هتلداری رشتهای است که دانشجویان در آن با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار دراین گونه مؤسسهها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینیها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و به طور کلی اداره و مدیریت مناسب یک هتل، متل، رستوران آشنا میشوند.
آنها همچنین باید به زبان انگلیسی و یک زبان پرکاربرد دیگر مسلط باشند و قادر به برقراری روابط اجتماعی خوبی باشند. هر کسی بدون قید وشرط ، صرفاً با داشتن مقداری سرمایه ، شایستگی انجام کارهتلداری را ندارد،هتلداری با توجه به وسعت یافتن دامنه مسافرت و جهانگردی و گسترش روز افزون آن ، امر بسیار مشکلی است.
هتلدران به طور دائم با مشکلات اقتصادی و نوسان قیمتها روبرو هستند ازاین رو باید بخوبی بتوانند خود را با این تغییر قیمتها تطبیق دهند و سیاست مبتنی بر کسب در آمد موزون و تعیین شده خود را دنبال نمایند.
از برجستگیها وامتیازات مدیران هتلها آن است که رشد قیمتها وفعالیتهای اقتصادی خودرا بطور سالانه برنامه ریزی می کنند و این توانایی فکری وبینش صحیح از بزرگترین امتیازات مدیران به شمارمی آید.مدیریت هتل باید با تکنولوژی ، سیستم های جدید آشنا باشد.
هتلداری امروز فقط به سرو غذا از چپ یا راست گذاشتن غذا نیست ، چون اکثر مسافران نمی دانند که از چپ غذا گذاشتن صحیح است یا از راست سرو کردن ، ولی بقیه را درک می کنند ، مثل تمیز بودن ، مبلمان راحت ، با ادب رفتار نمودن . مدیریت باید هر راه حلی را درک کند.