همه افراد سزاوار زندگی خوبی هستند. خاویار، شام مفصل و داشتن خدمات اتاق مناسب حق همه افراد است. زمانی که صحبت از خدمات اتاق به میان میآید، معمولاً این هتلها هستند که خودنمایی میکنند. ما در این مقاله فهرستی از هتلهای زنجیرهای بزرگ در سراسر جهان را آماده کردهایم که اقامت در این هتلها میتواند تجربه خوب، راحت، مجلل و فراموشنشدنی را در اختیار شما قرار دهد.
هتلهای مجلل و گرانقیمت، به خاطر فراهم آوردن راحتی و توجه به خواستههای مشتریان خود مشهور شدهاند. این امکانات از جمله خدمات متنوعی است که به راحتی در هتلهای کوچک و مسافرخانهها یافت نمیشود. امکاناتی همچون خودروهای رولز رویس با راننده شخصی، استخرهای مجلل، پیشخدمت شخصی، مراکز تناسباندام ۲۴ ساعته و وای فای رایگان، تنها در هتلهای مجلل پیدا میشود. این هتلها نه تنها چنین امکاناتی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهند بلکه به بهترین بودن در شغل خود همیشه میبالند.
با توجه به تنوع آب و هوایی کره زمین و وجود سفر و گردشگری جهانی در تمامی اوقات سال، اقامتگاههای مجلل نیز همیشه مشتریان خاص خود را دارند. هنوز هم اقامتگاههای اندکی وجود دارند که میتوانند تجربه و حس در منزل بودن را برای مشتریان خود فراهم کنند. در زیر فهرستی از هتلهای مجلل و بسیار زیبا را میبینید که در دنیا بهترین هستند.
اقامتگاه آمان توسط آدریان زکا (Adrian Zecha) در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد و یکی از اولین هتلهایی بود که توانست مفهوم بوتیک هتل را به جهانیان معرفی کند. آدریان زکا اولین هتل و اقامتگاه خود را در شهر «پوکت» (Phuket شهری در تایلند) با ۵۰۰ اتاق و ۴۰ ویلا ایجاد کرد. هم اکنون، این هتل در بیشتر از ۲۰ کشور شعبه دارد و ویلاهای عالی، خانههای ییلاقی با استخر خصوصی و مناطق راحت در فضای باز را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.
از برجستهترین ویژگی هتل آمان این است که در آن هیچ خدمات اتاقی یا حتی پذیرش نیز وجود ندارد اما ۴ کارمند هستند که برای هر کدام از میهمانان به عنوان پیشخدمت اختصاصی کار میکنند. اسم آمان در زبان سانسکریت به خوبی تجربه نابی را که مشتریان در این هتل خواهند داشت، توصیف میکند. «آرامش و صلح» (معنی لغت آمان در زبان سانسکریت) تنها چیزی است که از این هتل در یاد مشتریان خواهد ماند.
هتل بانیان تری کار خود را در پوکت و دیگر شهرهای تایلند آغاز کرد و زاییده افکار «هو کوان پینگ» (Ho Kwon Ping) و همسرش «کلر چیانگ» (Claire Chiang) بود. از زمان آغاز کار این هتل در سال ۱۹۹۴ تا به الان، هتل بانیان تری توانسته به ۳۶ اقامتگاه در کل کشور برسد. این هتل در آینده ۲ شعبه خود را در چین و یک هتل دیگر در مراکش افتتاح خواهد کرد. هتل مذکور در کنار شعب متفاوتی که در کشور تایلند دارد در مجموع دارای ۲۸ شعبه در سراسر جهان هم هست. هتل بانیان تری به خاطر خدمات هتلهایش تا به حال بیشتر از ۷۰۰ جایزه به دست آورده است. این هتل به خاطر داشتن ویلاهای گرمسیری و چشمههای معدنی در باغ استوایی توانسته مشتریان ثابتی را به دست آورد.
اگرچه اولین هتل با نام فیرمونت در سان فرانسیسکو ایجاد شد، اما این هتل هتلی زنجیرهای است که کار خود را در کانادا و از سال ۱۹۶۰ آغاز کرده است. این هتل تقریباً در ۱۹ کشور مختلف شعبه دارد که مهمترین و برجستهترین آنها هتل ونکوور در ونکوور (Hotel Vancouver in Vancouver)، هتل شاتو فرانتناک در استان کبک کانادا (Château Frontenac in Québec)، رویال یورک در تورنتو کانادا (The Royal York in Toronto) و امپرس در ویکتوریا (The Empress in Victoria) است.
هتلها و اقامتگاههای فور سیزن در سال ۱۹۶۰ توسط ایسادور شارپ (Isadore Sharp) تأسیس شد و اکنون بیش از ۹۰ هتل در ۳۷ کشور مختلف دارد. این هتل زنجیرهای اولین و اصلیترین تمرکز خود را روی مسافرتهای تجاری قرار داده است و برای مشتریان خود یک پرواز مخصوص با بوئینگ ۷۵۷ که دارای صندلیهای محدودی نیز هست، پیشنهاد و ارائه میکند. یکی از خدمات برتری که توسط این برند تأمین میشود، یک سری موارد مخفی است که میتواند شام و عصرانه فوقالعادهای برای مشتریان فراهم کند. تنها موقعیت، زمان و مکان به مشتری انتقال داده میشود در حالی که بقیه موارد به صورت مخفی و به شکل راز باقی میماند تا مشتری شگفتزده شود. برای اینکه از آرامش و راحتی کامل مشتری اطمینان حاصل گردد، به او اجازه داده میشود تشک، ملحفه و بالشهای خود را انتخاب نماید.
نام هیلتون اگرچه با نام پاریس هیلتون (Paris Hilton) امروزی مترادف است اما به خاطر هتلها و اقامتگاههای مشهوری که در سراسر جهان دارد معروف و شناخته شده است. هتلهای هیلتون (Hilton Worldwide) کار خود را در سال ۱۹۱۹ توسط کنراد ان هیلتون (Conrad N Hilton) در تگزاس آغاز کرد. این برند بیش از ۴۰۰۰ هتل و اقامتگاهی که در بیش از ۹۱ کشور مختلف جهان گسترده شده است و حتی تعدادی هتل مشهور و معروف همچون والدورف آستوریا (Waldorf-Astoria) و هتلهای همپتون (Hampton Inn hotels) را تحت پوشش برند خود دارد.
یکی از مجللترین شرکتهای مدیریت هتل، برند «هایت» (Hyatt Hotels Corporation) است که در سراسر جهان بیش از ۵۸۷ شعبه دارد. این برند در کشورهای مختلفی همچون خاورمیانه و کشورهای امتداد دریای عربی و خلیجفارس شعبه دارد. اگرچه هایت در سال ۱۹۵۷ توسط «رابرتهایت وان دن» (Hyatt Robert von Dehn) و «جک دایر کروچ» (Jack Dyer Crouch) تأسیس شد اما موفقیت کنونی خود را مدیون تلاشهای جی پریتزکر (Jay Pritzker)، صاحب فعلی آن است. لوکسترین و مجللترین هتل در میان هتلهای این برند، هتل «پارکهایت» (Park Hyatt) است که دارای بستههای بسیار مهمی برای سگها است. در این هتل به طور انحصاری فرصتی برای صاحبان سگها ایجاد شده که بتوانند سگهای خود را در یک مکان مخصوص در اتاقشان نگهداری کنند. در این هتل خدمات خاصی نیز برای سگها ارائه میشود.
یکی از بزرگترین هتلهای زنجیرهای در جهان، گروه هتلهای بینقارهای اینترکانتیننتال است که هتلهای بسیار لوکس و مجللی را زیر چتر حمایتی خود دارد؛ اما هیچکدام از این هتلها به اندازه هتل اصل هتل InterContinental معروف و مشهور نیست. این برند در سال ۱۹۴۶ توسط جوآن تریپ (JuanTrippe) آغاز به کار کرد و اولین هتل خود را در برزیل تأسیس نمود. این برند هم اکنون ۱۸۰ هتل در سراسر جهان دارد. اخیراً، این هتل به عنوان «برند تجاری پیشرو در هتلداری» در «جوایز سفر جهانی» (World Travel Awards) نامگذاری شده است. شاید نام این هتل برای شما خوانندهای مقاله کجارو به خاطر برگزاری نشستهای مربوط به مذاکرات هستهای ایران و شش قدرت جهان در شهر وین اتریش آشنا باشد.
هتلهای زنجیرهای جمیرا در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد و متعلق به شرکت دوبی هلدینگ (Dubai Holding) است. این برند بیش از ۲۱ هتل در کشورهای مختلف جهان دارد و به خاطر خدمات و میهماننوازی عالیاش، تاکنون جوایز بسیاری به دست آورده است. معروفترین هتلهایی که تحت نام این برند قرار دارند شامل هتل برجالعرب (Burj al Arab)، هتل ساحلی جمیرا (Jumeirah Beach Hotel) و هتل ساحلی مدینه (Madinat Beach Hotel) هستند. تا سال ۲۰۱۶، این برند تصمیم دارد به عنوان بخشی از برنامه توسعهای خود، ۳۰ هتل را در سراسر دنیا تأسیس کند.
اولین هتل از مجموعه هتلهای ماندارین اورینتال در سال ۱۹۶۳ در هنگکنگ توسط گروه تجاری «جاردین متیسون» (Jardine Matheson) آغاز به کار کرد. این هتلهای زنجیرهای برای چشمههای معدنی بسیار عالی و سایر امکانات رفاهی کاهنده استرس مشهور هستند. همچنین این هتل به خاطر داشتن معماری داخلی عالی و مجلل و میهماننوازی بسیار خوب، مورد توجه مشتریان زیادی قرار گرفته است. این برند تا این لحظه ۴۱ هتل در بیش از ۲۷ کشور مختلف جهان دارد.
هتل پنینسولا تنها برند هتل جهانی بزرگی است که از لحاظ تعداد، هتلهای اندکی را در اختیار دارد. این برند تنها ۱۰ شعبه در سراسر جهان دارد. اولین هتل کار خود را در سال ۱۹۲۸ آغاز کرد و تا سال ۲۰۱۵ نیز همانطور که گفته شد فقط ۱۰ شعبه دیگر در قسمتهای مختلف جهان تأسیس کرده است. این برند نه تنها به خاطر میهماننوازی عالیاش، بلکه به خاطر وجود خودروهای رولز رویس (Rolls-Royce Phantoms) که میهمانان را از فرودگاه به هتل میآورند، بسیار مشهور است.
ریتز کارلتون یکی از هتلهای لوکس برتر در جهان و یک شرکت تابعه از ماریوت اینترنشنال (Marriott International) است. این برند توسط سزار ریتز (César Ritz) تأسیس شد. سزار ریتز کسی بود که هتل ریتز در پاریس و هتل کارلتون (Carlton) در لندن را مدیریت میکرد. هم اکنون این برند بیش از ۸۷ اقامتگاه در ۲۹ کشور مختلف دارد و یکی از ویژگیها و قابلیتهای برجسته آن، عضویت در باشگاهی است که یک دربان شخصی، نوشیدنیهای مختلف، غذا و امکانات خاص را برای مشتریان فراهم میکند.
هتل رزوود توسط کارولین رز هانت (Caroline Rose Hunt) در دالاس تگزاس و در سال ۱۹۷۹ آغاز به کار کرد. از آن زمان به بعد توانست بیش از ۱۸ هتل منحصر به فرد از جمله هتل دکریلون (Carlyle Hotel) در پاریس و هتل کارلایل (Carlyle Hotel) در نیویورک را تأسیس و راهاندازی کند. با وجود امکانات رفاهی منحصر به فرد و عالی و خدمات استثنایی، این برند نقش کلیدی در بازار هتلهای مجلل و لوکس بازی میکند. با ارائه امکانات و خدمات عالی، این برند توانسته است میهمانان ثروتمند بیشماری را از سراسر جهان به خود جلب کند.
هتل شرایتون در شهر اسپرینگفیلد ایالت ماساچوست آمریکا به عنوان هتلی کوچک در سال ۱۹۳۷ آغاز به کار کرد و اکنون بیش از ۴۰۰ هتل در ۷۳ کشور مختلف جهان دارد. در طول سالها، این هتل همواره توسط نخبگانی همچون جان اف کندی، مورد توجه قرار گرفته است. این هتل همچنین از طریق برنامههای مختلف ابراز وفاداری برای اعضایش سعی در بهبود تجربه مشتریان داشته و توانسته است در میان هتلهای دیگر امتیازات بیشتری کسب کند و این ویژگی خود را به رخ دیگران بکشد.
هتل سوفیتل یک برند مجلل فرانسوی است که اولین شعبه خود را در سال ۱۹۶۴ آغاز کرد. در طول ۳۰ سال بعد، توانست بیش از ۱۰۰ هتل در ۴۰ کشور مختلف جهان تأسیس کند. در سال ۱۹۹۷ به هتلهای آکور (Accor) پیوسته است و در حال حاضر با بیش از ۱۲۰ هتل در ۹۲ کشور مختلف فعالیت دارد. این برند، پنجمین هتل بزرگ در جهان است. محبوبترین هتلهای سوفیتل، سوفیتل لجندز (Sofitel Legends)، شامل کاخهایی مجلل با وسایل لوکس هستند که برای آسایش هرچه بیشتر میهمانان بازسازی شدهاند و هر کدام سابقه و تاریخ قابلملاحظه خود را دارند. این برند به خاطر فراهم آوردن غذاهای درجه یک فرانسوی و داشتن امکانات درجه یک و جهانی به خود میبالد.
هتلهای وستین زاییده فکر ۲ هتلدار رقیب به نامهای سورت تورستون (Severt W. Thurston) و فرانک دوپار (Frank Dupar) بود. آنها در سال ۱۹۳۰ به همراه پیتر و آدولف اشمیت (Peter and Adolph Schmidt) هتلهای غربی را ایجاد کردند. شرکت خیلی سریع رشد کرد و هتلهای بسیاری را تحت برند خود قرار داد. در سال ۱۹۶۳ این برند به هتلهای غربی بینالمللی (Western International Hotels) تغییر نام داد. در سال ۱۹۸۰ شرکت UAL برند را با نام تجاری وستین (Westin) از آن خود کرد. این شرکت دومین برند معروف جهانی در زمینه هتلهای لوکس و مجلل بود. شاید بتوان گفت والدین این برند هتلها و اقامت گاههای «استار وود» (Starwood) و بستگانش شرایتون هتل است. این شرکت رابطهی بسیار نزدیکی با هواپیمایی ایالات متحده آمریکا (United Airlines)، خطوط هوایی قارهای (Continental Airlines) و خطوط هوایی دلتا (Delta Airlines) دارد. هم اکنون بیش از ۱۹۰ هتل در ۳۷ کشور مختلف تحت نام این برند فعالیت میکنند و دارای امکانات رفاهی مختلفی همچون تخت خوابهای نرم و راحت، منوی غذایی «سوپر فود» (SuperFoodsRx و دسترسی به اینترنت پرسرعت میباشند.
زرزرو اتاق با قیمت مناسب در یک هتل، یکی از نکاتی است که تمامی مسافران به آن فکر میکنند و به دنبال راه حلی درست برای آن میگردند. در این مقاله، کجارو رازهایی را به شما میگوید تا کمی بیشتر با اسرار رزرو اتاق در هتلها آشنا شوید.
قیمتی که برای اقامت در یک هتل میپردازید، بسته به محل هتل، ساختمان آن و مدت زمانی که در هتل میمانید، متفاوت است. بهطور متوسط، طبق گزارش «استاتیستا» (Statista)، هزینه اقامت روزانه برای هتلهای آمریکا در سال ۲۰۱۵، مبلغ ۱۲۰ دلار بوده است.
برای داشتن اقامتی لذتبخش، تاریخ سفر خود را به گونهای در نظر بگیرید که منعطف باشد، از سرویس اتاق صرفنظر کرده و با کارمندان هتل مهربان باشید.
«شریل رونزر» (Sheryl Ronser)، مدیرعامل و پایهگذار وبسایت «استیفول» (Stayful) که مخصوص رزرو هتل بوتیکها است، اعتقاد دارد با رزرو اتاق ۳۰ روز زودتر از موعدی که میخواهید در هتل اقامت داشته باشید، میتوانید اتاقتان را با بهترین قیمت رزرو کنید. با این وجود، اگر یک ماه جلوتر اتاق رزرو نکردید، شانس دیگری هم خواهید داشت. «رونزر» معتقد است برخی هتلها حتی ۷ تا ۱۰ روز زودتر هم قیمتهای مناسبی دارند.
اگر بتوانید تا لحظهی آخر برای رزرو اتاق صبر کنید، معمولا نرخ مناسبی خواهید یافت، چرا که طبق تحقیقات سایت «پرایسلاین» (Priceline)، در یک تاریخ مشخص، ممکن است فقط ۶۰ درصد از ظرفیت هتلها اشغال شده باشد. بنابراین شایدهتل بخواهد باقی ظرفیت خود را با قیمتی بسیار ارزانتر از قیمت واقعی پر کند. همچنین ممکن است نرخهای ارزان را به جای اینکه در وبسایت خود منتشر کنند، از طریق وبسایت دیگری به اطلاع مسافران برسانند. بنابراین قیمتهای لحظهی آخری را در سایتهایی نظیر Priceline ،Hotwire و LastMinuteTravel.com چک کنید.
یک نکتهی مهم: توقع نداشته باشید که بتوانید در فصلهای پرسفر، برای مقاصد محبوب گردشگری بلیط لحظهی آخری پیدا کنید؛ مثلا برای سواحل فلوریدا در تعطیلات بهاری یا نیویورک در فاصلهی بین جشن شکرگزاری و کریسمس.
اگر نمیخواهید وقتی که به مقصد رسیدید، بیاتاق بمانید، اتاقی را از قبل رزرو کرده و همچنان منتظر افت قیمتها در سایتی نظیر Tingo.com بمانید. در صورت افت قیمت، این سایت بهصورت خودکار اتاق را با قیمت پایینتر برای شما رزرو کرده و مبلغ مابهالتفاوت را به کارت اعتباری بازمیگرداند که از آن استفاده کردهاید. طبق گزارش Tingo، میانگین مبلغ بازگردانده شده به حساب مشتریان در اثر افت قیمت برای اتاقی که ۶ ماه زودتر رزرو شده، ۶۸ دلار بوده است.
رزروهتل در زمان مناسب میتواند برای شما مقرون بهصرفه باشد. طبق اطلاعات سایت Hotwire، روزهای یکشنبه اتاقهای هتل ها کمترین قیمت را دارند. بنابراین میتوانید طوری برنامهریزی کنید که شب یکشنبه را در هتل باشید و از این طریق، هزینهی اقامت خود را به حداقل برسانید.
شهرهایی که مقاصد گردشگری مطرحی هستند، معمولا در تعطیلات آخر هفته که مردم وقت بیشتری برای گردش و سفر دارند، ترافیک سنگینی را تجربه میکنند. بنابراین قیمتها به موازات افزایش تقاضا، افزایش مییابند. در نتیجه اگر برخلاف جریان آب شنا کرده و وسط هفته را برای بازدید از مکانهای توریستی انتخاب کنید، هزینه اقامت شما کاهش خواهد یافت.
برای اقامت آخر هفته در هتلها، به مناطق ارزانقیمت بروید؛ چرا که مسافران شاغل در این ایام هتلها را ترک کرده و به خانه بازمیگردند. بهعنوان مثال، قیمت یک اتاق در یک محلهی ارزان و اقتصادی زوریخ در آخر هفته، نصف مبلغ اقامت در آن برای روز عادی هفته است.
به فاصلهی بین فصل کم سفر (که بهدلیل بدی آب و هوا، سفر به یک مقصد گردشگری کم است) و فصل پرسفر (که قیمتها بالا و تراکم سفر به یک مقصد گردشگری زیاد است)، فصل شولدر گفته میشود. بهعنوان مثال، میانگین نرخ روزانهی هتل در پیست اسکی «جکسون هول» (Jackson Hole) در ماه مه، نزدیک به ۱۳۵ دلار است اما در ماه ژوئن، به ۱۹۸ دلار نیز میرسد. اگر در فصل شولدر به این منطقه بروید، میتوانید پیش از شروع شلوغی و گرانی، «یلو استون» (Yellowstone) و «پارک ملی تتون» (Grand Teton National Park) را ببینید.
این مساله که یک مقصد گردشگری برای یک ویژگی خاص خود مشهور شدهباشد، بدان معنا نیست که اگر در فصلی غیر از فصل مشهور به آنجا سفر کنید، آب و هوای بد یا شرایط نامساعدی را تجربه کنید. بهعکس، آنچه که خواهید دید، تخفیفهای گسترده برای اقامت است چرا که در فصول کمسفر، تقاضا کمتر است. بهعنوان مثال، در منطقهای که بهواسطهی بارانهای فراوانش شناخته شده است، در فصلی غیر از فصل معروف خود، بارانهای کمتری را شاهد است، اما تفریحات بسیاری را میتوان با قیمتی بسیار کمتر انجام داد.
در حاشیهی شهرهای بزرگ یا متوسط، هتل های بزرگی را خواهید یافت که قیمتهای بسیار مناسبی دارند. بهعنوان مثال، قیمت یک شب اقامت در سوئیتهای «دبل تری» (Double Tree) شهر نیویورک و نزدیک میدان تایمز در ماه آوریل، ۲۶۳ دلار است. اما قیمت همین اتاق در همین هتل در «نیوجرسی»، حدود ۱۰۰ دلار ارزانتر خواهد بود. بهعلاوه هزینهی پارکینگ هم در هتلی که در حومهی شهر واقع شده باشد، به نسبت مرکز شهر ارزانتر یا حتی رایگان است.
پیش از برنامهریزی برای یک سفر، مطمئن شوید که در تاریخ موردنظر شما برای سفر، هیچ رویداد مهمی در مقصدتان در حال برگزاری نخواهد بود. در غیر این صورت مجبورید برای یک اتاق، مبلغی نجومی بپردازید. سایت گردشگری یا اتاق بازرگانی آن شهر را حتما چک کنید تا تقویم رویدادهایی را که در شهر برگزار میشود دیده و مطمئن شوید در تاریخ مورد نظرتان برای سفر، قیمتها بالا و اتاق کمیاب نیست.
ز
اگر قصد سفر به شهر یا کشوری را داشته باشید ترجیح می دهید در کجا اقامت
کنید؟ هتل؟ هتل آپارتمان یا مسافرخانه؟ اگر انتخابتان گزینه اول باشد چه
معیارهایی را برای رفتن به هتل در نظر دارید؟
یا
می دانید که هتل ها بر چه اساسی رتبه بندی یا ستاره دار می شوند؟ آیا می
دانید یک هتل 5 ستاره و یک هتل 2 ستاره چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟
در این گزارش شما متوجه فرق هتل های 5 ستاره با سایر هتل ها می شوید و می دانید این ستاره دار شدن بر چه اساس و معیاری صورت می گیرد
در ابتدا رده بندی هتل بر این اساس مشخص شد که مشتری چه نوع خدماتی را تقاضا می کند و توقع او از هتل تاچه حدی است. شاید این رده بندی برای هتل ها نوعی تبلیغ بود و هتل ها با این کار برای خود جایگاهی مشخص می کردند، ولی آنچه مسلم است درجه رده بندی هتل براساس ستاره های آن، تعریف نوع و تنوع خدمات آن است.
30 راه برای درجه بندی هتل ها در جهان وجود دارد
مدیر کل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری در این خصوص به خبرنگار دانا می گوید: طبق نظریات هتلداری 30 راه برای درجه بندی هتل ها در جهان وجود دارد که البته در سیستم شناسایی بینالمللی، ستاره هتل مد نظر قرار می گیرد ولی بعضی از کشورها در سیستم داخلی خود شناسه های دیگری را ملاک قرار می دهند که مهمترین آنها به این شرح است: سیستم ستاره گذاری از یک تا پنج که در اکثر کشورهای اروپایی رایج است، سیستم حروف الفبا مثل A،B،C،D در یونان رایج است و ستاره های هتل نیز طبق تعارف با این حروف هم درجه بندی می شوند مثل چهار ستاره A، سیستم Crown که در بریتانیا رایج است.
علی لطفی ادامه می دهد: به عنوان مثال در کشور آلمان درجه بندی هتل ها به چند گروه تقسیم می شوند: توریست کلاس(یک ستاره)، استاندارد کلاس (دو ستاره)، کامفورت کلاس (سه ستاره،First class ((چهار ستاره) و Luxury Class (پنج ستاره). تعدادی از هتل ها مثل هتل آپارتمان، متل ها و... اصلا در مقوله ستاره قرار نمی گیرند و به نوعی دیگر امتیازبندی می شوند.
وی ادامه می دهد: در صحبت های محاوره ای و خاطرات سفر گفته می شود که مثلا هتل سه ستاره در فلان کشور مثل هتل پنج ستاره در کشور ماست یا به عکس. واقعیت این است که طبق استانداردهایی که تعریف می شود این ناهمگونی ستاره ها را در کشورهای مختلف به آسانی می توان مشاهده کرد به قول معروف بسیاری از این ستاره ها غیراستاندارد و به عبارتی دوستانه داده شده اند و ستاره ای رسمی که حاکی از کیفیت باشد بسیار نادر است.
وی با اشاره به اینکه آنچه به تجربه ثابت شده این است که هیچگاه دو هتل پنج ستاره حتی در یک شهر مثل هم نیستند، می گوید: این ناهمگونی از نظر تعداد اتاق، شکل کریدورها، تعداد سالن ها و رستوران ها و... به وضوح دیده می شود. محل قرار گرفتن هتل نیز مهم است. بعضی هتل های پنج ستاره در بافت سنتی و تاریخی شهر قرار دارند و هتل دیگر در حاشیه شهر.
وی اظهار می کند: یک سری ملاک و معیارهای از پیش تعریف شده، برای ستاره های مختلف وجود دارد و اینکه کدامیک از این ملاک ها ارجحیت دارد به سلیقه برمی گردد و بعید است سازمانی برای استانداردسازی هتل ها این موارد ناهمگون را اولویت بندی کند.
لطفی ادامه می دهد: هرچه ستاره هتل بالاتر باشد، تکنولوژی و سرویس های پیشرفته تری در آن وجود دارد و به قول معروف به روز است، به عنوان مثال تا چند سال پیش چیزی به نام اینترنت وجود نداشت ولی امروز که ساده ترین اطلاعات با اینترنت رد و بدل می شود از اجزا لا ینفک هتل با ستاره های بالا کافی نت (مرکز اینترنت) است یا اینکه هتل پنج ستاره باید دارای فروشگاه های متعدد و موردنیاز مسافر باشد.
وی یاد آور می شود: در ارزیابی هتل ها سه اصل کلی امتیازبندی می شود که عبارتنداز: امور ساختمانی و تاسیساتی و محل قرار گرفتن هتل، امور مربوط به نوع و سطح سرویس و خدمات و تجهیزات (کمیت و کیفیت خدمات رفاهی موجود در هتل)، امور مربوط به مدیریت، نیروی انسانی و آموزش.
مدیر کل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری معتقد است: تفاوت در استانداردهای متعدد به سازماندهی آن هتل نیز بستگی دارد که در راس آن استاندارد سرویس دهی است. به عنوان مثال گروه کارکنان در یک هتل پنج ستاره بسیار با تجربه و آموزش دیده اند. آنچه مهم است راضی نگه داشتن مشکل پسندترین مشتری در یک هتل است که کار آسانی نیست.
استانداردهای ایران برای دادن ستاره به یک هتل
این مسوول سازمان میراث در پاسخ به اینکه چه استانداردهایی در کشور برای دادن ستاره ها به هتل ها وجود دارد می گوید: استانداردهای رعایت شده در هتل های کشور رفرنس خارجی داشته و بومی ایرانی شده و این حداقل استانداردها در خیلی از کشورهای منطقه رعایت شده است.
وی با اشاره به اینکه استانداردهای ما با استانداردهای جهانی تفاوت خاصی ندارد، می گوید: در کشورهایی که در صنعت هتلداری پیشرفت قابل توجهی داشتند حداقل های ارایه شده به مشتری در بخش های مختلف در سطح بالاتری قرار دارند و مهم رعایت استاندارد بوده که باید با نظارت بیشتر به این مهم کمک کرد.
لطفی یاد آور می شود: ستاره و درجه هتل ها بر اساس کیفیت خدمات ، تجهیزات مناسب، آموزش پرسنلی، رعایت موازین بهداشتی، فضاها و امکانات ساختمانی و تاسیساتی و همچنین غذا تعیین می شود و بدیهی است هر نقصانی در بخش های یاد شده در هتل می تواند در تقلیل درجه هتل موثر باشد.
مدیر کل امور مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی تاکید می کند: با توجه به ضوابط قانونی، درجه بندی هتل ها پس از گذراندن فرایند ارزیابی از سوی عوامل تطبیق استانداردهای فنی و کسب امتیاز لازم و تایید کمیسیون درجه بندی استان صورت می گیرد.
در تکمیل این گزارش بهتر است با استانداردهای هتل ها بیشتر آشنا شوید.
هتل های 2 ستاره:
تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات این هتل ها است و ارایه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:
خانه داری بسیار خوب، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاق ها، مبلمان با کیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات رسانی به اتاق ها، ورودی هتل با ظرفیتمناسب، تختهایی با اندازه معمولی و بزرگتر، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسههای کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس.
هتل های 3 ستاره:
در هتل 3 ستاره خدمات به طورکامل ارایه و به طور شایسته مدیریت می شود، این نوع هتل ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گستردهاند. ارایه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:
نظافت و خانه داری و نگهداری عالی،هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب، فضای پذیرش فعال 24 ساعته، اتاق های بزرگ و راحت، بدون سر و صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و تزیینات، مبلمان با کیفیت، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی، اتاق های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک های عالی، ترموستات کنترل درجه دما، سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی، صابون و حوله با کیفیت عالی است. دارای سوییت اتاق لوکس و محدوده زمانی سرویس دهی اتاق ها گسترده است.
وجود دو دستگاه تلفن در اتاق، یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن، سیستم بیدارباش، وجود بیش از یک رستوران در هتل با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات رسانی به اتاقها، ورودی هتل با ظرفیتمناسب، تختهایی با اندازه استاندارد، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسههای کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس. از دیگر خصوصیات این هتل ها است.
هتل های 4 ستاره:
این هتل ها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارایه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند. تامین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان است، آنها آموزش دیده، کارآمد و آگاه و مودب هستند. این هتل ها دارای امکانات متنوعی هستند. ارایه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:
خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل، اتاق و فضای سبز، طراحی ساختمان به صورت خاص و جالب،هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب، فضاهای عمومی، آثار هنری، کیفیت بالای فرش و گل تازه، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش، رزرواسیون بسیار سریع و کارآمد، کارکنان متعهد با لباس متحد الشکل، وجود دربان، مدیریت متخصص، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع، خدمات رسانی عالی به اتاق ها، وجود اتاق های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزیین شده با کارهای هنری، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تختهای بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو مرتبه در روز به اتاقها، حمام بسیار تمیز با صابون وسایل آرایش و حوله، جعبه کمک های اولیه، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، یخچال در داخل، سیستم خشک کن دست، در اختیار قراردادن لباسهای راحت به میهمانان، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل، روزنامه رایگان و امکانات تفریحی برای میهمانان از قبیل استخر، سونا، زمینهای بازی و ارایه خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات، پارک اتومبیل توسط مستخدم و ....
هتل های 5 ستاره:
این نوع هتل ها در ردیف اول قرار دارند. قوانین و استاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته شود.
ارایه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی موارد زیر است:
معماری
و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد و مستمر، دارای بیش از 100 اتاق،هال
ورودی، اتاق میهمان، فضای عمومیتزیین شده با کارهای هنری، مفروش شده با
کیفیت بالا، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام، دارای نگهبان و
سرویس 24 ساعته، پرسنل آموزش دیده و متعهد، تزیین اتاق ها با استفاده از
اشیای هنری، دارای 3 تلفن (کنار تخت، روی میز و داخل حمام)، تمیز کردن اتاق
به صورت دو مرتبه در روز، سرویس حمام زیبا و مدرن، دارای رستوران عالی و
غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی، امکانات رستوران جذاب، سرویس حمل و نقل،
مغازه و فروشگاه پوشاک، یخچال در داخل اتاقها با انواع نوشیدنی
کارکنان در هتل 5 ستاره، بسیار مرتب و پوشیده با لباسهای شیک، مودب و آگاه و کارآمد و روابط عمومیخوب، نسبت به رفع نیازهای مهمانان متعهد هستند و بسیار عالی سرویس میدهند. دارای مدیر حرفه ای و متخصص، سازگاری و هماهنگی سرویسها، تداوم نگهداری و خانه داری بی عیب و نقص اجزای اصلی و اساسی برای حفظ درجه 5 ستاره است.
نکته مهم درباره هتل ها و هتل آپارتمان ها اینست که « هتلها را از یک تا 5 ستاره طبقهبندی می کنند، در حالی که مهمانپذیرها، مهمانسراها و هتل آپارتمانها را از یک تا 3 ستاره طبقه بندی می شوند. به تعبیری دیگر، هتل آپارتمان 3 ستاره با هتل 5 ستاره برابری می کند و این دو نوع از مراکز اقامتی از نظر کیفیت و خدمات دهی در گروه خودشان بهترین هستند.
ز
1- ساختمانهای جداگانه
2- تعداد اتاقها : هتل لوکس و مجلل با دست کم 150 اتاق در هتلهای موجود و 155 اتاق در هتلهای جدید
3- تصفیه های مرکزی : با ضمانت گرمای مطلوب (18-25 درجه سیلسوس) با یک تر موسسات که با آن بتوان گرمای اتاق را در همه اتاقها و جاهای همگانی تنظیم نمود.
4- گرمابه ها و دستشویی ها : حمام های کاملاً شخصی در هر اتاق (حداقل دارای وان با 120 سانتی متر طول) رختکن و دستشویی ها برای مهمانان در طبقاتی که محل استراحت همگانی است.
5- تلفن با ارتباط بیرونی در هر اتاق، سیستم درونی تلفن در همه اتاقها و محلهای آسایش عمومی امکانات تلفن در آرامشگاهها تلفن در حمام های شخصی
6- جای اتاقها : (به جز حمام ها، مدخل و ایوان، 12 برای اتاقهای دو نفره و 14 برای یکنفره
7- وسایل و اثاثیه اتاق ها : بیشترشامل تختها با دست کم به ابعاد 210 سانتیمتر، میز کنار تخت، میز تحریر، میز آرایش، آیینه، قفسه ویژه با وسائل میهمانان، صندلیها و ایوان برای هر اتاق و آپارتمانهای شخصی گوناگون
8- پنجره ها با پرده های دو لایه ضخیم
9- تاسیسات الکتریکی : چراغهای مستقل برای سقف، دستشویی و یک چراغ کنار تخت برای هم میهمان و چراغ مطالعه کنار صندلی دسته دار و میز تحریر
10- بالابر : هر جا که بیش از یک طبقه دارد و آسانسورهایی جداگانه برای خدمات باربری
11- صبحانه : سرویس درون اتاق
12- سرسره ها، تالارها، محلهای استراحت همگانی نسبت به گنجایش هتل، طبقه ها با کفپوش مناسب
13- کارکنان : کارکنان پایه ای (مدیر واحد پذیرش، سرپیشخدمت و خانه دار) باید به دو زبان آشنا باشند. سایر کارکنان در ارتباط مشتری باید دست کم چیزهایی از یک زبان بدانند. (به جز زبان عربی) و دارای لباس یک شکل و یک دست
15- اتاقهای نهارخوری، رستوران و اتاقهای نهارخوری شخص
16- وسایل باربری
17- رادیو، دستگاه مرکزی پخش موسیقی در هر اتاق
18- تلویزیون در هر اتاق
19- خدمات اتاقها در 24 ساعت
20- استاندارد برتر برای تمرین و درجه بندی هتل
21- خدمات پذیرایی : تالار پذیرایی با خدمات کشاورزی - وسایل رختشویی و خشکشویی در هتل
22- کافه تریا با خدمات 24 ساعته
23- بار جداگانه
24- جای پارک ماشین و گاراژ متناسب به نیاز مشتری
25- باجه کتاب
26- خدمات اطلاع رسانی و مبلغ همگانی
27- نهارخوری و آسایشگاه کارکنان
28- یک دستگاه آژیر و شماری از دستگاههای آتش نشانی در جاهای همگانی و خدماتی و پلکان گریز در برابر آتش با ماکزیمم فاصله 30 متر تا هر اتاق
29- دسترسی به خوردنی و نوشیدنی در اتاقها : خدمات 24 ساعته
30- دسترسی به خدمات ضروری پزشکی
31- نمایندگی مسافرتی و خدمات تاکسی و خودروی کرایه
32- خدمات پست و تلگراف و تلکس و خدمات صرافی از بیگانه
33- دستیابی به تالار زیبایی و موآرایی و فروشگاههای کالای سوغاتی
34- باشگاه شبانه و تالار موسیقی
35- تالار میهمانی نشست (کنفرانس)
36- باغ یا باغچه یا مهتابی عمومی ـ(جای باز)
37- استخر شنا
38- دست کم دارای سونا، ژیمناستیک، ورزشگاه
39- صندوقهای جداگانه سپرده گذاری ایمن برای میهمانان در صورت نیاز
ز