هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

در پی یک معماری خلاقانه

 

« هتل دلفین و هتل قو » دو هتل مقابل هم ، واقع در دنیاى والت دیزنى در شهر نیو اورلاندو هستند . این دو هتل عظیم الجثه ، که از فواصل بسیار دور هم قابل مشاهده اند ، شامل فضاهاى جذاب و شاداب بسیار زیادى مى باشند . دو مجسمه ى بسیار بزرگ دلفین در بالاى هتل همنام خود و دو مجسمه ى قو به ارتفاع 15 متر دربالاى هتل کوچکتر قرار گرفته و در آسمان خودنمایى مى کنند .

 


 

هر هتل داراى تزیینات گرافیکى و مصور بسیار زیبایى است ؛ از جمله برگ هاى سبز موز نقاشى شده ، روى پس زمینه ى شنى هتل دلفین و امواج آبى رنگى که سطح هتل قو را پوشانده است . در این طرح ، همزمان با مقوله ى معمارى ، به تجارت ودرآمد هم توجه شده و همانطور که « والت دیزنى » مى گوید :

« این طرح یک معمارى سرگرم کننده مى باشد »

و به همین دلیل تزیینات گرافیکى بسیار زیاد آن هرگز به پایان نرسیده است .

 

 

 

 

ورودى هاى پوشیده شده با چادر ، ستون هایى از درخت موز و برگ هاى نخل ، تزیینات دیوارى از صحنه هاى ساحلى ، درهایى شبیه به درهاى کابین کشتى ها و فرش هایى که طورى طراحى شده اند تا شبیه به تخته بندى مسیرهاى ساحلى و برگ هاى شناور زنبق آبى به نظر برسند ، تنها تعداد کمى از جذابیت هاى خلق شده در این تفرجگاه گرمسیرى هستند .

 

 

 

« مایکل گریوز » این دو هتل را به عنوان قسمتى از پلان اصلى

( طرح هادى ) دنیاى والت دیزنى ، طراحى کرد . یک راهروى مسقف ، لابى هاى این دو هتل را که در مقابل یک دریاچه ى هلالى شکل ، روبروى هم قرار گرفته اند به هم وصل مى کند .

 

 

 

 

هتل دلفین که با شکوه تر و بزرگ تر از هتل قو بنظر مى رسد ، شامل فضایى با وسعت 126000 مترمربع مى شود . برج مثلثى و 27 طبقه ى ان ، مرکز اصلى ساختمان وکل مجموعه محسوب مى شود و ساختمان 9 طبقه اى که اتاق هاى مهمانان در آن قرار دارد . یک فواره با پوسته ى صدف مانند که آب را به اطراف مى پراکند در کنار ورودى با سقف قوسى قرار دارد .   

 

ساختمان 12 طبقه ى هتل قو با 55350 مترمربع وسعت به چند قسمت تقسیم شده : ساختمان اصلى که خط سقف آن به آرامى به شکل منحنى درآمده است و دو بازو که اتاق هاى مهمانان در آنها قرار گرفته و به سمت خارج به سوى آب کشیده شده اند . سایه بان هاى بزرگ و رنگارنگى به فرم کابین کشتى بر ورودى کشیده شده و روى راهرویى که دو هتل را به هم متصل مى کند ، سایه مى افکنند . در حقیقت هیچ چیز از طراحى گرافیکى مایکل گریوز ، در امان نمانده است . رستوران ها ظروف خود را با حلقه هاى نارنجى رنگ مشخص کرده و میزها به صورت برش هایى از پرتقال ولیمو طراحى و رنگ شده اند . مایکل گریوز مبلمان اتاق هاى میهمانان را با طرح هاى میوه ها ، امواج و گل طراحى کرده و چراغ هایى با پایه هاى آناناسى شکل در این اتاق ها قرار داده است .

 

 


persianarchitect : تادائو آندو معمار سرشناس ژاپنی این هتل کوچک و زیبا را به عنوان فضایی الحاقی برای موزه هنرهای معاصر ژاپن طراحی کرد سایت این مجموعه زیبا جزیره نائوشیما در ژاپن است که علاوه بر این هتل شامل موزه هنرهای معاصر و پارک ملی زیبایی های شگفت آور است که هتل و موزه را احاطه کرده است. برای حفظ طبیعت و هم چنین ترکیب شدن با ان تمام ساختمان های جزیره تا نیمه در صخره ها فرو رفته اند و با استفاده از یک فضای سبز مرکزی مجدداً با طبیعت ترکیب می شوند ساختمان هتل که ۴ اتاق دوقلو و ۲ سوئیت و یک کافه تریا و رستوران را شامل می شود فضایی بیضی شکل که قطر اصلی و فرعی آن به ترتیب۴۰ و ۳۰ متر هستند را اشغال کرده است. یک بیضی هم مرکز ولی کوچکتر در وسط این حجم فضای یک باغ آبی را در خود جای داده است که از داخل شبیه یک مجسمه سه بعدی آبی به نظر می رسد آندو در این طرح با توجه به حضور فضایی آرامش بخش و زیبا موزه و هتل را در کنار هم قرار داد تا بازدیدکنندگان همزمان از هنر و طبیعت لذت ببرند این ایده به او کمک کرد تا مانند سایر کارهای قبلی اش به خلق معماری خالص با هندسه ای دقیق در فضایی زیبا و روحانی بپردازد.


معماری هتل تاریخی رامسر ، معماری اروپایی است


هتل تاریخی رامسر از معدود هتل های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است که قدمتی برابر دانشگاه تهران دارد . ولی اکنون طراحی داخلی این هتل ایرانی به گونه ای انجام شده که بیشتر تداعی کننده هتلی در کشور مصر است.

این موضوع حتی تعجب بسیاری از گردشگران خارجی را برانگیخته است. به گزارش ایسنا ساخت هتل رامسر از سال 1311 خورشیدی همزمان با احداث تونل و جاده کندوان و دانشگاه تهران آغاز شد و سه سال طول کشید. معماری این هتل کاملا اروپایی است.

در واقع آلمانی ها، انگلیسی ها و ایتالیایی ها در طراحی آن از پایه تا محوطه سازی نقش داشتند. رامسر تاریخ دیده است، از همان سال 1311 که ساخت آن آغاز شد و پایگاهی برای نشست های متفقین در جنگ جهانی دوم بود . یا آن زمان 1327، که نخستین کنوانسیون رامسر برای حفظ تالابها در آن برگزار شد. یا وقتی در فیلم های تاریخی قرار بر تکرار تاریخ شد و نقش لوکیشن را برای فیلمی مانند هزاردستان بازی کرد و تا حال که گمان می کنند باید تاریخ مصر را هم به دیوارهایش نقش بزنند.

مدیران این هتل که زیر نظر بنیاد مستضعفان است می خواستند این هتل قدیمی تاریخ دیده را موزه کنند . چون از معدود هتل های کشور است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. آنها حتی در پذیرش مسافر برای اسکان هم سخت گیری می کردند چون نمی خواستند آسیبی به این هتل وارد شود . مسئولان سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان حتی می خواستند کاربری این هتل را به مرکز گردشگری درمانی تغییر دهند. چون به اعتقاد آنان این منطقه ظرفیت لازم را دارد. برخی مسافران و گردشگران خارجی که این روزها برای اقامت به این هتل می روند علاوه بر اینکه با سخت گیری های کمتری برای اقامت در این مکان تاریخی مواجه می شوند. طرح های شگفت انگیزی را هم بر دیوارهای این هتل می بینند و نمی دانند به شمال ایران سفر کرده اند یا به سرزمین اسرار آمیز مصر باستان پا گذاشته اند.

عباس نژاد مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران درباره کاغذ دیواری های منقوش به تصاویری از نماد مصر باستان در هتل قدیم رامسر گفت : در صورت برطرف نشدن این مسئله تلاش می کنیم به شکل قانونی ورود پیدا کنیم. وی افزود متاسفانه چنین چیزی وجود دارد و ما تذکر داده بودیم که این کاغذ دیواری ها باید برداشته شوند و مرمت اصولی در بنا ایجاد شود. او با اشاره به موافقت مسئولان هتل برای برداشتن کاغذ دیواری ها گفت : متاسفانه آنها  این کار را انجام ندادند و ما پی گیر هستیم که این مسئله رفع شود بویژه اینکه بر حسب تذکر کتبی و شفاهی که دادیم مدیر هتل قول داد که این مسئله را برطرف کند.
ز
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.