هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

ریز فضای طراحی هتل ها (بخش سوم )

۳-۲- طراحی فضاهای عمومی

مساحت لابی ، رستوران ها و سالن ها فضاهای جلسات و ضیافات و فضاهای ورزشی و تفریحی ، در هتلهای مختلف، تفاوت زیادی با هم دارند ( از مساحتی در حدود ۶درصد در هتل های ارزان قیمت تا ۲۰درصد در یک مرکز کنفرانس ) ، فهم دقیق این تفاوتها ، در بین انواع هتلها ، در موفقیت برنامه ریزی و طراحی یک پروژه بسیار مهم می باشد.

در جدول ذیل ، تفاوتهای اساسی فضاهای عمومی در انواع هتلها نشان داده شده است.

یک هدف کلی در برنامه ریزی و طراحی فضاهای عمومی هتل این است که آنها در پیرامون لابی تجمع نمایند. این نوع چیدمان فضاها به گونه ای است که میهانان هتل بتوانند ،

طراحان باید اولویت هایی زیر را برای ورودی ها در نظر گیرند :

– ورودی اصلی به هتل

– ورودی به سالن های جشن و ضیافت

– ورودی به رستوران / پیشخوان عرضه نوشیدنی / سالن بازیها

– ورودی برای اتوبوس توریستها / فرودگاه

– ورودی برای سوئیت یا آپارتمان

۲-۳-۲-لابی :

عملکرد لابی ، علاوه بر معرفی شخصیت هتل ، بصورت فضای اصلی ارتباطی است که میهمانان را به سمت پیشخوان لابی ، آسانسورها ، اماکن عرضه غذا و نوشیدنی ، اتاقهای جلسات و ضیافات  مجموعه ورزشی و سایر فضاهای عمومی هدایت می کند ؛ این مکان برای میهمانهایی که مشغول گشت زدن می باشند  فضایی غیر رسمی برای اجتماع می باشد . یکی دیگر از عملکرد های لابی کانون کنترل است که در آن کارکنان بصورت بصری ،بر مسیر های دسترسی به هتل نظارت می نمایند.

در اغلب هتلها ، به ازای هر اتاق ۶/۰ تا ۹/۰ متر مربع فضا برای لابی در نظر گرفته می شود که شامل عملکرد های دور یا ارتباطات نمی شود .

جدول۱۵- عناصر لازم برای دکوراسیون اتاق خواب

مبلمان
قفسه بندیها میزتحریر،میز،توالت،میزها،صندلیها،پاتختیها،Headboard بالای تخت و قفسه تلوزیون
پوششهای پارچه ای رو تختی،پرده،روکش صندلی و میز،فرش
نور پردازی لامپهای کنار تخت و فضاهای نشیمن و میز تحریر
ملزومات آینه ها، کارهای هنری، گیاه،سطلها، زیر سیگاریها و جاچمدانی
نازک کاریهای اتاق خواب
کف معمولا از موکت به همراه یک لایه نرم برای پوشاندن کف استفاده می گردد.سوئیتها ممکن است دارای پارکت و در بعضی قسمتها مفروش باشند.
دیوار کاغذ دیواری قابل شستشو یا رنگ ارجحیت دارد.
سقف پوشش آکوستیک
درها چوب – توپر
چارچوب درها رنگ خورده برای مطابقت با درها و دیوارها
نازک کاریهای دستشویی
کف سرامیک یا کاشی
دیوارها کاشی، سرامیک یا مرمر
سقف رنگ
الکتریکی و مکانیکی
پریزها حداقل پنج پریز : دو عدد دم تخت، یکی برای میز تحریر، میز توالت و فضای نشیمن
کابل برای تلوزیون، تلفن، آزیرحریق و سایر سیستمهای ارتباطی
مکانیکی سیستم تهویه متبوع با طرح اتاق تلفیق می شود، دستشویی دارای سیستم تهویه
ایمنی در برابر حریق حداقل یک سنسور تشخیص دهنده دود و گرما و یک آبفشان در هریک از اتاقهای خواب

ماخذ: برنامه ریزی و طراحی هتل ، نشریه ۱۴۳- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

پذیرش ، صندوق وسرپرستی :

الف – فرانت آفیس :   

محل اولین برخورد مسافرین در موقع ورود وآخرین برخورد آنان در موقع خروج است.یعنی کار مسافرین از این قسمت آغاز می شود ودر اینجا نیز پایان مـی پذیرد .

فرانت آفیس که قسمتی از لابی را اشغال نموده ، شامل مهمترین وپر مسئولیـت ترین قسمت هتل می باشد .حسابداری ،کارگزینی وبه طـور کلی کار دفتـری واداری هتل در پشت فرانت آفیـس تمرکز یافته ،ودفتر مدیریت هتل نیــز میتواند در این محل قرار گیرد. مجموعه این تشکیلات کــه کار آنـها با هــم ارتباط دارد ،به منزله عروق اصلی سیستم گردش کار هتل محسوب می شـــود . از اینرو ضعف هـر یـک از این تأسیسات موجب نارسایی وناهماهنگی کلیه کارهای هتل خواهد بـود وچنانچه درارقام وآمار و صورتحساب ها ، هرنوع اشتبـاهی رخ دهد ، نظام کلی کاررا نامتعادل خواهد ساخت . وبی دقتی و سهل انگاری هر یک از مسئولان وکاکنان فرانت آفیس می تواند کلیه قسمت هـا را دچار زحمت ساختــه وبا مشکلات فراوانی روبرو کند . با توجه به این مسأله ،عمل هر یـک ازمسئولان این قسمت ، باید درست ودقیق انجام گیرد تا نتیجه حاصله از مجموع کارها ، مورد اعتماد وقابل تأیید باشد .علاوه بر صحت عمل ،حسن اخلاق ورفــتار وکردار کارکنان فرانت آفیس ، باید مسافران را مجذوب سازد تا شیفتــه محبت آنان گردند ، زیرا درآمد اصلی هتل ها از فـروش اتاق وجلب مشتری تأمین می شود .اگر محیط وفضای فرانت آفیس برای پذیرش و سرعت عمـل وسهولت کـار مسافرین ، شایسته و مناسب باشد ، درموفقیت هتـل داران تأثیر عمیق وبسـزائی خواهـد داشت .

روی این اصل ، باید از مهندسان وآرشیـتکت هـا انتظار داشت تا ضمن اینکــه سرمایه هنگفتی بـرای احداث هتل و انواع مخارج متفرقه آن به مصرف می رسـد ، در طرح نقشـه لابی وفرانت آفـیس و رسپشن ،ذوق وتدبیر وسلیقـه وعوامل دیگرتخصص را بکار گیرند تا این قسمت چشمگیر هتـل ،طوری طراحی و ساخته شود که امرپذیرش وفروش اتاق ها ،ارتباط لازم بین قسمت ها ، در نهایت سرعت ونظم وترتیب بدون سرگردانی صورت پذیرد وتمشیت امور میهمانان بــه هــر تعداد کـه باشند از نظر وسعت وفضای کافی ، از حوصله وظرفیت فرانت آفیس خارج نباشد .در این صورت ،فکر هتلداران از جهت حسن جریان کار در قسمت مهم هتل آسوده خواهد بود .

ب- میز رسپشن :

میزرسپشن ،جلوی فرانت آفیس قرار می گیرد . البته نمی توان آن را مـلاک وشاخص بزرگـی وکوچکی ومقیاس برای تعیین درجه اهمیت دانست زیـرا یــک هتل کوچک ۷۰ اتاقه نیز میتوانـد مانند یک هتل ۲۰۰ اتاقه ، رسپشن کامـل ومجهزی داشته باشد . آنچه درموردرسپشن مطرح است این است کـه باید پــیش بینی لازم به عمل آید که در فصل کثرت کار هتل و زیادی تعداد مسافران ایـن قسمت ، استعداد وظرفیت پذیرش مسافران را داشته باشد .

میز رسپشن به چند قسمت تقسیم می شود :

   ـ قسمت رسپشن

       ـ اطلاعات

      ـ صندوق

الف- قسمت رسپشن مسئول فروش اتاق می باشد .این قسمت باید در پـر کردن کــارت ورود مسافران ،اقدام نماید و اسم مسافر را بر روی رک اطلاعات و رک اتاق قرار دهدو نسخه ای نیز بـــه تلفنخانه ارسال داردوحسابی به نام مسافـــر بازکننده رک اتاقهاجلوی قسمت فروش اتاقها واطلاعات قرار می گیرد .

ب- قسمت اطلاعات ، محل نصب کلیدها می باشد . مسئول دادن کلیـد اتــاق به مسافران ودریافـت مجدد آن است و نیز رساندن پیغامها وتلگرافها به مسافران را به عهده دارد .  این قسمت بایـــد مرتب ودقیـــق باشد تا پیغامها به موقع به دست میهمانان ذیربط برسد ودر قرار دادن کلیدها در محل خود اشتباهی رخ ندهد .

ج- قسمت صندوق ، به رسپشن متصل است . فقط شیشه کوتاهی ، حد فاصل ایـن قسمت می باشد چون صندوق و رسپشن به طور دائم با هم ارتباط دارند ، دریچه ای بین این دو قسمت وجود دارد .

کلمات کلیدی:

-ریزفضای طراحی هتل

-طراحی هتل.فضاهای مورد نیاز هتل

-برنامه ریزی فیزیکی فضاهای هتل

-ضوابط و اصول طراحی هتل

-ریز فضاهای هتل.ریز فضا و مطالعه ی هتل

-ضوابط طراحی هتل

ز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.