هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

هتل و امکاناتش


هتل ها و اقامت گاه ها:مجموعه هایی هستند که خدمات اقامتی و پذیرایی به مهمان ارائه می کنند.که شامل اسکان امنیت و سرویس دهی و غذا و نوشیدنی یا نگهداری از کودکان ،حیوانات ،لوازم و اشیاء میشود.

هتل: ساختمانی است تشکیل شده از چند طبقه و چندین اتاق ،همره باسرویسهای جانبی که همانند یک شهر برای ساکنین آن عمل می کند واجرای تمام خدمات تأمین آسایش را بر عهده دارد هتل ها از یک ستاره تا پنج ستاره طبقه بندی می شوند.که هرکدام به چهار گروه Tap ,A,B,Cتقسیم بندی میشود پایین ترین در جه 1*C و بالاترین درجه 5*T است اما کلیه ی اقامتگاه هایی که فقط اقامت و صبحانه ارائه می کنند مثل مسافر خانه ها و ..... از q1 تا q5 درجه بندی می شود این درجه بندی را کشور انگلستان ارئه داده.اما گاهی این تقسیم بندی که از کشور فرانسه به وجود آمده پا را فراتر می گذارد مثل هتل های هفت ستاره، به این دلیل به این نام خوانده می شود که دارای تجهیزات خاصی هستند این ستاره ها را با رنگ قرمز نمایش می دهند. که اولین آنها برج العرب در امارات است .

قسمت های مختلف هتل :پذیرش،خانه داری ، F&B ،حراست، تشریفات ،فنی مهندسی که هرکدام وظایف خاصی دارند.

لابی هتل (lobby):در قسمت ورودی هتل مکانی قرار دارد که به آن لابی گفته می شود. لابی از نظر امکانات و تجهیزات متفاوت می باشد هتل هایی که 5ستاره هستند باید از نظر مساحت لابی در حد استاندارد باشند. زیرا اولین مکانی که مهمان در آن قرار می گیرد باید از نظر دکوراسیون و زیبایی مهمان را به خود جذب کند. میهمان با دیدن لابی در مورد هتل قضاوت می کند. اگر لابی هتل بسیار زیبا باشد مهمان میل به اقامت در هتل را پیدا می کند.در لابی هتل ها باید فروشگاه های بزرگ ،کافه تریا ،کافی شاپ و آرایشگاه و .... وجود داشته باشد .

پذیرش:پذیرش به 2 قسمت تقسیم می شود:

A ) فرانت آفیس «F.O» که شامل چهار بخش است،1-رسپشن 2- اطلاعات 3- کانسیرچ 4-صندوقدار

1-رسپشن :مهم ترین بخش در هتل است که مسئول فروش اتاق ها به مهمانان می باشد و وظیفه ی انجام شریفات ورود (C.in) و تشریفات خروج (C.out ) را بر عهده دارد.

2- اطلاعات:این بخش وظیفه ی اطلاع رسانی مهمانان در خصوص قسمت های مختلف هتل ،نحوه ی سرویس دهی و بخش های مختلف شهر از جمله جاذبه ها و... را دارد.

3-کانسیرچ:مسئول امور پستی و تور های هل را بر عهده دارد.

4-صندوقدار:مسئولیت دریافت و پرداخت وجه به مهمانان را دارد.

B) بک آفیس «B.O» که شامل 1- رزواسیون 2- بخش اداری مالی 3-اتاق مدیر 4- تلفن خانه 5-فنی و مهندسی میباشد.

فرانت دسک (میز پزیرش):

میز پذیرش طراحی خاصی ندارد یعنی استاندارد خاصی برای شکل ظاهری آن تعریف نشده است اما به جهت سهولت کار و تسلط مهمانان به افراد پشت میز و بالعکس و سرویس دهی بهتر توصیه می شود . ارتفاع میز از کف لابی 110 تا 120 سانتی متر در نظر گرفته می شود.طول میز فرانت دسک به موقعیت هتل و امکانات آن ،تعداداتاق ،تعداد پرسنل شاغل در پشت میزآن ،ولی عرض میز در بهترین شرایط بین 65 تا 75 سانتی متردر سطح بالایی میز و 20 تا 35 سانتی متردر لبه های تزئینی خارجی میز در نظر گرفته می شود. فاصله ی لبه ی داخلی میز تا دیوار (عرض فضای کار پرسنل فرانت دسک) می باید در حدی باشد که پرسنل مربوطه بدون برخورد با یکدیگر قادر به تردد و انجام وظیفه محوله باشد. در روی میز پذیرش وسایل و ملزومات تزئین کاربردی جهت استفاده مهمانان به حد کافی گذاشته شود،مانند گلدان گل،خودکار،تلفن،کاغذ یادداشت و حتی کارت ویزیت هتل و بروشور و نقشه های محل و کارت پستال وصندوق انتقادات و پیشنهادات و.....

هنگامی که تور لیدر وارد هتل می شود باید فرم ها ومدارکی را به عنوان نماینده ی گروه کمیل نماید. از جمله فرم های مهمی که باید به طور کامل شناخته شوند موارد زیر است:1-register 2-vocher 3-rooming list 4- room servis meno 5- breckfast (form)card 6- landry form 7- beby sister form8-D.N.D card (do nat disturb) 9- folder 10- فرم اعلام حضور

رجیستر کارت : مهمترین کارت در هتل این فرم است.قرار دادی است که بین هتل و مهمان امضا می شود مبنی بر اینکه این فرد ساکن هتل است برای مدت مشخص و مبلغ مشخص.این کارت دو رویه دارد قسمت رویی را تور لیدر یا مهمان اصلی پر می کند که شامل مشخصا ضروری و کاربردی است .منظور از اطلاعات ضروری (الزامی) اطلاعاتی است که میهمان موظف به ارائه آنها در هنگام ورود بوده ،بدون اخذ آن اطلاعات ،عمل تشریفات ورود ناقص می باشد. اطلاعات الزامی به دو دلیل بسیار مهم اخذ می شود :دلیل اول ،رعایت جنبه حقوقی قضیه است چرا که فرم رجیستر کارت در واقع حکم یک سند عقد اجاره موقت محلی است که با شرایط و قیمت خاصی برای زمان مشخص و بر اساس یک سری ضوابط در اختیار مقاضی گذاشته می شود و در صورت هر گونه اختلاف و یا عدول از شرایط آن ،فرد ذی نفع می تواند به سازمانهی ذیربط مراجعه و احقاق حق نماید.از جمله این اطلاعا ت و الزامات می توان به ذکر تاریخ خروج اشاره کرد که عملاً بسیار مهم می باشد چرا که تاریخ خروج به منزله پایان زمان قرار داد و امضای میهمان به منزله قبول شرایط و ضوابط مندرج در کارت رجیستر بوده و نمی باید از اجرای آن عدول نماید.دلیل دوم ،مسائل امنیی و حفاظتی است.این اطلاعات شامل :نام و نام خانوادگی،نام پدر،شماره شناسنامه، محل صدور ، تاریخ تولد،محل تولد،تاریخ ورود و خروج،آدرس ،امضاء و مشخصات همراهان م نسبت آنان با مهمانان اصلی می گردد.در مورد خارجیان و اتباع بیگانه شماره پاسپورت، تاریخ اعتبار، ملیت،شماره ویزا ،تاریخ اعتبار آن نیز در لیست اطلاعات الزامی قرار گرفته است می باید همه روزه گزارش گردد. اطلاعات کاربردی و آماری مدیریت هتل با توجه به نیاز خود برای برنامه ریزی و امور تبلیغاتی نیاز به یک سری اطلاعات آماری دارند که از طریق همین فرم پذیرش از میهمانان اخذ می گردد مانند:شهر مبدأ ،شهر مقصد، شغل ،علت مسافرت،وسیله مسافرت و .... به این دسته اطلاعات ،اطلاعات آماری و کاربردی می گویند.

کارت رجیستر دارای دو بخش است که این دو بخش از یکدیگر جدا شده و قسمت کوچکتر به مهمان داده می شود که شامل نکاتی مثل:ساعت c.out هتل که عمداً 2p.mاست،صندوق امانات ،سرویس های عمومی و قابل استفاده میهمانان در هتل در بخش هایی از رجیستر کارت در قالب پیام و یا ایده تبلیغی گنجانده می شود.این قسمت از کار که قابل جدا شدن است شامل:شماره اتاق ،تاریخ ورود و خروج ،قیمت اتاق ،آدرس هتل و بعضی از پیغامهای هتل درج می گردد. این قسمت دارای شماره سریال یکسان با قسمت دیگر کارت نزد هتل مهمان است ،می باشد و یکی از مستنداتی است که تحویل میهمان می گردد و علاوه بر کمک وی در شناسایی و پیدا کردن محل هتل در صورت گم شدن می تواند به طور موقت جایگزین کار شناسایی و هویتی وی نیز باشد.امضای مهمان و امضای پذیرشگر این فرم سندیت پیدا می کند. ودر پشت کارت مشخصات بقیه مهمانان درج می شود یا خانواده یا بقیه افراد تور . و از نکات مهم درج شماره folio صورت حساب مهمان در کار رجیستر است که برای پیگیری امور انجام می گیرد.

2- Room ing list:شامل اطلاعاتی مثل نام مهمان تاریخ ورود و خروج و تعداد است و از طریق آژانس ها برای هتل ارسال شده که برای هماهنگی در مورد اینکه چه فردی با چه کسی در چه اتاق ساکن شود و بعد این برگه را آژانس به هتل ارسال می کند و اگر هتل مشکلی نداشته باشد تأییده ی آن را برای آژانس می فرستند (در هتل باید اتاق های افراد تور حدالامکان کنار هم و در یک طبقه باشد و اتاق 101 یعنی طبقه اول اتاق اول یا 211 یعنی طبقه اتاق 11 هم ،1211 یعنی طبقه 12 اتاق یازدهم.)

3-vocher : در معنای لغوی یعنی کارت یا سند اعتباری که در 3 برگ صادر می شود و برگ اصلی نزد مهمان تور لیدر یا سرپرست خانواده است یک از آن در بایگانی آژانس می ماند و برگ دیگرش برای هتل ارسال می شود که هنگام ورود تور به هتل تور لیدر باید vocher خود را به مسئول پذیرش ارائه کند تا پذیرشگر با vocher خود و کارت شناسایی تور لیدر تطابق داده که اگر مشکلی نبود اقدام به c.in میکند. تور لیدر باید شناسنامه یا پاسپورت افراد را جمع آوری کرده و ارائه دهد.

در وچر نوع خدماتی که باید به مهمان به صورت اعتباری ارائه شود ذکر می شود که چند نوع است.

1-F.B : خدماتی مثل ارائه بلیت رفت و بر گشت ،صبحانه،نهار،شام، و اقامت

2-H.B: نهار یا شام+صبحانه +اقامت؛ اگر مهمان خدمات یا سرویس اضافه بر این داشته باشد باید به صورت نقدی پرداخت نماید.مثل لاندری و.....

3-V.B:صبحانه +اقامت (B.B)

4-ALL:همه خدمات که ارائه می شود به صورت اعتباری است اما شرط زمانی دارد از هفت صبح تا یازده شب.

5-UALL:مثل ALL است ولی به صور 24 ساعته.

Room servis meno:بخشی است در هتل که در غذا و نوشیدنی را برای اتاق مهمان سرو می کند.به صورت 24 ساعته فعالیت می کند (در هتل 4 بخش غذا و نوشیدنی است که به صورت 24 ساعته ارائه خدمت می کند:کافی شاپ،کافی تریا،روم سرویس و tie lunch)که با میز های چرخدار به نام Troly به اتاق مهمان برده می شود و هزینه بالاتری دارد.

فرم سفارش اتاق:فرمی است که شما با قسمت رزواسیون تماس می گیرید و عنوان می کنید که چه اتاقهایی را نیاز دارید.آن شخصی که مسئول رزواسیون (و پذریش) است متصدی پر کردن فرم سفارش اتاق می باشد.

فرم تعویض اتاق (cheng room form) :گاهی اوقات در کارت registerتعبیه میشود و گاهی اوقات به طور جداگانه وجود دارد اگر مشکلی پیش آید یا اتفاقی رخ دهد که موجب می شود اتاق تغییر کند این فرم تکمیل می شود.از دلایل تعویض اتاق:1-مشکلات تأسیسات 2-سرو صدا 3- هزینه 4-اندازه و نور اتاق 5-تخت و....

فرم ابطال رزو:گاهی پیش می آید که اتاقی رزو یا book شده ولی بنابر دلایل مختلف (مثل اینکه حادثه ای رخ دهد یا برای هتل اتفاقی رخ دهد و .... )امکان حضور فرد در هتل نباشد. در این صورت این فرم تکمیل می گردد که مشخص می شود اتاقی با این شماره که از تاریخ a تا تاریخ b رزو شده دیگر رزو نیست و مهمان انصراف داده است که هزینه ای بابت انصراف ازمهمان دریافت می شود.

در خصوص کنسل کردن اگر 72 ساعت قبل از حضور مهمان در هتل در خواست کنسل شود هیچ مبلغی کسر نمی شود.اگر بین 72 تا 48 ساعت قبل از کنسل کند،50% کسر می شود. و اگر بین 48تا 24 ساعت کنسل شود 75%کسر می شود و اگر کمتر از 24 ساعت کنسل شودهیچ مبلغی ازپیش پرداخت را به مهمان باز نمی گردد.این فرم را مسئول رزواسیون تکمیل می کند اما گاهی در هتل های کوچک بخش جدا گانه ای برای پذیرش و رزواسیون ندارند. در این صورت همان فردی که در قسمت پذیرش است مسئول رزواسیون نیز می باشد.هزینه ای که قبل از ورود مهمان به هتل دریافت می شود advance یا dipozit یا پیش پرداخت نام دارد. که نحوه ی محاسبه ی آن به شکل زیر است: هزینه ی یک شب اقامت +30 % یا 40% شبهای باقیمانده =پیش پرداخت

فرم اعلام حضور :وقتی توری وارد هتل می شود و پذیرشگر فرمی به نام فرم اعلام حضور را به تور لیدر تحویل می دهد تورلیدر وظیفه دارد این فرم را تکمیل کرده و به پلیس اتباع خارجه تحویل دهد در فرم مشخصات تور لیدر راننده به طور کامل ذکر شده و همچنین در جدولی که در این فرم وجود دارد باید نام و زمان بازدید از محل مورد نظر خود را نوشته ا در زمان بازدید پلیس اتباع خارجه با حضور در محل ، امنیت بازدید کنندگان را تأمین کنند.تکمیل این فرم الزامی است و اگر این فرم به هتل ارائه نشود پذیرشگر نمی تواند تشریفات خروج میهمانان را انجام دهد. تور لیدر پس از تکمیل این فرم، ته برگ فرم را که شامل امضاء و نام افسر نگهبان مربوطه است را به هتل تحویل می دهد.

تفاوت تور لیدر و guid: guid فردی است که فقط در مورد محل یا مکان مورد بازدید توضیح می دهد اما تور لیدر مسئولیت اجرای تور را برعهده دارد گاهی ممکن است 3 تور لیدر وجود داشته باشد :یک تور لیدر بین المللی،یک تور لیدر ملی و یک تور لیدر محلی

انواع اتاق ها:

1-اتاق یک نفره یا سینگل(single):اتاق هایی ای که ظرفیت پذیرش آن برای یک نفر است و معمولاً برای اقامت افراد مجرد و تک نفره استفاده می شود (ابعاد اتاق سینگل به طور استاندارد 200 ×90 سانتی متر است.)

2-دوبل (double):اتاق هایی هستند که ظرفیت پذیرش دو نفر را دارند و معمولاً از یک تخت دو نفره ی استاندارد استفاده می شود ابعاد تخت در چنین اتاقی عبارت است از200 × 140 که این تخت را کوئین سایز یا تخت ملکه یا فرنچ بد یا تخت فرانسوی می گویند200 ×.150 سانتی متر به تخت های انگلیسی معروف است.و همچنین تخت200 × 160 سانتی متر و یا 200×180 سانتی متر که این دو تخت را اصطلاحاً کینگ سایز یا تخت سلطنتی می گویند وجود دارد. در مواردی استثنائی ،تخت ها ی دو نفره بزرگتری با ابعاد 2×2 متر بکار گرفته می شود که اصطلاحاً سوپر کینگ سایز گفته می شده است و بیشتر در کشور های عربی متداول بوده ،به تخت عربی (arabian style) نیز معروف است.

3-توئین(twin): اتاقی است برای ظرفیت دو نفر با دو تخت یک نفره جدا از هم و در بعضی واحد های اقامتی با ظرفیت سه تخت نیز دیده می شود که به آنها اصطلاحاً اتاق های تریپل (triple) گفته می شود اما این اتاق ها خارج از استاندارد و قاعده بین المللی است و در تقسیم بندی های صنعت هتلداری در سطح جهان مطرح نمی باشد.

4-سوئیت(suit):اتاق هایی است که علاوه بر محل استراحت و خواب ،اتاق و یا فضای دیگری برای پذیرایی از میهمان دارد.

5-استودیو(studio):اتاق هایی شبیه به سوئیت ها ی معمولی است با این تفاوت که اولاً فضای بین اتاق خواب و نشیمن توسط دیوار بسته نیست بلکه با استفاده از پارتیشن و فضاسازی های مناسب جدا شده که از قسمت بالای اتاق ها ،،فضا به صورت مشترک می باشد.دوماً برای استفاده از تخت و محل های خواب بعضاً از کاناپه های تخت خواب شو و یا تخت خواب های داخل دیوار استفاده میشود و به نحوی که در روز به صورت دفتر کار و شبها به صورت اتاق خواب تکمیل می گردد.

6- کابانا (: (cabanaاتاق خواب های معمولی است که اغلب در طبقه همکف هتل های کنار دریا ساخته می شود به نحوی که مهمان برای استفاده از دریا الزامی به تردد در داخل راهرو هتل نداشه باشد.

7-کانکت روم (connect room):بعضی از هتل ها دارای اتاق هایی هستند که از داخل به یکدیگر مرتبطند یعنی هر کدام یک در به راهرو و یک در ارتباطی دارند. و در موقع خاص درب وسط بسته شده ،می تواند یه صورت مستقل مورد استفاده قرار گیرد توجه داشته باشید که اتاق های کانکت باید هر کدام به تنهایی امکانات خواب و سرویس بهداشی مجزا داشته باشد.

8- فیستا روم :اتاقی است مخصوص عروس و داماد که اگر مراسم ازدواج را در هتل برگزار کرده باشند این اتاق به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد و در غیر این صورت هزینه ی بالایی برای این اتاق در یافت می شود این اتاق دارای تزئینات خاص و زیبایی است .

پرسنل هتل :

بالاترین درجه در هتل مربوط به general manager است و تمام مسئولیت هتل بر عهده ی این فرد است. دومین مقام در هتل asistant یا معاون مدیر نام دارد. و بعد مدیران میانی :مدیر پذیرش ،مدیر حراست ، مدیر غذا و نوشیدنی ، مدیر خانه داری، مدیر تشریفات

آشنایی با وظایف کلی بل کاپتاین (bell captain):این شخص مسئولیت سرپرستی کارکنان جزء قسمت کانسیرج را که شامل پادو ها ،امر بر ها،پیج بوی ها، دربان ها و چمدان بر ها می گردد به عهده دارد.محل استقرار وی در پشت میزی شبیه به تریبون نزدیک به درب ورودی هتل و در مجاورت فرانت دسک بوده ،بر کار پرسنل یاد شده نظارت دارد.شناسایی و تشخیص و تفکیک و الصاق کارت های مخصوص اثاثیه که اصطلاحاً به آنها baggage tag می گوییم و هدایت خدمه برای حمل صحیح آنها به اتاق های مربوطه از مشکل ترین و حساس ترین وظایف وی بوده است.

آشنایی با وظایف بل بوی ها (bell boy):این فرد وظیفه ی حمل وسایل مهمان را به داخل اتاق ویا بالعکس انتقال چمدان ها از اتاق به لابی را در هنگام خروج بر عهده دارد همچنین راهنمایی مهمان جهت نشان دادن اتاق،و باز کردن در اتاق.نشان دادن کامل وسایل اتاق به مهمان (تحویل غیر مستقیم اتاق به مهمان)و پخش روزنامه به اتاق های هتل. کمک به اتاق دار ها در جابجایی اشیاء سنگین. نکته:بل بول حتماًباید پسر باشد.

مید (meid):یا اتاق دار :وظیفه ی وی نظافت اتاقها ست معمولاًساعت کاری آنها از 4p.m است و معمولاًدو نفر اضافه تر برای شیفت شب می مانند.

سوپر وایزر :در واقع رئیس مید هاست که هر 4مید زیر نظر یک سوپر وایزر (یا متصدی طبقات)قرار دارد اگر مشکلی در مورد مید ها وجود داشته باشد باید با سوپروایزر هماهنگ نمود.

بخشهای F&B:

روم سرویس:که قبلا ًتوضیح داده شده.

اسنک بار :در این بخش عموماًغذا هایی مثل ساندویچ و یا غذا های انگشتی را همراه با نوشیدنی ارائه می کنند و معمولاًارزان قیمت است.

بار:محل سرو نوشیدنی است که دارای میز و صندلی هاییی با پایه های بلند است.

TIE lounch: مجموعه ای که در لابی قرار دارد و مخصوص میهمانان بلند مرتبه است که منتظر مهمان دیگری هسند.معمولاًدر این محل موسیقی solo به صورت زنده پخش می شود.

کافی شاپ و کافی تریا: محصولاتی مثل نوشیدنی های سرد و گرم ،غذا های کوچک و... را سرو میکند.

«روم سرویس ، تی لانچ، کافی شاپ ، کافی تریا به صورت 24 ساعته ارائه خدمات میکنند.»

(تفاوت کافی شاپ و کافی تریا :در کافی تریا فقط ملزم به صرف غذا در کافی تریا هستیم ولی در کافی شاپ می توان غذا را به بیرون نیز ارائه نمود.)

پرسنل F&B:

مدیر رستوران بالاترین فرد رستورا ن است و سپس معاون رستوران.

شپ استوارت یا بن خوان:که اصطلاحاً بن بارکر یا بارکر نامیده میشود این فرد بن ها و سفارشات را مرتباً برای آشپز می خواند.

کاپتان اوردر:مسئول گرفتن سفارشات است. و معمولاً تورلیدرها بسیار با این افراد در ارتباطند.وظیفه ی وی ارائه منو به مهمان و گرفتن سفارش از وی است و باید با غذای روز و غذای مخصوص سر آشپز آشنایی داشته باشد.و همچنین برای تغییر سفارش غذا باید با این فرد هماهنگ شود.

کاپتان رسپشن:مسئول گرفن سفارشات تلفنی و پذیرش و رزو مهمانان برای رستوران است.

میزبان یا ویتر: مسئول سرو غذا و ارائه به مهمانان است.

کمک میزبان یا باس بوی :پایین ترین رده در رستوران است وظیفه ی وی ارائه خدمات جزء است مثل نظافت یا جم کردن ظروف کثیف.

منو = لیست غذا :در هر رستوران منوی مخصوص غذاهایی که ارائه می شود وجود دارد.

TIBEL VODET:در واقع منوی محدود شده از یکسری غذا های نا محدود است.ممکن است در منوی رستوران 20 تا 30 غذا وجود داشته باشد اما شما در مهمانی که برگذار کرده اید بخواهید محدودیت در سرو غذا داشته باشید و از این تعداد غذا 4 یا 5 مدل را انتخاب می کنید.که اصطلاحاً به این منو تیبل وودت می گویند.

منوی صبحانه: که 4 مدل دارد:

1-منوی صبحانه ی کانتینانتال:در این منو کمترین مواد غذایی وجود دارد.که شامل یک قوری چایی ،کره، پنیر،مربا و نان است.

2-منو ی صبحانه بریتیش «انگلیسی»: علاوه بر موارد بالا تخم مرغ ،چایی یا قهوه نیز هست.

3- منو صبحانه امریکایی :علاوه بر موارد قبل؛آب میوه تازه فصل ،ژامبون خوک،نان تست تازه

4-منو صبحانه الا کارت:انواع کمپوت ،انواع املت ها ،خاویار،مارمالات،ککتل میگو و ....

یکی از وظایف تور لیدر است که آشنایی کامل با انواع منو داشته باشد که اگر مهمانی زاعقه ی خاصی دارد و اگر قصد سفارش غذایی را را داشت که در فرهنگ و طبع غذایی کشور مورد نظر نباشد به وی اطلاع دهد.

منوی شب و منوی روز(SET MENO) : معمولاًمنوی روز گسترده تر از منو شب است البته در بعضی کشورها مثل فرانسه به شام اهمیت زیادی می دهند به همین دلیل منو شب گسترده تری دارند. معمولاً برای منوی شب غذاهایی را در نظر می گیرند که زود حضم باشد بنابر این منو محدود تر است.

منوی گیاهخواران:دارای 4 مدل است:

1-F.V:افرادی هستند که اصلاًغذا های گوشتی و فراورده هایی مثل ؛تخم مرغ وشیر را نمی خورند.

2-S.V:افرادی که فقط گوشت قرمز نمی خورند.

3-oukto:افرادی که تخم مرغ استفاده می کنند ولی گوشت و لبنیات نمی خورند.

4- lukto: افرادی که فقط لبنیات استفاده میکنند ولی گوشت و تخم مرغ نمی خورند.

منوی بدون قیمت:منویی است که معمولاًبرای خانم ها استفاده می شود یعنی اگر فردی خانمی را به رستوران دعوت کند به هیچ وجه منوی با قیمت به وی داده نمی شود که اصطلاحاً به فرد hed tibel گفته می شود.

Hed tibel:اگر چند خانم با هم مهمان باشند فردی که مسن تر است hedtibel می باشد و اگر خانم و آقا وکودکی مهمان باشند ،کودک hed tibel است.ولی در مهمانی های کاری دیگر خانم و آقا مطرح نیست بلکه رئیس حکم hed tibel است و در مهمانی های خاص فردی که مهمانی به افتخار وی برگزار می شود.

بخش های مخلف منو:منو ها معمولاً از 4 بخش شکیل شده است:

1-اشتها آور ها یا abitizer ها :که شامل سوپ ها سالاد ها و ککتل میگو یا غذا های انگشتی می باشد به جز سالاد فصل یا میوه.

2-غذای اصلی یا main food: که ممکن است خورشتی باشد یا منقلی یا پلو

3-دسر ها یا پس غذا ها :که شامل بستنی ،کرم کارامل ،ژله و... می شود در ایران خورشت ماست ،شوله زرد،مسقتی ،حلوا،فالوده،کمپوت هاو ...

گاهی اوقات در هتل ها سالنی وجود دارد به نام سالن ککتل که که نیم ساعت بعد از صرف غذا مهمانها به این سالن راهنمایی می شوند برای صرف نوشیدنی که ممکن است قهوه یا نسکافه یا ... باشد.

4-نوشیدنی ها:که انواع مختلف دارد 1-سنتی 2-نوشیدنی های گاز دار 3-نوشیدنی های بی گاز 4-نوشیدنی های الکلی .

از مهمترین بخشهایی که تور لیدر با آن ارتباط دارد پذیرش است. تور لیدر ها معمولاًباید مراحل C.in همراهان خود را انجام دهند.آنها باید مهمانان را راهنمایی کنند که در لابی بنشینند تا جلوی میز پذیرش شلوغ نباشد در حالی که مدارک مهمانان را از قبل دریافت کردند کارت ثبت نام را از مسئول پذیرش در یافت کرده و تکمیل می نماید و مدارک را به پذیرشگر تحویل می دهد.از نکاتی که تور لیدر باید به مهمانان ارائه کند و تذکر دهد می توان به:

1-ساعت C.in ,C.out 2-ذکر در مورد تحویل اشیاء قیمتی به صندوق امانات. 3- اینکه در اتاق ها سر و صدا تولید نکنند.4-زباله زیاد تولید نکنند. 5- با لباس های غیر معمول در لابی حاضر نشوند.6- درزمانی که برای بازدید اعلام می کنند یک ربع زود ر در لابی حضور داشه باشند.و همچنین برای نهار و شام 7-چنانچه مهمان نیازمند صرف غذا در اتاق بود باید با room servis تماس بگیرد.8-در هنگام خارج شدن از هتل پول زیاد و مدارک مهم خود را به همراه نداشه باشد. 9-اگر فردی قصد خرید سوغات یا چیزی را دارد نیاز نیست با خود پول زیادی حمل کند بلکه می تواند قسمتی ازکارت پذیرش را که به عنوان کارت شناسایی در اختیار وی گذاشته شده را به همراه مقدار کمی پول به فروشنده تحویل دهد و از فروشنده در خواست می کند تا شیئ خریداری شده را به هتل ارسال نماید و در هتل تصویه حساب انجام می گیرد.

«معمولاً در هتل ها 17% سرویس به خدماشان اضافه می شود که 15% حق سرویس و 2% مالیات و عوارض است.
ز
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.