هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

اهمیت مهمان­نوازی و دیدگاه­های آن


یک اصل مهم در صنعت هتلداری ارائه خدمات مهمان­نوازی به مهمانان است چراکه مهمانان انتظار برخورد و رفتاری مهمان­نوازانه از هتل را دارند که اگر این توقع و انتظار مهمان برآورده شود در مهمان بسیار اثر­بخش خواهد بود. همچنین هتل­ها باید دارای خدمات و تسهیلاتی متناسب با نیاز مشتریان وتجهیزاتی مطابق با تکنولوژی روز باشد تا مهمانان احساس راحتی بیشتری در زمان اقامت خود داشته باشند.  بنابراین هر چقدر بر روی خدمات مهمان­نوازی سرمایه­گذاری بیشتری شود پیشرفت هتل نیز در جذب و رضایت مشتری بیشتر خواهد شد. بر طبق نظریه­ی بازاریابی نیک وردن: "یک مشتری راضی درباره تجربه خوب خود با 4 تا 5  نفر دیگر صحبت می­کند و از برند شما تعریف و تمجید خواهد کرد. ولی یک مشتری ناراضی به 7 تا 13 نفر دیگر درباره­ی نارضایتی خود از برند شما صحبت خواهد کرد. تحقیقات دیگری نتایج دیگری در این زمینه داشت که بیان می­کرد یک مشتری ناراضی تا 23 سال درباره تجربه بد خود صحبت خواهد کرد" که می­تواند ضرر مالی بر رسیدن  هتل به موفقیت را در پی داشته باشد. در رابطه با اهمیت مهمان­نوازی دیدگاه­های مختلفی وجود دارد که در زیر هر یک از آن­ها شرح داده خواهد شد (نصیریان، 1391: 51-54) :

1.دیدگاه ملی

واژه­ی مهمان در فرهنگ ایران باستان از گروه واژه­هایی است که دارای بار عاطفی و احساسی است زیرا با پسوند نوازی همراه است که معنایی دلپذیر دارد. همچنین تلفظ واژه­ی مهمان "مه­مان" بوده که به معنی بزرگ خانه است. در بخش مهمان­نوازی نیز انوشیروان ساسانی به فرزند خود هرمز در این رابطه توصیه­ای می­کند که می­گوید:"به مسافران نیکویی کن که نیکویی تو آوازه­ی عام شود و اگر آن مسافر غریب آزرده­خاطر شود بدنامی برای سرزمین حاصل می­آید پس با  مسافر غریب مانند یک آشنا رفتار کن و او را عزیز بشمار".

2.دیدگاه مذهبی

سیر و سیاحت در سخنان بزرگان دین بیان شده و همچنین در قرآن کریم به آن اشاره­هایی شده است که همه­ی این موارد موجب شده است تا مسلمانان سفر کنند و نشانه­های الهی را در طول سفر مشاهده کنند مانند سفرهای ابوریحان بیرونی، ناصرخسرو، ابن سینا و...

پیامبر اکرم(ص) در رابطه با مهمان­نوازی فرموده­اند: "به مهمان تکریم کنید ولو کافر باشد". در میان ادیان نیز این سخن که "مهمان حبیب خداست" نشان از حرمتی است که برای مهمان قائل می­شوند. همچنین حضرت علی(ع) بیان کردند که: "برای رسیدن به رشد و تعالی و جستجوی کمال از وطن خود دور شو و سیرو سفر پیشه کن".

3.دیدگاه ملی-مذهبی

دیدگاه ایرانیان نسبت به مهمان­نوازی؛ دیدگاه ترکیبی ملی-مذهبی است که نماد آن عارف ایرانی شیخ ابوالحسن خرقانی است. شعار او بر سردر آرامگاهش در شاهرود در رابطه با مهمان­نوازی نقش بسته است که می­گوید: "هرکه در این سرا در آید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آن کسی که به درگاه باری تعالی به جان ارزد، البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد".

4.دیدگاه علمی

دیدگاه علمی درباره­ی مهمان­نوازی نظریه­ی آبراهام مازلو است که نیازهای اساسی انسان را در پنج طبقه تقسیم­بندی کرد که در طبقه­های پایینی نیازهای ساده در عین حال حیاتی و در طبقه­های بالاتر نیازهای کمتر اما پیچیده­تر قرار دارد. تا زمانی که نیازهای طبقه پایین برطرف نشود توجه انسان به نیازهای بالاتر جلب نمی­شود همان­گونه که انسان زمانی­که به نیازهایش در مراتب بالاتر رسید نیازهای طبقه­ی پایین چندان مورد توجه او نیست.

ز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.