ۲۵ درصد به قیمت خود اضافه کنند؛ اما اقامت در هتل هم‌چنان جزو خدمات گران به‌شمار می‌آید و در حال حاضر نرخ آن با شرایط اقتصادی قشر عظیمی از جامعه ناهمگون است. این موضوعی است که مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به آن اذعان کرده‌اند، حتی محمدعلی نجفی - رییس سازمان - هم در برنامه‌ای تلویزیونی در این‌باره صحبت کرد و دلیل این گرانی را وجود برخی محدودیت‌ها برای خدمات‌رسانی و صرفا فروش «تخت برای خواب» در هتل‌ها دانست.

گرانی هتل‌های کشور باعث شده است همین ۲۱۵هزار و ۴۱۹ تخت که رقمی چندان قابل توجه به‌شمار نمی‌آید، آن هم برای کشوری که آمارهای میلیونی از سفرهای داخلی و خارجی‌اش می‌دهد و چشم‌اندازی برای جذب ۲۰میلیون گردشگر خارجی دارد، در بیشتر فصل‌های سال گاه تا ۵۰ درصد هم خالی بماند.
ز

اطلاعات مختلف درباره انواع هتل ها از نظر مکان، تعداد اتاق، مدت اقامت، نوع میهمان و ...


هُتِل نوعی مکان مسکونی اجاره‌ای است که معمولا برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود. هتل ها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب می‌آیند و بیشتر مورد استفاده مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند. هتل ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق می‌رسد. علاوه بر اتاق ها و سوئیت های اقامتی، هتل ها دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند. رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات نمونه‌هایی از امکانات هتل ها هستند.

معمولا مشتریان هتل در اتاقها و سوئیت هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن می‌شوند. اتاقهای یک تخته و دوتخته مشتریان بیشتری دارند.

هتل hotel از واژه  فرانسوی hôtel گرفته شده است که خود برگرفته از hôte به معنای مهمان است. hôtel در فرانسه اشاره به ساختمانی می‌کند که بازدید کننده زیادی داشته باشد. اما با ورود این واژه به زبان انگلیسی و سپس گسترش آن به سایر زبانها، معنای کاربردی هتل دگرگون شده و امروزه به نوع خاصی از مکانهای اقامتی برای مسافران اطلاق می‌شود.

 

 هتل ها را می توان با توجه به عوامل زیر طبقه بندی نمود :

1- از نظر مکان

الف ) هتلهای مرکز شهر  Down Town Hotel

ب ) هتلهای حومه شهر  Suburban  Hotel

ج ) هتلهای تفریحی      Resort Hotel

د ) هتلهای فرودگاهی    Air port Hotel

هـ ) متل ها                M otel’s

 2- از نظر تعداد اتاق

الف) هتلهای کوچک (تا 25 اتاق )

ب ) هتلهای متوسط ( از 25 اتاق الی 100 اتاق )

ج ) هتلهای بزرگ ( از 100 اتاق الی 300 اتاق )

د ) هتلهای خیلی بزرگ (از 300 اتاق به بالا ) G rand Hotel

 3- از نظر نوع برنامه سرویس دهی

الف ) هتل با طرح آمریکایی  American Plan

ب ) هتل با طرح اروپایی  E uropean Plan

ج ) هتل با طرح کنتیننتال    Continental Plan

د ) هتل با طرح تعدیل شده و تغییر یافته آمریکایی  M  odified American Plan

 4- از نظر نوع میهمان

الف) هتل با میهمان فامیلی و خانوادگی   Family Guest Hotel

ب) هتل با میهمان تجاری  Commercial Guest Hotel

ج ) هتل با میهمان گروهی  Group Guest Hotel

د) هتل با میهمان درمانی (هتل درمانی)  Clinical Guest Hotel

 5- از نظر مدت اقامت

الف) هتل ترانزیت  Transidential  Hotel

ب ) هتل پانسیون   Residential  Hotel

ج) هتل نیمه پانسیون   Semi Residential  Hotel

 6- از نظر امکانات موجود

الف) هتل اقتصادی با سرویس محدود  Economy  Limited Service Hotel

ب ) هتل نیمه اقتصادی Semi Economy Hotel

ج ) هتل تمام سوئیت  All suite

د ) هتل درجه یک  First Class Hotel

هـ ) هتل مجلل  Luxary  Hotel

هتل داخل شهر[1] :

این نوع هتل ها در مرکز شهر و یا با فاصله کمی از مراکز تجاری و اداری و تفریحی واقع شده است . قیمت این گونه هتلها بدلیل واقع بودن آنها در مرکز شهر بالا ست و بیشتر مورد استفاده بازرگانان قرار می گیرند .

 هتل حومه شهر [2] :

این نوع هتلها در حومه شهر ها و در محلی آرام و ساکت واقع شده و قیمت آنها نیز نسبتاً ارزانتر می باشد . این هتل ها برای مسافران با بودجه کم و همچنین سازمانهایی که می خواهند سمینار ، کنفرانس و برنامه های آموزشی داشته باشند و نیاز به مکانی ارام دارند بسیار مناسب است .

 هتل های تفریحی یا ری زورت هتل

این هتلها در کنار دریا یا در مناطق خوش آب و هوا و کوهستانی و یا نزدیک چشمه های آب معدنی قرار دارند و بیشتر محل اسکان کسانی هستند که برای گردش و گذراندن تعطیلات مسافرت می کنند .

هتل های تفریحی معمولا دارای حداقل امکانات مورد نیاز می باشند و بیشتر از طرح امریکایی پیروی میکنند . ( اتاق با سه وعده غذا، صبحانه ، نهار و شام )

 هتلهای فرودگاهی

هانطوریکه از نام این هتلها تشخیص است در مجاورت فرودگاهها قرار دارند . وبیشتر مورد استفاده مسافران ترانزیت می باشند زیرا اکثر این مسافران با دقت بسیار کمی که دارند امکان استفاده از هتل های داخل شهر برایشان میسر نیست . قیمت ها در اینجا فقط برای اتاق می باشد  ( طرح اروپایی )

 متل[3] :

اینها در خارج از شهر و کنار بزرگراه ها قرار دارند وبیشتر مورد استفاده مسافرانی هستند که با وسیله مسافرت می کنند . قیمت درنظر گرفته شده فقط برای اتاق می باشد . متل ها معمولا دارای رستوران ، سوپر مارکت و ساندویچ فروشی نیز می باشند  وسرویس آنها شباهت زیادی به سرویس هتلها دارد .

متلها دارای پمپ بنزین و فضای سبز مناسب با وسایل تفریحی محدود نیز هستند .

 مسافرخانه ها [4]

کوچک و دارای امکانات اقامتی مختصر از جمله آشپزخانه کوچک و مشترک هستند . مسافرخانه ها شکل ابتدایی هتل های مدرن هستند و ممکن است در داخل و یا هر جای دیگر بیرون از شهر قرار گیرند .

 2ـ طبقه بندی بر اساس تعداد اتاقها :

در اینجا ظرفیت هتل ها  با توجه به تعداد اتاقها ، شاخص اندازه گیری قرار گرفته و معمولا هتلهای با 25 اتاق یا کمتر را کوچک ، از

 100ـ 25 اتاق را متوسط ، 300 ـ 101 اتاق را بزرگ و هتلهای بیشتر از 300 اتاق را خیلی بزرگ می نامند که امروز از نوع آخر بسیار دیده می شود .

 3ـ طبقه بندی بر اساس نوع طرح یا برنامه [5]

طرح امریکایی[6] : قیمت در این طرح شامل اتاق و سه وعده غذا می باشد

طرح اروپایی : قیمت فقط شامل اتاق است و هزینه غذا باید جداگانه پرداخت شود

طرح متعادل یا بین المللی[7] : قیمت شامل اتاق و صبحانه است

طرح تعدیل یافته امریکایی[8] : قیمت شامل اتاق و دو عده غذا می باشد .

 4- طبقه بندی بر اساس نوع مهمان :

اغلب در بیان و محاوره از اصطلاحاتی مانند هتل های تجاری ، خانوادگی و یا هتل مخصوص گروهها استفاده می شود ، این نوع طبقه بندی به بستگی به نوع مهمان دارد.

- هتل های تجاری[9] : بیشتر به بازرگانان سرویس داده و از طرح اروپایی پیروی می کنند .

هتل های خانوادگی[10]: بیشتر در شهرهای توریستی و تفریحی واقع شده و از طرح امریکایی تبعیت می کنند .

- هتل های گروها[11]: بیشتر مورد استفاده شرکت کنندگان در سمینارهای بزرگ کنفرانس ها ، گروها و نورها می باشند و از طرح آمریکایی الگو می گیرند .

هتل کلینیک[12]: طرح سازمان و نوع امکانات موجود در این هتل ها به صورتی است که بیشتر توسط بیماران و معلولین مورد استفاده قرار می گیرد .

5- طبقه بندی بر اساس مدت اقامت   LENGTH   OF STAY

در این طبقه بندی ، هتل ها به سه دسته تقسیم می شوند .

-هتل های ترانزیت[13] : مهمانان معمولاً برای یک روز و گاهی اوقات حتی کمتر از یک روز در این گونه هتل ها اقامت می گزینند (مانند هتل های اطراف فرودگاه )

 - پانسیون[14] : میهمانان با عقد قرار داد اجاره حداقل به مدت یک ماه در آنجا اقامت می کنند .

- نیمه پاسیون[15] : دارای هر دو خصوصیات ذکر شده بالاست و مهمانان می توانند بر حسب نیاز مدت اقامت خود را تعیین کنند .

6- طبقه بندی براساس امکانات ارائه شده  Feasibility & Servicing

امکانات موجود یک هتل می تواند مهمترین ملاک برای طبقه بندی هتل باشد ، برخی از کشورها از سیستم ستاره استفاده می کنند. مثلاً یک هتل پنج ستاره باید دارای امکاناتی مانند اتاق های مفروش با حمام، دستشوئی، آب گرم و سرد، تهویه مرکزی، کانال موسیقی ، کلوپ ورزشی، استخر شنا، امکانات و وسائل ورزشی، مراکز تجاری، رستورانهای مختلف همراه با سالن پذیرایی و نوشیدنی ها و آبمیوه ها و کافی شاپ ، رستوران مخصوص و غیره باشد .

اینها فقط تعدادی از معیارهای لازم به منظور کسب ستاره هستند و هر چه امکانات هتل کمتر باشد تعداد ستاره ها نیز کمتر می شود که ممکن است به دلایل زیاد از جمله هزینه بالا و نوع فعالیت هتل باشد .

 هتل ها را براساس امکانات ارائه شده می توان به طریق زیر نیز طبقه بندی کرد .

- هتل های اقتصادی یا با سرویس محدود[16]: این نوع هتل ها دارای حداقل امکانات اقامتی و بهداشتی مورد نیاز بوده وقیمت اتاق ها حدودا 45% از هتل های درجه یک  کمتر می باشد . این هتل ها اتاق را بدون ارائه سرویس غذا و نوشابه می فروشند و برای صرفه جویی دارای پرسنل کمتری بوده و از بل بوی و دربان استفاده نمی کنند .

- هتل های نیمه اقتصادی[17] : ترکیبی از بافت هتل های فول سرویس و هتل های اقتصادی توام با صرفه جویی در هزینه ها بوده و دارای سالن های غذا خوری ، ظاهری زیبا و سرویس و امکاناتی مناسب هستند . گرانترین اتاق های این نوع هتل ها دارای چشم اندازی زیبا و در مکانی راحت و آرام قرار دارند. 

-تمام سوئیت[18]:در اینجا تمامی اتاق ها از نوع سوئیت می باشند که اتاق سوئیت بعداً شرح داده می شود .

- هتل های درجه یک[19]: هتل های تقریبا لوکس با پرسنل کار آزموده و امکانات بسیار خوب برای صرف غذا و نوشابه می باشند . این هتل ها معمولا دارای سوئیت های لوکس ، دو یا سه رستوران و یک سالن پذیرایی با  نوشیدنی و آبمیوه می باشند .

- هتل های مجلل[20]: هتل های لوکس یا دو لوکس نامیده می شوند و دارای بهترین استاندارد در کارائی ، سرویس غذا و نوشابه و راحتی مهمانان می باشند .

ز

کار متصدی پذیرش هتل چیست و چه شخصیتی مناسب این شغل است؟

اگر شما از ارتباط با دیگران و کمک به آنها لذت می برید و به محیط هتل علاقه دارید، این شغل مناسب شماست.
 

متصدی پذیرش هتل کیست؟ کار متصدی پذیرش هتل چیست؟

متصدی پذیرش هتل ( فرانت آفیس ) فردی است که با انواع واحدهای اقامتی اعم از هتل ها و متل ها و…و امکانات آنها آشنایی داشته و مهارت خوبی در جلب میهمانان، پذیرش و ارائه خدمات مطابق با خواسته آنها دارد. کار متصدی پذیرش هتل متنوع است: او به مهمانان خوش آمد گفته، وضعیت رزرو اتاق ها را مدیریت و به درخواست های مهمانان در طول اقامت پاسخ می دهد. کلیه کارهای مربوط به اطلاع رسانی، رزرواسیون، پذیرش و خروج میهمانان بر عهده پذیرش گر هتل می باشد. در واقع بخش پذیرش، قلب یک هتل محسوب می شود، زیرا اولین برخورد میهمان با پرسنل هتل در این بخش صورت می گیرد.
 
متصدی پذیرش هتل باید در همه حال رفتاری مودبانه و صمیمی، آرامش و صبر داشته باشد (حتی در شرایط بحرانی). او باید به همه جزئیات توجه کند. متصدی پذیرش هتل باید از روابط عمومی خوبی برخوردار بوده و تاحدی با روانشناسی افراد، لهجه ها و فرهنگ های مختلف آشنایی داشته باشد. او باید از اصول فروشندگی و جذب مشتری به میزان لازم در کار خود استفاده کند. همچنین با شناختی کاملی که از وظایف سایر کارکنان هتل دارد، در رسیدگی به خواسته ها، پیشنهادات و شکایات احتمالی میهمانان، سرعت عمل لازم  را به کار گیرد.
 
پذیرش گر هتل باید با نحوه بررسی درستی و اعتبار انواع کارت های شناسایی اعم از کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه و…میهمانان آشنا باشد. همچنین باید انواع روش های رزرواسیون را شناخته و مراحل مختلف هر کدام را در هنگام نیاز به خوبی انجام دهد.
 
یکی دیگر از کارهای مهم متصدی پذیرش هتل، اطلاع رسانی به میهمانان می باشد. او باید به کلیه منابع اطلاعاتی شهر خود دسترسی داشته و تا حد زیادی نیز خودش آنها را بداند. پذیرش گر هتل باید بتواند هر نوع اطلاعاتی را که میهمان هتل می خواهد، در اختیارش قرار دهد.
 

ساعت کار متصدی پذیرش هتل

پذیرش گر هتل به صورت شیفتی کار می کند. در هتل های بزرگ معمولا سه شیفت ۸ ساعته و در هتل های کوچک و مهمانپذیرها دو شیفت کاری وجود دارد.   

 

وظایف متصدی پذیرش هتل

  • خوشامدگویی به میهمانان در بدو ورود توام با احترام و ادب فراوان

  • انجام کارهای مربوط به رزرو اتاق برای مشتریان از طریق تلفن، ایمیل، فکس، نامه و یا حضوری

  • انجام کلیه کارهای لازم در هنگام ورود و خروج مهمانان از جمله گرفتن مدارک شناسایی معتبر از میهمان و بررسی صحت و اعتبار آنها، ارائه فرم مشخصات به میهمان و کمک به او در پرکردن آن، گرفتن و دادن کلید اتاق ها به میهمانان و …

  • توضیح کامل در مورد انواع اتاق های و امکانات هتل به میهمان و کمک به او در انتخاب اتاق مناسب و دادن کلید به او

  • گرفتن و دادن پیغام به میهمانان

  • پاسخگویی به درخواست های مختلف مهمانان ( از جمله رزرو بلیط تئاتر یا نگهداری اقلام با ارزش)

  • پاسخگویی به سوالات مهمانان و دادن اطلاعات مورد نیاز به آنها

  • بررسی و رسیدگی به پیشنهادات، مشکلات و شکایات میهمانان

  • آماده کردن صورت حساب ها و تحویل پرداخت های مهمانان در هنگام ترک هتل

  • همکاری با سایر کارکنان هتل برای ارائه خدمات بهتر به میهمانان

در اغلب هتل ها برای رزرو کردن و نگهداری جزئیات اطلاعات هتل از سیستم های کامپیوتری استفاده می کنند. در هتل های بزرگ معمولا چند پذیرش گر در محل پذیرش هتل کار می کنند و هر کدام مسئول بخشی از کار هستند، مثلا فردی مسئول بررسی انواع رزرو های انجام شده و هماهنگی آنها می باشد. اما در هتل های کوچک کار متصدی پذیرش هتل بیشتر بوده و کلیه کارهای بخش پذیرش و گاهی کار راهنمایی مسافران به اتاق هایشان بر عهده متصدی پذیرش می باشد.

 

شخصیت شناسی متصدی پذیرش هتل

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
 
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
 

شخصیت شناسی متصدی پذیرش هتل بر اساس تست MBTI

ESFP این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم در ارتباط باشد. او به مسافرت و کار در این حوزه علاقه دارد. این تیپ شخصیتی به حرف های مشتریان به دقت توجه کرده و حداکثر تلاش خود را برای رفع خواسته های آنها انجام می دهد.
ز