فروش و رزرواسیون: مسئول ثبت کردن، تایید و لغو کردن رزرو مهمان می باشد. مسئولیت فروش خدمات و محصولات هتل را دارد.
امور اداری و خزانه: مدیریت واحد منابع انسانی، تحویل محتویات صندوق از واحدهای مختلف هتل و انجام امور بانکی.
خانه دار: مسئولیت تمیز کردن و مرتب کردن همه جانبه ی تخت مهمان، فضای داخلی اتاق مهمان، سرویس بهداشتی اتاق . همچنین فضاهای عمومی واحد اقامتی را دارا می باشد.
انباردار: مسئول کنترل موجودی، ثبت موجودی اقلام، انبارگردانی و توانایی انبارکردن، شناسایی و مکان یابی اقلام، توانایی صدور و ارسال، جابجایی مواد و حفاظت از انبار می باشد.
انتظامات: مسئول ایجاد و حفظ امنیت و ایمنی مهمانان و کارمندان می باشند.
آشپز درجه دو: مسئول ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﯼ ، ﺍﺩﻭﯾﻪ ﺯﺩﻥ ﻭ ﭘﺨﺘﻦ ﺳﻮﭘﻬﺎ، ﮔﻮﺷﺘﻬﺎ ،ﺳﺒﺰﯾﺠﺎﺕ ، ﺩﺳﺮﻫﺎ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻏﺬﺍﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺮﻭ ﺑﻪ ﻣﻬﻤﺎنان و کارمندان ﺩﺭ رستوران می باشد.
آشپز درجه سه: مسئول ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺍﺩﻭﯾﻪ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺳﺮد و گرم ﺑﺮﺍﯼ ﺻﺮﻑ ﺩﺭ رستوران می باشد.
هاوسمن و بلمن: مسئول نظافت و نگهداری از محیط های عمومی هتل و راهروها. مسئول سرویسدهی به مهمانان و برآوردن نیازهای آنان طی اقامتشان مانند حمل چمدانهایشان و رساندن نامه ها و پیغامهایشان می باشند.
پذیرشگر: مسئولیت پذیرش و رسیدگی به خواسته های میهمان و ایجاد ارتباط بین بخش های مختلف هتل را دارند.
حسابدار ( هزینه و درآمد): مسئولثبت کلیه اسناد مالی، حقوق و دستمزد
خدمات ( ظرفشویی و نظافتچی): مسئول تمیز کردن ظروف و دیگر ایتمهای مصرفی رستوران در ماشین ظرفشویی ،خشک کردن آنها و تمیز کردن کلیه تجهیزات آشپزخانه میباشد.
سرپرست تالار: سرپرستی و مدیریت ضیافتها شامل برنامه ریزی، چیدمان تالار ها و پذیرایی از مهمانان و مدعوین را بر عهده دارد.
سرپرست تدارکات: مسئول خرید و تامین کلیه مایحتاج روزانه تمامی واحدهای فعال در هتل میباشد.
سرپرست تشریفات: ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨگ ﺳﺎﺯﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺳﺮﻭﯾﺲ ﺗﺸﺮﯾﻔﺎﺕ و فراهم آوردن تمامی نیازها و درخواستهای مهمانان برای مراسم و جشنها
سرپرست خانه داری: حصول اطمینان از تمیزی و مرتب بودن اتاقها، لابی ، لاندری و دیگر قسمتهای هتل که به وسیله ی تمامی کارمندان خانه داری تمیز و مرتب می گردد.
سرپرست رستوران: سرپرستی تمامی فرآیندها و فعالیتهای مربوط به رستوران و واحد اغذیه نوشابه و حصول اطمینان از رضایت مهمانان در دریافت سرویسی بی عیب و نقص
سرپرست کیفیت: ایشان مسئولیت نظارت و کنترل بر تمامی استانداردهای مصوب در هتل را به عهده دارند.
کافی من: مسئول آماده سازی تمامی ایتمهای کافی شاپ ، توانایی سرو آنها به مهمانان در کافی شاپ ، و نیز تمیز و مرتب نگه داشتن محیط کافی شاپ می باشند.
سرپرست کلوپ ورزشی: مسئول آموزش دادن و کنترل حرکات ورزشی افرادی که به مجموعه ورزرشی هتل می آیند، میباشد. ایشان باید توانایی تعمیر و کار کردن با وسایل ورزشی و نیز تمیز نگه داشتن مجموعه ورزشی را داشته باشند.
صندوقدار: جمع آوری وجوه نقد و پست کردن شارژهای مهمانان به حساب اتاقشان و رسیدگی به چک اوت مهمانان و فولیوی پرداختی. بستن و تحویل حساب شیفت خود به مسئول مالی هتل نیز جزء وظایف ایشان می باشد.
کارمند لاندری: استفاده از ماشین های موجود در خشکشویی برای تمیز کردن هر نوع پارچه های حوله ای که از اتاق ها و رستوران ها به خشکشویی آورده می شود .
کمک حسابدار: انجام ثبت های روزانه، بایگانی و کنترل فرم ها.
مسئول لاندری: نظارت و هماهنگی میان تمامی همکاران در واحد خانه داری، لاندری و سایر واحد ها جهت تحویل بموقع و با کیفیت کلیه منسوجات مصرفی در هتل.
میزبان: مدیریت میزهای رستوران، گرفتن رزرو، حصول اطمینان از رضایت مهمانان در واحد های اغذیه و نوشابه و همچنین هماهنگی میان همکاران در واحد اغذیه نوشابه و سایر واحد از وضایف یک میزبان بشمار میرود.
مهماندار:مسئول آماده سازی سالن رستوران و وسایل موجود در آن، گرفتن سفارش و پذیرایی از مهمانان طی حضورشان در رستوران می باشند.
کمک مهماندار: مسئول تمیز نگه داشتن محیط رستوران و کمک به مهماندار می باشند تا ﺩﺭ ﺭﻭﻧﺪ ﺳﺮﻭﯾﺲ ﺩﻫﯽ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ ﺗﺴﻬﯿلاتی ایجاد شود.
ز
بررسیهای یک سایت فعال در صنعت هتلداری از درآمد جهانی 500 میلیارد دلاری این صنعت حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسیهای کارشناسان سایت «ورلد هتلیر» به عنوان یکی از سایتهای معتبر در حوزه صنعت هتلداری از درآمد جهانی 500 میلیارد دلاری این صنعت پولساز و اشتغالزا حکایت دارد.
به گزارش میدل ایست آنلاین، براساس این گزارش حدود 30 درصد این درآمد عاید صنعت هتلداری آمریکا و بویژه هتلهای زنجیرهای آن میشود که در این میان هتلهای زنجیرهای هیلتون با 540 شعبه در 80 کشور جهان حدود 11 درصد از کل درآمد جهانی این صنعت را به خود اختصاص دادهاند.
از سوی دیگر در بین کشورهای منطقه خاورمیانه، هتلهای شهر مقدس مکه در عربستان در سال 2013 حدود 17 میلیارد دلار از محل اقامت زائران حج و سفر عمره درآمد داشتهاند. این میزان درآمد هتلهای مکه از رشد 10 درصدی نسبت به سال 2012 حکایت دارد. در همین حال پیشبینی میشود با پایان پروژه توسعه مسجدالحرام که در قالب آن گنجایش پذیرایی مکه از رقم فعلی به 10 میلیون زائر خواهد رسید، درآمدهای این شهر از محل صنعت هتلداری رشد چشمگیری یابد.
قطر نیز که خود را برای میزبانی از یک میلیون گردشگر در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2022 آماده میکند، با کسب درآمد 2 میلیارد دلاری از صنعت هتلداری در سال 2013 مقصد گردشگری پیشرو در این زمینه محسوب میشود. در این راستا دولت قطر قصد دارد تا ظرفیت فعلی هتلهای این کشور را که حدود 10 هزار اتاق است، به رقم 55 هزار اتاق برسانند و در این راه روی جذب سرمایهگذاری خارجی حساب ویژهای باز کرده است.
صنعت هتلداری به عنوان یکی از ارکان صنعت گردشگری از دههها قبل از صنایع پولساز و درآمدزا به شمار رفته و کشورهایی که به اهمیت صنعت گردشگری پی بردهاند، توجه ویژه ای را نیز به توسعه صنعت هتلداری دارند. در حال حاضر نیز حدود 260 میلیون نفر در جهان در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط از جمله صنعت هتلداری به کار اشتغال دارند.
ز
هتلداری به عنوان یکی از زیرساخت های مهم صنعت گردشگری شناخته می شود که در دهه های اخیر به یکی از صنایع درآمدزا تبدیل شده است. بر این اساس کشورهایی که اهمیت صنعت گردشگری را فهمیده اند، توجه ویژه یی به توسعه صنعت هتلداری دارند. درحال حاضر میلیون ها نفر در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن اشتغال دارند.
مهارتها و توانمندیها و تحصیلات مورد نیاز مدیر هتل به قرار زیر است
تعهد و مسئولیت پذیری
داشتن اعتماد به نفس
مهارت های کسب و کار
داشتن شناخت کافی از سلایق و نیازهای مشتریان
خلاقیت و نوآوری در استفاده از روش های جدید برای جذب مشتری
توانایی مدیریت کارکنان
مهارت ارتباطی عالی
دقت زیاد و توجه به جزئیات
داشتن نظم و ترتیب
توانایی حفظ آرامش در شرایط سخت کاری و توانایی حل سریع مشکلات
مهارت های خوب سازماندهی و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت
آشنایی با یک یا چند زبان خارجی به خصوص در هتل های بین المللی
آشنایی با کار بخش های مختلف هتل از جمله رستوران، کافی شاپ و …
اگر فردی بخواهد تنها سرمایه گذار هتل
باشد، عامل اصلی داشتن سرمایه کافی می باشد. البته برای کنترل و نظارت بر
عملکرد هتل، باید تا حدی با اصول کار مدیریت هتل و مباحث مالی آشنا باشد.
علاقه مندانی که می خواهند مدیر هتل شوند، چه آنهایی که سرمایه دارند و چه
آنهایی که ندارند و فقط پست مدیریت هتل را دارا می باشند، باید دانش و
مهارت های دیگری را داشته باشند تا بتوانند در این کار موفق شوند. آنها می
توانند پس از گذراندن سال اول متوسطه، وارد هنرستان شده و در رشته مدیریت
هتل داری تحصیل کنند. در صورت تمایل می توانند در دانشگاه در رشته مدیریت هتلداری تا مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند.
برای ورود به این شغل معمولا فرد علاقه مند باید کار خود را از پست های
پایین تر در هتل شروع کرده و با کسب تجربه لازم به مرور پیشرفت کرده و به
پست مدیر هتل برسد. البته گذراندن دوره های آموزشی تکمیلی نیز در روند
پیشرفت سریعتر این افراد بسیار موثر است.
مدیر هتل می تواند در هتل ها، متل ها و سایر مراکز اقامتی استخدام شود. میزان وظایف و حجم کار او بستگی به اندازه هتل دارد. با داشتن تجربه و سرمایه می تواند به طور مستقل کار کرده و برای خود هتلی راه اندازی کند.
یکی از مسایل اصلی این شغل، تخصصی نبودن
آن در کشور و عدم استفاده از افراد متخصص برای مدیریت هتل است. در بسیاری
از هتل ها سرمایه گذار، خود مدیر هتل نیز می باشد و اغلب آنها نیز دانش و
تخصص لازم را ندارند.
در خصوص وضعیت بازار کار مدیر هتل اطلاعات
درستی در دسترس نمی باشد. بدیهی است رشد و توسعه صنعت جهانگردی در کشور به
رونق بازارکار شغل مدیریت هتل کمک شایانی می کند. هرچه ارتباط ایران با
کشورهای دیگر بهتر بوده و توریست بیشتری وارد کشور شود، به هتل ها و مدیران
بیشتری نیاز خواهد بود.
استرالیا - در بازه زمانی۵ سال گذشته میزان استخدام مدیران هتل رشد منفی۱۳.۶ درصدی داشته و روند کاهشی در آینده برای آن پیش بینی شده است.
در مورد میزان درآمد مدیران هتل در کشور
اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. درآمد مدیر هتل با توجه به اندازه و درجه
هتل، محل هتل، میزان دانش، تجربه و تخصص مدیر هتل ارقام متفاوتی دارد.
آمریکا – مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، متوسط درآمد سالانه مدیریت هتل ۴۷.۲۰۰ دلار بوده است.
استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل۴۸.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) است.
انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای کارآموزان و دستیاران مدیر هتل حدود ۲۹.۰۰۰ دلار، مدیران هتل های کوچک و مدیران بخشی هتل های بزرگ بین۳۰.۵۰۰ تا۵۳.۵۰۰ دلار و برای مدیران ارشد هتل های بزرگ۹۱.۵۰۰ دلار یا بیشتر می باشدیک پذیرشگر درهتل وظیفه دارد تا به میهمانان کمک نماید تا فرآیند رزرو خود در هتل به انجام برسانند. به پرسش های آنان پاسخ داده و نیاز های میهمانان هتل را در زمان اقامتشان برآورده نماید. انتظار میرود پذیرشگران دارای برخوردی دوستانه ، حرفه ای و پاسخ گو باشند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره آمار کل ایالات متحده آمریکا این شغل تا سال 2018 با رشد 14 درصدی روبرو خواهد شد . این امر فرصتی بینظیر برای افرادی که تمایل دارند تا به عنوان پذیرشگر در هتل ها مشغول به کار باشند را فراهم میاورد. در ادامه این مقاله گام هایی ساده اما مهم را برای شما ذکر میکنم که به عنوان یک پذیرشگر میباید طی نمایید.
1- شرح شغلی خود را مطالعه نموده و آن را درک کنید
انجام این شغل در هر هتل متفاوت میباشد. در هر هتل وظایف مشخصی وجود دارد که پذیرشگر موظف با انجام ان میباشد. این وظایف شامل رسیدگی به رزرو ها ، کنسلی های ارسالی و مدیریت پرداخت ها ، پاسخ به پرسش های میهمانان ، رساندن پیام مراجعه کنندگان به میهمانان مقیم ، مدیریت کارهای میز پذیرش و پاسخ گویی به تلفن ها میباشد اما ممکن است نحوه انجام کار و استاندارد های هر هتل بادیگری فرق نماید لذا در بدو استخدام مطمئن باشید که درک درستی از فرآیند های انجام کار و وظایف محوله دارید
2- آماده باشید تا در شیفت های مختلف کار کنید
کار به عنوان یک پذیشگر نیازمند ان است که اماده باشید تا در زمان های مختلف روز در پست خود حضور داشته باشید در بیشتر هتل ها شیف های کاری برای پذیرشگران به صورت چرخشی تنظیم شده است ممکن است شما در شیفت صبح مشغول بکار باشید و تا در شیفت سب کار نمایید لذا میباید دارای برنامه زمانی باز برای کار در این پست باشید
3- اطلاعات علمی خود را افزایش دهید
در ایالات متحده آمریکا حداقل مدرک تحصیلی برای احراز این شغل دیپلم متوسطه میباشد .همچنین گذراندن دوره های تخصصی به شما در گرفتن این شغل کمک شایانی مینماید.
4- تجربه کافی در دفتر و میز پذیرش را بدست آوردید
5- مهارت های خدمت رسانی به میهمانان را افزایش دهید
کار نمودن به عنوان منشی و یا کار در امکان کوچک در پست هایی که با مشتریان در ارتباط است مهارت های شما را بعنوان یک پذیرشگر افزایش میدهد
6- مهارت های خود را در کار با کامپیوتر و برنامه های هتلداری افزایش دهید
تعداد بسیار زیادی از هتل ها از برنامه های آنلاین برای رزرواسیون خود بهره میبرند و تقریبا تمامی هتل ها دارای نرم افزار هایی میباشند که برای انجام امور روزانه هتل از ان ها استفاده مینمایند. شما میباید سریعا نحوه استفاده از تمامی این برنامه ها را فراگیرید.
7- تمامی مهارت های خود را فهرست نمایید
اشتباه رایجی که بیشتر افراد درگیر آن هستند آن است که برای تمامی شغل هایی که متقاضی آن هستند یک رزومه واحد ارسال میکنند هیچ کس حوصله خواندن اطلاعات نامرتبط را ندارد ! یک رزومه از مهارت های خود در رابطه با شغل پذیرشگری تهیه نمایید و مهارت های مرتبط با این شغل را که دارا میباشید در آن ذکر نمایید.
ز