هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

هتل هیتلر؛ بزرگترین بنای تفریحی جهان

هتل هیتلر با ۱۰۰۰۰ اتاق بزرگ‌ترین بنایی است که تا امروز به منظور کاربردهای تفریحی ساخته‌ شده و فاصله هریک از اتاق‌های این هتل تا دریا تنها حدود ۵ کیلومتر است. عظمت این هتل به‌ اندازه‌ای است که تنها با عکس‌های هوایی می‌توان نمای کامل آن را به تصویر کشید و قدم زدن در امتداد آن ۱ ساعت زمان می‌برد.
این هتل شامل ۱۰۰ بلوک به‌هم‌پیوسته است که هر یک دارای ۱۰۰ اتاق مجزا و ده‌ها راهرو است که طول آن‌ها به بیش از یک مایل می‌رسد. این بنا در امتداد قوس سواحل شنی جزیره روژن (island of Rugen) در دریای بالتیک ساخته‌ شده و از زمان ساخت آن هیچ گردشگری توفیق اقامت در آن را نداشته است.
ساخت این هتل را شاید بتوان به‌نوعی پاسخ هیتلر به مجموعه‌های تفریحی بوتلین دانست. مجموعه‌های تفریحی بوتلین به ابتکار بیلی بوتلین (Billy Butlins) در انگلستان بنا شدند که هدف آن‌ها ایجاد مراکز تفریحی برای اقشار کم‌درآمد جامعه بود. اما تکمیل ساخت این هتل با آغاز جنگ جهانی دوم توسط هیتلر به فراموشی سپرده شد. امروزه برنامه‌هایی برای نوسازی بخش‌هایی از این هتل وجود دارد، اما این نگرانی هم هست که احیای آن، این بنا را به نمادی برای نئونازی‌های (Neo-Nazis) عصر حاضر بدل کند.

یورگن روستوک از بنیان‌گذاران مرکز اسناد پرورا در این‌باره می‌گوید:

هتل پرورا به‌عنوان نمادی از قدرت رژیم نازی در توسعه برنامه‌های تفریحی ساخته‌ شده و از آن به‌ عنوان ابزاری در جهت تبلیغات رژیم نازی استفاده می‌شد.

شکوه این بنا که دارای مدرسه، بیمارستان، سینما و اسکله‌ای (که تا به امروز فعال است) به حدی بود که مردم محلی از آن با نام کلوسوس (غول‌پیکر) یاد می‌کردند. از برنامه‌های تفریحی آینده هیتلر برای اسکله این بنا، انتقال کارگران آلمانی به جزایر قناری با کشتی‌های کروز بود که مسئولیت آن به دوست فاشیت هیتلر ژنرال فرانکو واگذار شده بود. این ساختمان پاسخی به هتل‌های بوتلین بود که از سال ۱۹۳۶ در انگلستان ساخته می‌شدند. اتاق‌خواب‌های این هتل، مجهز به سیستم گرمایش مرکزی و منظره رو به‌ دریا بود در حالی‌ که بهترین ساختمان‌های بوتلین انگلیسی‌ها در آن زمان کلبه‌های ییلاقی کوچک بود. اما رویای هیتلر برای ارائه برنامه‌های تفریحی به حامیانش، با حمله به لهستان و اختصاص منابع کشورش به جنگ به دست فراموشی سپرده شد. قدم زدن در این هتل، با درهایی که با وزش باد دائما در نوسان‌ هستند یادآور هتل فیلم ژانر وحشت درخشش (The Shining)  اثر استنلی کوبریک است.

با پایان جنگ جهانی دوم، جزیره روژن به روسیه واگذار شد و دولت وقت شوروی تصمیم به منهدم کردن این بنا گرفت اما وسعت این هتل به حدی بود که آن‌ها را متقاعد کرد که دینامیت کافی برای منفجر کردن این بنا در اختیار ندارند و هتل پرورا با کاربری پایگاه تانک و توپخانه در اختیار آلمان شرقی قرار گرفت. بدین ترتیب هیچ گردشگری تاکنون شانس اقامت در این بنا را نداشته است. نظرتان درباره‌ی این هتل چیست؟

ز


15 هتل لوکس جهان (بخش دوم)

هتل‌های زنجیره‌ای جمیرا (Jumeirah hotel chain)

هتل‌های زنجیره‌ای جمیرا در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد و متعلق به شرکت دوبی هلدینگ (Dubai Holding) است. این برند بیش از ۲۱ هتل در کشورهای مختلف جهان دارد و به خاطر خدمات و میهمان‌نوازی عالی‌اش، تاکنون جوایز بسیاری به دست آورده است. معروف‌ترین هتل‌هایی که تحت نام این برند قرار دارند شامل هتل برج‌العرب (Burj al Arab)، هتل ساحلی جمیرا (Jumeirah Beach Hotel) و هتل ساحلی مدینه (Madinat Beach Hotel) هستند. تا سال ۲۰۱۶، این برند تصمیم دارد به عنوان بخشی از برنامه توسعه‌ای خود، ۳۰ هتل را در سراسر دنیا تأسیس کند.

هتل‌های ماندارین اورینتال (Mandarin Oriental Hotels)

اولین هتل از مجموعه هتل‌های ماندارین اورینتال در سال ۱۹۶۳ در هنگ‌کنگ توسط گروه تجاری «جاردین متیسون» (Jardine Matheson) آغاز به کار کرد. این هتل‌های زنجیره‌ای برای چشمه‌های معدنی بسیار عالی و سایر امکانات رفاهی کاهنده استرس مشهور هستند. همچنین این هتل به خاطر داشتن معماری داخلی عالی و مجلل و میهمان‌نوازی بسیار خوب، مورد توجه مشتریان زیادی قرار گرفته است. این برند تا این لحظه ۴۱ هتل در بیش از ۲۷ کشور مختلف جهان دارد.

هتل‌های پنینسولا (The Peninsula Hotels)

هتل پنینسولا تنها برند هتل جهانی بزرگی است که از لحاظ تعداد، هتل‌های اندکی را در اختیار دارد. این برند تنها ۱۰ شعبه در سراسر جهان دارد. اولین هتل کار خود را در سال ۱۹۲۸ آغاز کرد و تا سال ۲۰۱۵ نیز همان‌طور که گفته شد فقط ۱۰ شعبه دیگر در قسمت‌های مختلف جهان تأسیس کرده است. این برند نه تنها به خاطر میهمان‌نوازی عالی‌اش، بلکه به خاطر وجود خودروهای رولز رویس (Rolls-Royce Phantoms) که میهمانان را از فرودگاه به هتل می‌آورند، بسیار مشهور است.

هتل‌های ریتز کارلتون (The Ritz-Carlton Hotels)

ریتز کارلتون یکی از هتل‌های لوکس برتر در جهان و یک شرکت تابعه از ماریوت اینترنشنال (Marriott International) است. این برند توسط سزار ریتز (César Ritz) تأسیس شد. سزار ریتز کسی بود که هتل ریتز در پاریس و هتل کارلتون (Carlton) در لندن را مدیریت می‌کرد. هم اکنون این برند بیش از ۸۷ اقامتگاه در ۲۹ کشور مختلف دارد و یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های برجسته آن، عضویت در باشگاهی است که یک دربان شخصی، نوشیدنی‌های مختلف، غذا و امکانات خاص را برای مشتریان فراهم می‌کند.

هتل‌های رزوود (Rosewood Hotels & Resorts)

هتل رزوود توسط کارولین رز هانت (Caroline Rose Hunt) در دالاس تگزاس و در سال ۱۹۷۹ آغاز به کار کرد. از آن زمان به بعد توانست بیش از ۱۸ هتل منحصر به‌ فرد از جمله هتل دکریلون (Carlyle Hotel) در پاریس و هتل کارلایل (Carlyle Hotel) در نیویورک را تأسیس و راه‌اندازی کند. با وجود امکانات رفاهی منحصر به‌ فرد و عالی و خدمات استثنایی، این برند نقش کلیدی در بازار هتل‌های مجلل و لوکس بازی می‌کند. با ارائه امکانات و خدمات عالی، این برند توانسته است میهمانان ثروتمند بیشماری را از سراسر جهان به خود جلب کند.

 هتل‌های شرایتون (Sheraton Hotels & Resorts)

هتل شرایتون در شهر اسپرینگفیلد ایالت ماساچوست آمریکا به عنوان هتلی کوچک در سال ۱۹۳۷ آغاز به کار کرد و اکنون بیش از ۴۰۰ هتل در ۷۳ کشور مختلف جهان دارد. در طول سال‌ها، این هتل همواره توسط نخبگانی همچون جان اف کندی، مورد توجه قرار گرفته است. این هتل همچنین از طریق برنامه‌های مختلف ابراز وفاداری برای اعضایش سعی در بهبود تجربه مشتریان داشته و توانسته است در میان هتل‌های دیگر امتیازات بیشتری کسب کند و این ویژگی خود را به رخ دیگران بکشد.

هتل سوفیتل (Sofitel Hotel)

هتل سوفیتل یک برند مجلل فرانسوی است که اولین شعبه خود را در سال ۱۹۶۴ آغاز کرد. در طول ۳۰ سال بعد، توانست بیش از ۱۰۰ هتل در ۴۰ کشور مختلف جهان تأسیس کند. در سال ۱۹۹۷ به هتل‌های آکور (Accor) پیوسته است و در حال حاضر با بیش از ۱۲۰ هتل در ۹۲ کشور مختلف فعالیت دارد. این برند، پنجمین هتل بزرگ در جهان است. محبوب‌ترین هتل‌های سوفیتل، سوفیتل لجندز (Sofitel Legends)، شامل کاخ‌هایی مجلل با وسایل لوکس هستند که برای آسایش هرچه بیشتر میهمانان بازسازی شده‌اند و هر کدام سابقه و تاریخ قابل‌ملاحظه خود را دارند. این برند به خاطر فراهم آوردن غذاهای درجه یک فرانسوی و داشتن امکانات درجه یک و جهانی به خود می‌بالد.

هتل‌های و اقامتگاه‌های وستین (Westin Hotels & Resorts)

هتل‌های وستین زاییده فکر ۲ هتل‌دار رقیب به نام‌های سورت تورستون (Severt W. Thurston) و فرانک دوپار (Frank Dupar) بود. آن‌ها در سال ۱۹۳۰ به همراه پیتر و آدولف اشمیت (Peter and Adolph Schmidt) هتل‌های غربی را ایجاد کردند. شرکت خیلی سریع رشد کرد و هتل‌های بسیاری را تحت برند خود قرار داد. در سال ۱۹۶۳ این برند به هتل‌های غربی بین‌المللی (Western International Hotels) تغییر نام داد. در سال ۱۹۸۰ شرکت UAL برند را با نام تجاری وستین (Westin) از آن خود کرد. این شرکت دومین برند معروف جهانی در زمینه هتل‌های لوکس و مجلل بود. شاید بتوان گفت والدین این برند هتل‌ها و اقامت گاه‌های «استار وود» (Starwood) و بستگانش شرایتون هتل است. این شرکت رابطه‌ی بسیار نزدیکی با هواپیمایی ایالات متحده آمریکا (United Airlines)، خطوط هوایی قاره‌ای (Continental Airlines) و خطوط هوایی دلتا (Delta Airlines) دارد. هم اکنون بیش از ۱۹۰ هتل در ۳۷ کشور مختلف تحت نام این برند فعالیت می‌کنند و دارای امکانات رفاهی مختلفی همچون تخت خواب‌های نرم و راحت، منوی غذایی «سوپر فود» (SuperFoodsRx و دسترسی به اینترنت پرسرعت می‌باشند.

ز

15 هتل لوکس جهان( بخش اول)

همه افراد سزاوار زندگی خوبی هستند. خاویار، شام مفصل و داشتن خدمات اتاق مناسب حق همه افراد است. زمانی که صحبت از خدمات اتاق به میان می‌آید، معمولاً این هتل‌ها هستند که خودنمایی می‌کنند. ما در این مقاله فهرستی از هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ در سراسر جهان را آماده کرده‌ایم که اقامت در این هتل‌ها می‌تواند تجربه خوب، راحت، مجلل و فراموش‌نشدنی را در اختیار شما قرار دهد.

هتل‌های مجلل و گران‌قیمت، به خاطر فراهم آوردن راحتی و توجه به خواسته‌های مشتریان خود مشهور شده‌اند. این امکانات از جمله خدمات متنوعی است که به راحتی در هتل‌های کوچک و مسافرخانه‌ها یافت نمی‌شود. امکاناتی همچون خودروهای رولز رویس با راننده شخصی، استخرهای مجلل، پیشخدمت شخصی، مراکز تناسب‌اندام ۲۴ ساعته و وای فای رایگان، تنها در هتل‌های مجلل پیدا می‌شود. این هتل‌ها نه تنها چنین امکاناتی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند بلکه به بهترین بودن در شغل خود همیشه می‌بالند.

با توجه به تنوع آب و هوایی کره زمین و وجود سفر و گردشگری جهانی در تمامی اوقات سال، اقامتگاه‌های مجلل نیز همیشه مشتریان خاص خود را دارند. هنوز هم اقامتگاه‌های اندکی وجود دارند که می‌توانند تجربه و حس در منزل بودن را برای مشتریان خود فراهم کنند. در زیر فهرستی از هتل‌های مجلل و بسیار زیبا را می‌بینید که در دنیا بهترین هستند.

اقامتگاه آمان (Aman Resorts)

اقامتگاه آمان توسط آدریان زکا (Adrian Zecha) در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد و یکی از اولین هتل‌هایی بود که توانست مفهوم بوتیک هتل را به جهانیان معرفی کند. آدریان زکا اولین هتل و اقامتگاه خود را در شهر «پوکت» (Phuket شهری در تایلند) با ۵۰۰ اتاق و ۴۰ ویلا ایجاد کرد. هم اکنون، این هتل در بیشتر از ۲۰ کشور شعبه دارد و ویلاهای عالی، خانه‌های ییلاقی با استخر خصوصی و مناطق راحت در فضای باز را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

از برجسته‌ترین ویژگی هتل آمان این است که در آن هیچ خدمات اتاقی یا حتی پذیرش نیز وجود ندارد اما ۴ کارمند هستند که برای هر کدام از میهمانان به عنوان پیشخدمت اختصاصی کار می‌کنند. اسم آمان در زبان سانسکریت به خوبی تجربه نابی را که مشتریان در این هتل خواهند داشت، توصیف می‌کند. «آرامش و صلح» (معنی لغت آمان در زبان سانسکریت) تنها چیزی است که از این هتل در یاد مشتریان خواهد ماند.

هتل بانیان تری (Banyan Tree Hotels & Resorts)

هتل بانیان تری کار خود را در پوکت و دیگر شهرهای تایلند آغاز کرد و زاییده افکار «هو کوان پینگ» (Ho Kwon Ping) و همسرش «کلر چیانگ» (Claire Chiang) بود. از زمان آغاز کار این هتل در سال ۱۹۹۴ تا به الان، هتل بانیان تری توانسته به ۳۶ اقامتگاه در کل کشور برسد. این هتل در آینده ۲ شعبه خود را در چین و یک هتل دیگر در مراکش افتتاح خواهد کرد. هتل مذکور در کنار شعب متفاوتی که در کشور تایلند دارد در مجموع دارای ۲۸ شعبه در سراسر جهان هم هست. هتل بانیان تری به خاطر خدمات هتل‌هایش تا به حال بیشتر از ۷۰۰ جایزه به دست آورده است. این هتل به خاطر داشتن ویلاهای گرمسیری و چشمه‌های معدنی در باغ استوایی توانسته مشتریان ثابتی را به دست آورد.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های فیرمونت (Fairmont Hotels and Resorts)

اگرچه اولین هتل با نام فیرمونت در سان فرانسیسکو ایجاد شد، اما این هتل هتلی زنجیره‌ای است که کار خود را در کانادا و از سال ۱۹۶۰ آغاز کرده است. این هتل تقریباً در ۱۹ کشور مختلف شعبه دارد که مهم‌ترین و برجسته‌ترین آن‌ها هتل ونکوور در ونکوور (Hotel Vancouver in Vancouver)، هتل شاتو فرانتناک در استان کبک کانادا (Château Frontenac in Québec)، رویال یورک در تورنتو کانادا (The Royal York in Toronto) و امپرس در ویکتوریا (The Empress in Victoria) است.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های فور سیزن (Four Seasons Hotels and Resorts)

هتل‌ها و اقامتگاه‌های فور سیزن در سال ۱۹۶۰ توسط ایسادور شارپ (Isadore Sharp) تأسیس شد و اکنون بیش از ۹۰ هتل در ۳۷ کشور مختلف دارد. این هتل زنجیره‌ای اولین و اصلی‌ترین تمرکز خود را روی مسافرت‌های تجاری قرار داده است و برای مشتریان خود یک پرواز مخصوص با بوئینگ ۷۵۷ که دارای صندلی‌های محدودی نیز هست، پیشنهاد و ارائه می‌کند. یکی از خدمات برتری که توسط این برند تأمین می‌شود، یک سری موارد مخفی است که می‌تواند شام و عصرانه فوق‌العاده‌ای برای مشتریان فراهم کند. تنها موقعیت، زمان و مکان به مشتری انتقال داده می‌شود در حالی که بقیه موارد به صورت مخفی و به شکل راز باقی می‌ماند تا مشتری شگفت‌زده شود. برای اینکه از آرامش و راحتی کامل مشتری اطمینان حاصل گردد، به او اجازه داده می‌شود تشک، ملحفه و بالش‌های خود را انتخاب نماید.

هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون (Hilton Worldwide)

نام هیلتون اگرچه با نام پاریس هیلتون (Paris Hilton) امروزی مترادف است اما به خاطر هتل‌ها و اقامتگاه‌های مشهوری که در سراسر جهان دارد معروف و شناخته شده است. هتل‌های هیلتون (Hilton Worldwide) کار خود را در سال ۱۹۱۹ توسط کنراد ان هیلتون (Conrad N Hilton) در تگزاس آغاز کرد. این برند بیش از ۴۰۰۰ هتل و اقامتگاهی که در بیش از ۹۱ کشور مختلف جهان گسترده شده است و حتی تعدادی هتل مشهور و معروف همچون والدورف آستوریا (Waldorf-Astoria) و هتل‌های همپتون (Hampton Inn hotels) را تحت پوشش برند خود دارد.

شرکت هتل‌های هایت (Hyatt Hotels Corporation)

یکی از مجلل‌ترین شرکت‌های مدیریت هتل، برند «هایت» (Hyatt Hotels Corporation) است که در سراسر جهان بیش از ۵۸۷ شعبه دارد. این برند در کشورهای مختلفی همچون خاورمیانه و کشورهای امتداد دریای عربی و خلیج‌فارس شعبه دارد. اگرچه هایت در سال ۱۹۵۷ توسط «رابرت‌هایت وان دن» (Hyatt Robert von Dehn) و «جک دایر کروچ» (Jack Dyer Crouch) تأسیس شد اما موفقیت کنونی خود را مدیون تلاش‌های جی پریتزکر (Jay Pritzker)، صاحب فعلی آن است. لوکس‌ترین و مجلل‌ترین هتل در میان هتل‌های این برند، هتل «پارک‌هایت» (Park Hyatt) است که دارای بسته‌های بسیار مهمی برای سگ‌ها است. در این هتل به طور انحصاری فرصتی برای صاحبان سگ‌ها ایجاد شده که بتوانند سگ‌های خود را در یک مکان مخصوص در اتاق‌شان نگهداری کنند. در این هتل خدمات خاصی نیز برای سگ‌ها ارائه می‌شود.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های اینترکانتیننتال (InterContinental Hotels & Resorts)

یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های زنجیره‌ای در جهان، گروه هتل‌های بین‌قاره‌ای اینترکانتیننتال است که هتل‌های بسیار لوکس و مجللی را زیر چتر حمایتی خود دارد؛ اما هیچ‌کدام از این هتل‌ها به اندازه هتل اصل هتل InterContinental معروف و مشهور نیست. این برند در سال ۱۹۴۶ توسط جوآن تریپ (JuanTrippe) آغاز به کار کرد و اولین هتل خود را در برزیل تأسیس نمود. این برند هم اکنون ۱۸۰ هتل در سراسر جهان دارد. اخیراً، این هتل به عنوان «برند تجاری پیشرو در هتل‌داری» در «جوایز سفر جهانی» (World Travel Awards) نامگذاری شده است. شاید نام این هتل برای شما خواننده‌ای مقاله کجارو به خاطر برگزاری نشست‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهان در شهر وین اتریش آشنا باشد.

ز

از درجه بندی هتل ها تا ساماندهی خانه های شبانه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشست با مالکان هتل های جزیره بر اولویت درجه بندی هتل ها و ساماندهی خانه های شبانه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در نشستی که با حضور مدیرعامل و معاونین سازمان منطقه آزاد کیش با مالکان هتل های جزیره کیش انجام شد، علی اصغر مونسان بر اولویت درجه بندی هتل ها و ساماندهی خانه های شبانه تاکید کرد.

در این نشست مسیح الله صفا، رئیس جامعه هتلداران کیش ضمن ابراز تشکر از اقدامات انجام شده در راستای استاندارد سازی هتل ها، خواستار کاهش بروکراسی اداری برای دریافت مجوز اقتصادی هتل ها شد و گفت: نیاز است که به کاهش بروکراسی و رفت و آمدهای هتل داران برای دریافت مجوز اقتصادی فکر کنیم و برای آن تمهیدی اندیشیده شود.

وی لزوم نظارت بر سیستم حمل و نقل را خواستار شد و بیان کرد: اگر کسانی به صورت غیر محسوس بررسی کنند می بینند که علاوه بر تاکسی های کد دار و مینی بوس های هتل ها، خودروهای بدون آرم و شخصی نیز وجود دارند که به صورت علنی مسافران را به سوار شدن و اسکان در خانه های شبانه ترغیب می کنند.

در ادامه این جلسه علی اصغر مونسان در پاسخ به هتلداران درباره خانه های شبانه گفت: در مورد خانه های شبانه دو دیدگاه وجود دارد که یکی از آنها وارد کردن این بخش ها به شکل رسمی به بدنه اقامتی کیش است و دیدگاه مخالف، بر مسائل امنیتی است که به سمت جدی شدن پیش می رود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: هرچند که ما بخواهیم خانه های شبانه را حذف کنیم مخفیانه به کار خود ادامه می دهند باید تدبیری اصولی برای آن ها پی گیرد که یکی از آن ها ساماندهی و نظارت بر آنهاست.تا در صورت تخلف قابلیت پیگیری قضایی وجود داشته باشد

مونسان در پاسخ به در خواست هتلداران مبنی بر کاهش زمان اخذ مجوز اقتصادی گفت: بحث مجوز اقتصادی و زمانبر بودن آن را قبول دارم البته بخش مهمی از زمانبر بودن این پروسه مربوط به بخش های قانونی و استعلام ها است که کاری برای حذف آن نمی توان کرد. بخش دیگر مربوط به پایان کار است که بر اساس آن کارشناس باید از محیط هتل ها بازدید کند. بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم که زمان اخذ پایان کار را از یک سال به دو سال افزایش دهیم و این روند را به صورت آزمایشی بررسی کنیم تا در صورت دریافت جواب مثبت آن را به سه سال افزایش داده و در غیر اینصورت به یکسال بازگردانیم.

وی در پاسخ به صحبت رئیس جامعه هتلداران کیش مبنی بر حضور مسافرکش های شخصی در محوطه فرودگاه و بندر گفت: از آنجایی که ما تلاش داریم کیش را همیشه سالم و امن نگاه داریم در این مورد با همراهی فرمانده محترم نیروی انتظامی کیش پیگیری میکنیم و برخورد جدی صورت می گیرد. وی گفت:تمام تلاش ما در این است که دیدگاهی منفی نسبت به کیش شکل نگیرد چرا که کیش در بسیاری ازامور پیشروتر از مناطق آزاد است.

در ادامه این نشست محسن مخملباف، رئیس هتل داریوش از اجرای برنامه های آموزشی خبر داد و گفت: طی این مدت آموزش کارکنان هتل ها و افزایش سطح کمی و کیفی خدمات از جمله تصمیماتی است که اتخاذ شده است تا بتواند بر جذابیت های گردشگری کیش بیافزاید لذا در بخش خانه داری و پذیرش، دوره های آموزشی برگزار شده است که در صورت حمایت و استقبال افزایش می یابد. با توجه به اینکه هتل های زیادی در حال افزوده شدن به عرصه مهمانپذیری جزیره هستند، لازم است که بتوانیم خودمان را با دنیای روز هتلداری تطبیق دهیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از جمع آوری کانترهای سطح بازارها اظهار کرد: جمع آوری کانترها و حذف تریپ تاکسی ها، باعث کاهش قیمت های تمام شده و رشد گردشگری در کیش شده است که باعث خرسندی است و جای تشکر دارد ضمن اینکه آمادگی داریم در بخش های دیگری نظیر نظارت، درجه بندی ها و استاندارد سازی در کنار سازمان حضور داشته باشیم.

ز

استاندارد سازی هتل ها (برنامه غیرکارشناسی)

بناست برنامه غیرکارشناسی استاندارسازی درهتل ها رسما اجرا شودوآنهایی که استاندارد شوندنرخ آزادباشند
ازآنجائیکه دراینبرنامه به نکاتی مهمی اشاره نشده ودرصنعت هتلداری استانداردی برای هیچ یک ازقسمتهای هتل وجودنداردزیرانمی توان گفت کدام بهترین است ومعیاراندازه گیری بهترین چه میباشددرست مثل اینکه ازتمیزبودن تمیزتر،وازبهتربهتر،وازخوب خوب تر،وازعالی عالی ترهموجوددارددرصنعت هتلداری حرف اول رقابت است نه درجه بندی استاندارسازی
اگرچنینبرنامه ای را درهتل های ایران اجرا کنند دورشدن ازارتقاء دانش هتلداری وخلاقیت ها یمدیریت و رقابت درصنعت هتلداری خواهند شد .
بسیاری ازهتل های پرستاره سرویسوخدمات رسانی آنها، معماری ساختمان و دسترسی ها ، تجهیزات آنها ،رفتار، بهداشت، آنقدر ضعیف است که درحد یک هتل بی ستاره باید درجه بندی می شد و بر عکس هتل هایکم ستاره ای را مشاهد میکنید که معماری ساختمان ودسترسی های آن کاملا درست طراحیشده است  ، تجهیزات صحیح با ویژیگی خاص انتخاب شده ، سرویس دهی ، امنیت ،خوش نامیورفتار، بهداشت و….بمراتب از یک هتل پرستاره گران قیمت ارزانتروبهتراست   
درزیربطورنمونه و خلاصه به نکاتی اشاره میشود که در این برنامه اشارهای نشده است قبل از به اجرا گذاشته شدن و به دردسرافتادن مسئولان وسرمایه گذارا نومدیران هتل هابه سئوالات زیرپاسخ دهند.تا بیشترمتوجه غیرکارشناسی استانداردسازیهتل ها شوند
هتل های که برای ورود به هتل وردیه دریافت میکنندموزه را باهتلاشتباه گرفته اندبا هتلی که ورودی دریافت نمی کند کدام استاندارداست ؟ 
هتل هایکه رستوران وآشپزخانه رابه پیمانکاربسپارندیاهتل های که به پیمانکارنسپرده اندکداماستاندارداست؟
آیا هتل های که بخش فرانت آفیس رابه پیمانکارسپرده انداستانداراست ؟
رستوران هتلی درزیرزمین قراردارد رستوران هتلی حاشیه خیابان که دارای ازرشسرقفلی کلان می باشد و رستورانی هتلی بالای بام که آسانسوراختصاصی برای رستوراندرنظرگرفته است کدام استاندارد است ؟
هتلی برای پارگینگ وجه دریافت میکند و هتلیپارگینگ را یگان کدام استاندارد است ؟
هتلی برای پارگینگ وجهی دریافتمیکندولی جلوی درب پارکینگ هتل تابلونصب میشود درمقابل مشکلات احتمالی که ممکن استبرای اتومبیل شما درپارکینگ هتل بوجود آیدهیچ مسئولیتی نداریم آیا استاندارد است؟ فقط درمقابل دریافت وجه مسئولیت دارند!!!!.بعبارتی هتلی که درمقابل دریافت وجهمسئولیت دارد استاندارد است یا آنکه مسئولیتی ندارد؟
ظرفیت پارکینگ هتلی برایتمام اتومبیل ها ی مسافرین و کارکنان وارباب رجوع است وهتلی فقط برای تعدادی ازمسافرین ظرفیت پارگینگ دارد کدام استاندارد است ؟ 
چارت سازمانی هتل براساسمعماری ساختمان ، دسترسی ها ، امکانات ، تعداد سالن ، سیستم گردش کارهتل ،وتکنولوژی بکار گرفته شده و تعداد اتاق و….تعین میشود فرضا اگرهتل ۳۰۰ اتاقه که با۳۵۰نفر پرسنل بایداداره شود اگرهتلی برای صرفه جویی حقوق بگیران  با ۲۰۰ نفرپرسنلاداره کند و هتلی دیگر با همان تعداد ۳۵۰ نفر کدام استاندارد است ؟ وچه کسی چارتسازمانی هتل را تعین می کند ؟
تعدادکارمند با چه نوع هتل و ستاره ای  و امکاناتهتل با تعداد کارمندکه بستگی به معماری دسترسی ها امکانات و تجهیزات و سیستم گردشکار هتل دارد را چه کسی چارت سازمانی این هتل ها را تعیین می کند که دقیقا برای آنهتل بخصوص وحجم کاررا با نوع معماری و ویژیگی ساختمان و دسترسی ها  تجهیزات وتشکیلات سیستم گردش کار تعین می کند و برابر با استاندارد می کند ؟
وچه کسی اینتعداد پرسنل بکار گرفته شده را که نمی داند حجم کار در بخشهای مختلف آن هتل بخصوصچقدر است چگونه تعین می کند که مورد نیاز با استاندارد است یا خیر ؟
چه اشاره ایبرای تکنولوژی که هرروز نکات تازه ای برای هتل ها ابدا می شود استاندارد است ؟ وتکنو لوژی بکار گرفته درهتل ها تاثیر زیادی در سیستم گردش کار،در راندمان تعدادپرسنل ، امنیت ، و… دارد .
چه اشاره به امنیت مسافرین و امینی تجیهزا ت وساختماندرهتل شده است و تا چه اندازه مدیریت هتل درمقابل آنها مسئول است و معیار اندازهگیری چقدراست ؟
تعدادآسانسوربا امکانات هتل وتعدادسالن ها ودسترسی ها واتاقها چهتعدادبا چه اندازه ای استاندارداست؟
رفتاروادب کارکنان چه اندازه باید باشدومعیار اندازه گیری آن چقدر است ؟

تاسیسات هتل چیلر،آبزرویشن،یونیت پکج ،اسپلیت ،فن کوئیل ،کولرآبی ،کولرگازی کداماستاندارداست ؟
لاندری هتل با چه تجهیزاتی استاندارداست ؟
آشپزخانه هتل شاملچه بخشهای بایدباشد؟تجهیزات هربخش آشپزخانه هتل چه وسایلی بایدداشته باشد؟
محل هتل وشرایط آن چگونه بایدباشدکه استانداردشود؟
تجهیزات و مبلمان هتل ازاستیل، نقره ، برنز،طلا یا جنس چوب یا چه نوع چوب استاندارداست ؟
اندازهومتراژاتاق هتل و سالن ها ، بخش خدمات (FRONT Offiice وBack Office ) چه اندازه ایاستاندارد است؟معیاراندازه تک تک قسمتها چندمتراست و آیا متراژ آنها تعیین شده است؟اصولا متراژکل زیر بنای یک هتل با تعداد مشخص اتاق ودرجه هتل چه متراژیبایدباشداصلا اشاره ای نشده است
تشک های هتل کدام استاندارد است ؟ دراستاندارد سازی هتل ها می بایست به ویژیگی تجهیزات توجه شود که مثلا از تشک هایتعمیرشده که ظاهرجالب داردولی داخل آنها ازمواد دست دوپرمیشودوحساسیت می دهداشارهای نشده است .
درهریک از بخشهای هتل چه درصدی از کارکنان  آموزش دیده باید باشند؟
بهداشت فردی و عمومی چه اندازه باید باشد ومعیار اندازه گیری چقدر است؟
هتلی دارای روم سرویس با تمام ویژیگی ها میباشدودرآشپزخانه نیزبخش روم سرویسجداگانه وآسانسورمخصوص روم سرویس پیش بینی شده وهتلی روم سرویس درساختمان پیش بینینشده ولی غذادراتاق سرومی کند کدام استاندارد است ؟
هتلی توسطبالابرغذاراازآشپزخانه به رستوران حمل می کندوهتلی آشپزخانه ورستوران دریک طبقههم سطح قرار دارد کدام استاندارد است ؟
هتلی رومیزی پارچه ای که روی آن پلاستیکانداخته است وهتلی رومیزی با دستمال سفره پارچه ای کدام استاندارد است ؟
یونیفرمبعضی ازهتل ها با کت شلوار و گران قیمت است و بعضی با یک روپوش ارزان قیمت کداماستاندارد است ؟
هتلی در رستوران از صندلی مبله استفاده میکندو هتلی از صندلیمعمولی یا فلزی ارزان قیمت  کدام استاندارد است ؟
هتلی دارای کافی شاپ سالنکنفرانس رستوران سالن جشنها است هتلی سالن کتفرانس جداگانه ندارد ودر مواقع لازم ازسالن جشنها استفاده میکند کدام استاندارد است  ؟
هتلی سالن غذا خوری کارمندان باآشپزخانه جداگانه داردهتلی از یک سالن غذا خوری با فاصله و شاید یک طبقه دیگر کداماستاندارد است ؟
حمام اتاق های هتلی دارای تلفن است و هتلی فاقد تلفن کداماستاندارد است ؟
حمام اتاق هتلی  دارای وان است و هتلی دارای زیر دوشی کداماستاندارد است  ؟
اندازه اتاق هتلی ۳۰ متر  هتلی دیگر ۳۵  متر کدام استاندارداست ؟
اندازه حمام اتاق هتلی ۴ متر است هتلی ۳ متر کدام استاندارد است؟
اندازه آشپزخانه رستوران هتلی ۴۰ % مترازرستوران است و هتلی ۳۰% متراژ رستورانکدام استاندارد است ؟ 
اندازه لابی استاندارد هتل چقدر است و چگونه استانداردلابی را محاسبه میکنند ؟
هتلی استفاده ازمینی باررایگان است هتلی برای استفادهحتی یک آب معدنی وچه دریافت می کند کدام استاندارد است ؟
هتلی درهر اتاق چای سازقرار داده و چای رایگان در اتاق سرو میشود و هتلی برای سرو چای در اتاق وچهی دریافتمی کند کدام استاندارد است ؟
هتلی برای اعلام حریق در ساختمان آبفشان SPRINKLER  و.. پیش بینی کرده است هتلی فقط با کپسول های پودر وگاز Co۲  کدام استاندارد است؟
هتلی دارای سونا واستخرروبازو بسته است هتلی فاقد این امکانات کدام استاندارداست ؟
هتلی سرویس  رایگان  برای مسافرین به فرودگاه و راه آهن و دارد هتلی اینسرویس را ندارد کدام استاندارد است ؟
هتلی تمام بخشهای هتل را با موکت ضدالکتریسته و ضد آتش ازجنس بسیار گران قیمت فرش کرده و هتلی از  نوع ارزان و ضد آتشو ضد الکتریسته نبودن کدام استاندارد است وکدام متخصص و کارشناسی بناست فرق این  دونوع موکت را تشخیص دهد ؟
مدیریت هتلی بدلیل بی لیاقتی هتل خوش نام را به بدنامترین هتل ها تبدیل میکند این هتل دارای تجهیزات و امکانات عالی وساختمان استاندارداست چگونه ارزشیابی و یا معیاراندازه گیری در این موارد چگونه است وآئین نامه  استاندارد ها  چگونه تعریف کرده است ؟
وهزاران نکات وامکانات دیگر که خود میتوانید مقایسه کنید ودر تمام هتل های جهان این اختلافات موجود است چطور بناستاستاندارد سازی شود
هرگز دو هتل هم ستاره نمی تواند عین هم باشد .چگونهاستاندارد سازی صورت میگیرد 
درنتیجه برای استاندارد سازی می بایست سلیقه ایانجام شود که به صلاح صنعت هتلداری کشور نیست
ونکته دیگرکف رستوران هتل های گرانقیمت پر ستاره اکثرا دارای موکت است و دیواررستوران کچ درآئین نامه های ادارهبهداشت اینچنین آمده نبایدکف رستوران موکت باشدودیوارها تا ارتفاع یکمتر سنگ بایدباشد اداره بهداشت استاندارداست یا برنامه استاندارسازی چرابرنامه های استانداردسازی با آئین نامه ها ی ادارات دیگرهمخوانی ندارد؟ هتلدار کدام راباید انجام دهد؟ 
ساختمان های قدیمی یا میراث که به هتل های مدرن تبدیل می شوند را چگونهاستاندارد سازی می کنند؟
دوهتل هم ستاره بعلت اختلاف های که در معماری ،دسترسی ،متراژ زیر بنا ، تعداد پرسنل ، تجهیزات و تشکیلات ، سیستم وگردش کار، تکنولوژی ،ادب ، رفتار، بهداشت فردی و عمومی ، امنیت ،ایمینی ، خوشنامی ، بدنامی ، سیاسیت هایمدیریتی ،و هزاران مورددیگر که باهم دارند  اگر بنا بود براساس آنها درجه بندیمیشدند و استاندارد سازی می شدند بجای یک تا ۵ ستاره یک تا ۱۰۰۰ ستاره یا بیشترهمهتل درجهان وجودمی داشت  صنعت هتلداری آنقدر پیچیده است که برای هربرنامه ریزیمیبایست توسط کارشناسان کارشناسی شودوبرنامه ها وآئین نامه های غیرکارشناسی ضربهزدن به صنعت هتلداری ودلسردکردن سرمایه گذاران این صنعت خواهد شد در صنعت مهماننوازی یا سرویس دهی معیار اندازه گیری چیست ؟ زیرا هرگز نمی توانند تعین کنند ازعالی عالی ترواز خوب خوب تر هم وجود نداردهرگز افراد برای خدمات ضعیف غیر بهداشتی ،وسایل و تجهیزات کهنه ، نبود امنیت یا بدرفتاری کارکنان هتل حاضربه پرداخت وجه زیادترنخواهند بود امروزه برای رفاه میهمانان دربسیاری هتل ها درجهان دارای درمانگاهشبانه روزی یا یک پزشک کشیک بطور دائم درهتل حضور دارد درکجای استاندارد سازی اشارهای به این نکته  و هزاران نکته دیگرشده است .رقابت است که باعث رونق  صنعت هتلداریمی شود و می تواند باعث پیشرفت این صنعت گردد افرادی که فکرمی کنندبا نوشتن برنامهاستاندارد سازی باعث رونق این صنعت خواهند شد سخت دراشتباه هستندبهتراست طوریبرنامه ریزی کنند که باعث بوجود آوردن رقابت وخلاقیت برای سرویس دهی ،کیفیت ، کمیت، نرخ ،بهداشت ، امنیت ، ایمنی ، تجهیزات و تشکیلات ، رفتار بوجودآید آنوقت است کهشاهد پیشرفت صنعت هتلداری درکشورخواهیم بود استانداردسازی باعث دورشدن از رقابتاست
نکته دیگراینکه عده ای استاندارسازی راآموزش داده اندکه تخصصی درارتباط باهتلداری ندارد.وبه کسانی که دراین آموزش ها شرکت داشته انداجازه داده میشودکه پسازبازدیدازهتل یا نقشه هتل اعلان کنندکه هتل استاندارداست یا خیر؟جزوه ای که برایاین آموزش ها دراختیاردانش پژوهان قرارگرفته چه جزوه ای بوده؟مدرسین استانداردسازیچه کسانی بوده اند؟
چنانچه جزوه تالیف دراین موردداده شده نویسنده گان جزوه چهکسانی بوده اند؟وازاین آموزش استانداردسازی چه آموخته اند؟ امیدواریم درصورت اینکهجزوه ای آموزشی دراین مورد بدست ما برسد(که جزوه ای وجود ندارد)تا در دسترس عمومعلاقمندان قرارگیرد
بهترنبودابتداجزوه آموزشی استانداردسازی راتهیهمیکردندبعدبرنامه استانداردسازی هتل ها رااجرامیکردند.ابتدا دیوار را رنگ میکنندوبعدکچ می کنند!!
درخاتمه چندین ساختمان هتل درشهرهای مختلف ایران که سفتکاری آنها تقریبا تمام شده بود برای مشاوره دعوت شده بودم که نقشه ها ساختمانیتائید شده بوده ایراداتی مشاهد شدکه اگرتغییرات درآن ایجادنمی کردم ساختمانیساخته میشد که امکان استفاده برای هتل غیرممکن بود
(
نقشه ها موجود است) البته باتفییراتی که درنقشه های این هتل ها بوجودآوردم توانستم بخشی ازدسترسی ها و اشکالاتساختمان را رفع نمائیم چه کسانی مسئول این زیان های هنگفت وارده به سرمایه گذارانهستند ؟ درخاتمه امید است آنهای که بدنبال برنامه استانداردسازی می باشد بتواندپاسخ این سئوالات وهزاران سئوال دیگر را که در تدوین استاندارد سازی نوشته شده رابتوانند بدهند
ز