هتلها از امکانات اقامتی جاذبههای گردشگری شهرهایی هستند که هرساله مسافران بسیاری را به خود جذب میکنند. احتمالا از اصلیترین دغدغههای مسافران قبل از حرکت، رزرو هتل خواهد بود مکانی که مسافران در تعطیلات خود، آنجا اقامت میکنند و انتظار دارند علاوه بر تجربهی خوب گردش در شهر از امکانات رفاهی مناسبی نیز در هتلها برخوردار شوند اما همیشه هتلها باب میل مسافران نخواهد بود و نظرات مثبت و منفی نسبت به آنها خواهند داشت.
شاید خیلیها سرعت پایین اینترنتهای بیسیم در هتلها را علت اصلی رنجش مسافران بدانند اما تحقیقات نشان میدهد که اتاقهای کثیف اصلیترین عامل رنجش و نارضایتی آنها است. به جز اتاقهای کثیف، رفتار غیردوستانه کارکنان بسیاری از هتلها حتی گرانقیمتها نیز باعث افزایش نارضایتیها میان مسافران شده است.
براساس نتایج نظرسنجی انجام شده توسط شرکت (Qualtrics) در آمریکا بیش از ۱۰۰۰ نفر از مسافران اتاقهای کثیف و رفتار نامناسب کارکنان هتل را دلیل نارضایتی خود بیان کردند.
۶۶ درصد از آنها اتاقهای کثیف، ۵۷ درصد رفتار غیردوستانه کارمندان هتل، ۵۶ درصد تختهای نامناسب را جزو دلایل اصلی برای داشتن تجربهی نچندان دلپذیر در هتلها نام بردند.
۶۵ درصد از آنها نیز اینترنت بیسیم را برای داشتن یک تجربه مثبت و عالی در هتلها ضروری دانستند، همچنین ۷۶ درصد از آنها نیز وجود اتاقهای تمیز را عامل مهمی در انتخاب هتل معرفی کردند.
به نظر میرسد نتایج این تحقیقات مشخص کرده که وجود اینترنت بیسیم که مدتها تصور میشد مهمترین عامل رضایت مسافران از هتلها است در مقابل تمیزی اتاقها اهمیت چندانی ندارد و تمیز بودن و محیط بهداشتی هتلها در جذب مشتریان و رضایت آنها تاثیر بیشتری دارد.
سایر نتایج این نظرسنجی به شرح ذیل است که دلیلهای نارضایتی مسافران از هتلها را بیان کرده است.
ز