هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

متفاوت ترین هتل های دنیا

آیا از اتاق های مرسوم هتل های معمولی که به صورت تولید انبوه ساخته شده اند، خسته شده اید؟ پس به لیستی که از ۱۰ هتل متفاوت در دنیا آماده کرده ایم، نگاهی بیاندازید. در این لیست پیشنهادات منحصر به فرد و جالبی از رینگ گاو بازی تغییر کاربری یافته در مکزیک گرفته تا هتل زیرآبی در امریکا پیدا خواهید کرد
۱. Quinta Real Zacatecas:
حتماً پیش از این کاروانسراها، عمارت ها و کارخانه های قدیمی را ملاحظه کرده اید که با بازسازی و مرمت، به هتل تغییر کاربری داده اند، اما Quinta Real Zacatecas یکی از خاص ترین آنهاست.
همه چیز شما را به دوران قرن نوزدهم بر می گرداند. آخرین گاو بازی در این ورزشگاه در سال ۱۹۷۵ برگزار شده است. در بین ۴۹ اتاقی که به سبک معماری دوران استعماری ساخته شده اند، بسیاری از آنها ایوان مرکزی شکوهمندی دارند، و جذاب ترین آنها سوییت های بالایی و انتهایی می باشد که چشم انداز خوبی به میدان گاو بازی سنگ فرش شده دارند. یک رستوران خانگی سه طبقه به نام لا پلازا در این هتل قرار دارد که چشم انداز آن رو به رینگ، قنات و کلیسای جامع فاتیما است. همچنین یک سالن ویژه در این هتل قرار دارد که هر شب برنامه های موسیقی و نمایش شادی در آن برگزار می شود. این هتل در بافت تاریخی شهر زاکاتکاس قرار گرفته است که به عنوان سایت میراث فرهنگی در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
۲. Attrap Reves Allauch:
یقیناً همه آرزوی تماشای ستارگان در فضای اودیسه ای شخصی خود را ندارند، اما برای آنهایی که این آرزو را در سر دارند، یک هتل خانوادگی در آلاچ فرانسه طراحی شده که بهترین خدمات و پیشنهادات را به شما ارائه می دهد. میهمانانی که قصد کمپینگ دارند، در ۶ حباب با موضوعات مختلف از ۱۰۰۱ شب گرفته تا زن (Zen) اسکان داده می شوند.
اما این حباب ها چیزی فراتر از یک تجربه منحصربه فرد را ارائه می دهند. حباب ها با مواد قابل بازیافت ساخته شده اند و دوستدار طبیعت (eco-friendly) می باشند و در پایان فصل بادشان خالی می شود تا کمترین اثرات زیست محیطی را بر جنگل های کاج اطراف داشته باشند. با وجود اینکه حباب ها شفاف هستند، فضا های خصوصی نیز در نظر گرفته شده است. خدماتی نظیر شام اختصاصی، ماساژ، تلسکوپ و راهنمای تماشای ستارگان در شب نیز به میهمانان ارائه می شود. درست است که این هتل تا حدودی دور افتاده به نظر می رسد، اما این فرصت را برای شما فراهم می کند که از سفالگران سنتی این منطقه و کارهای هنری زیبای آنها بازدید کنید.
۳. Taprobane Island:
این هتل در خلیج ولیگامای سریلانکا واقع است و در دهه ۲۰ توسط فرد ناشناخته ای ساخته و سپس توسط نویسنده ای به نام پل باولز خریده شد. او کتاب خانه عنکبوت را در این خانه نوشت. یک ویلای مجلل ۵ خوابه در این جزیره خصوصی ۱ هکتاری، خودنمایی می کند. شما می توانید در بزرگراه های ساحلی مجاور جزیره رانندگی کنید یا اینکه همین مسیر را با فیل ها طی کنید. مفهوم طراحی این ویلا بر مبنای اجتناب از فضاهای بسته می باشد، یعنی شما از هر جای خانه می توانید چشم انداز دریا را داشته باشید. در کنار این ویژگی ها یک استخر منحصر به فرد با تراس های اختصاصی برای ۴ اتاق این خانه طراحی شده است. در کنار احساس لوکس این خانه، پرسنل مراقب، حرفه ای و گرم، مأموران امنیتی و یک آشپز حرفه ای که غذاهای سنتی سریلانکایی می پزد، خدمات با کیفیت و منحصر به فردی را به میهمانان ارائه می دهند.
۴. Whitepod:
شما می توانید با توجه به فصول مختلف، با ماشین های شاتل، اسنو بایک و بالابر های اسکی به این اقامتگاه خاص که در Les Cerniers سوئیس واقع است، دسترسی داشته باشید. وایتپاد یک فرصت منحصر به فرد برای شما فراهم می کند تا بتوانید آلپ را در سوئیس تجربه کنید. این کمپ در ارتفاع ۱۴۰۰ متری واقع شده است و شامل ۱۵ اتاقک کره ای (pod) می شود که طراحی آنها برگرفته از ایگلو (مسکن اسکی موها) می باشد. این پاد ها، در واقع چادرهای گنبدی شکلی هستند که بر روی سکوهای چوبی قرار گرفته اند. در کنار این ۱۵ پاد، کلبه های ییلاقی بازسازی شده آلپی، مربوط به قرن نوزدهم قرار دارند. هریک از این پادها با استفاده از اجاق های هیزمی گرم می شوند و هریک تراس اختصاصی با چشم انداز زیبایی به دریاچه ژنوا دارند. همه میهمانان از کلبه های ییلاقی قرن نوزدهمی به صورت مشترک استفاده می کنند و خوردن صبحانه و شام را در کنار اجاق هیزمی تجربه می کنند. در کنار چشم انداز با شکوه کوه های پوشیده از برف، کمپ وایت پاد تورهای اختصاصی را برگزار می کند که در آن ها فعالیت هایی نظیر اسکی، سورتمه رانی با سگ و ماساژ انجام می شود. این کمپ ۱۵ دقیقه پیاده با کلبه ها فاصله دارد و یک رستوران مجلل و با کیفیت نیز در آن ساخته شده است.
۵. Jules› Undersea Lodge:
نیازی نیست که برای یک ماجراجویی دریایی، ۲۰ هزار فرسنگ به زیر آب بروید. به جای این، می توانید ۶ متر به زیر آبگیر مانگرو در فلوریدا غواصی کنید، تا تجربه مشابهی داشته باشید. این اقامتگاه به یادبود و افتخار دنیایی که توسط ژول ورن در کتاب ۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا توصیف شده بود، اقامتگاه زیرآبی ژول نامگذاری شده است.
این اقامتگاه ابتدا به هدف یک مکان تحقیقاتی معتبر ساخته شده بود اما امروزه به عنوان یک هتل با ظرفیت ۶ نفر مورد استفاده قرار می گیرد. میهمانانی که مدرک غواصی دارند می توانند به راحتی وارد این هتل شوند. اما تازه کارها می توانند ابتدا یک دوره ۳ ساعته را برای دریافت مجوز ورود به هتل بگذرانند. این اقامتگاه، یک هتل دورافتاده و لوکس می باشد و یک آشپز متخصص غذاهای مدیترانه ای، متنوع ترین و با کیفیت ترین غذهای مدیترانه ای را برای میهمانان می پزد.
۶. Kokopelli›s Cave:
این اقامتگاه که به صورت تخت و صبحانه (B&B) می باشد در فرامینگتون نیومکزیکو واقع است. در ابتدا به هدف دفتر تحقیقات زمین شناسی ساخته شده است. این غار انسان ساخت که یک اتاق خواب دارد در ۲۱ متری زیر زمین قرار دارد و ورودی آن به صورت حفره ای است که در دل یک صخره کنده شده است. بخش هایی از هتل با استفاده از مشعل های قدیمی نور پردازی شده است که یادآور آثار به جای مانده از مردم آناسازی می باشد. البته برق، فرش، جکوزی، دوش و مبلمان راحت نیز در این هتل کار شده است. صبحانه برای میهمانان آماده نمی شود، اما آنها می توانند از آشپزخانه و یخچالی که پر از غذاهای متنوع است استفاده و خودشان صبحانه را درست کنند.
علاوه بر این میهمانان می توانند از تراسی که با وسایل باربیکیو تجهیز شده است، استفاده کنند. یک آشپز حرفه ای نیز لذیذ ترین و متنوع ترین غذاهای فرانسوی را برای شما می پزد.
۷. Hotel Kakslauttanen:
این ریزورت در پارک ملی Urho Kekkonen واقع در لپلند کشور فنلاند، می باشد و اقامتگاه های متنوعی از جمله ایگلوهای (مسکن اسکیموها) شیشه ای به میهمانان ارائه می دهد. این شیشه ها قابلیت گرم شدن دارند و از جمع شدن بخار جلوگیری می کنند. این اقامتگاه منحصربه فرد این فرصت را برای شما ایجاد می کند که نورهای شگفت انگیز شمالی را در تخت خواب راحت خود تماشا کنید. شما می توانید در ایگلوهای قدیمی که با قطعات یخ ساخته می شوند، همچنین کلبه های کوهستانی چوبی، اقامت کنید. شما انتخاب های مختلفی برای صرف غذا در یک رستوران برفی و همچنین چادر های سنتی دارید. همه غذاها توسط سرآشپزهای محلی حرفه ای درست می شوند و غذاهای دریایی اقیانوس منجمند شمالی از خاص ترین غذاهایی است که در این رستوران ها سرو می شود. یکی از مهیج ترین فعالیت هایی که می توانید انجام دهید، شرکت در تور سورتمه رانی با گوزن همچنین پیاده روی در مدار قطب شمال می باشد.
۸. Green Magic Resort:
این اقامتگاه که در کرالای هند واقع است، توسط جنگل های استوایی و درختان و گیاهان قهوه، هل سبز و فلفل احاطه شده است. این ریزورت منحصر به فرد، رویای کودکان شما را محقق می سازد. ۴ خانه درختی دو طبقه در ارتفاع ۳۰ متری ساخته شده است و دسترسی یکی از این خانه ها از طریق یک بالابر سنتی می باشد. این بالابر از نی ساخته شده است و با یک وزنه تعادلی که در آن آب ریخته می شود به بالا می رود. دسترسی به خانه های دیگر از طریق پل های معلق چوبی برقرار می شود. این خانه ها توسط مردم قبیله پانیا با استفاده از مصالح و مواد محلی و تکنیک های سنتی ساخته شده است و اگرچه ساده هستند، اصالت و گیرایی خاصی دارند. ممکن است همه دوست نداشته باشند در این خانه های معلق اقامت کنند، در نتیجه این ریزورت کلبه ها و ویلاهای جنگلی نیز به میهمانان ارائه می دهد.
۹. Le Grotte Della Civita:
شاید افراد محدودی فکر اقامت در یک غار را در سر داشته باشند، اما برای ماجراجویانی که چنین سلیقه ای دارند، اقامتگاهی در ماترای ایتالیا ساخته شده است. معماری این غار شما را یاد کارتون فلینتسون می اندازد. دکور و طراحی داخلی اتاق ها به شکل ابتدایی اما بسیار حساب شده و پیشرفته می باشد. این غار قدیمی که قدمت آن به عصر حجر بر می گردد، توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است. ۱۸ اتاق در این اقامتگاه ساخته شده است و هریک از آنها مبلمان ساده ای تحت تأثیر طراحی سنتی دارند که توسط هنرمندان محلی ساخته شده است. این غار به منظور تأمین آسایش میهمانان مدرن سازی و آب و برق به داخل آن کشیده شده است، اما اکثر طراحی ها بر روی حفاظت، یکپارچگی تاریخی و تضمین تجربه اصیل برای میهمانان متمرکز شده است.
۱۰. Hoopoe Yurt Hotel
معمولاً یورت (چادر ها و آلاچیق های سنتی) توسط عشایر آسیای مرکزی، خصوصاً مغولستان مورد استفاده قرار می گیرد، اما اقامتگاه هوپو، تجربه بی نظیر این چادرهای ابتدایی را در چشم انداز آندلسی جنوب اسپانیا به میهمانان ارائه می دهد.
این چادرها توسط جنگل های زیتون و بلوط احاطه شده است و هریک از آنها با نیروی خورشیدی کار می کنند، حمام و دستشویی اختصاصی دارند و با مبلمان و بافتنی های قدیمی مغولی و کشورهای آسیای مرکزی تزئین شده اند. وعده صبحانه در نرخ اتاق محاسبه شده است و پذیرایی شام در سه نوبت انجام می شود. پیش غذاهای سنتی اسپانیا تحت عنوان تاپاز یکی از لذیذ ترین و با کیفیت ترین غذاهای این اقامتگاه می باشد.
ز

همه چیز درباره هتلهای all

هتلهای all

یکی از مهم ترین بخش های هر سفری، انتخاب درست محل اقامت است. در واقع، اقامتگاه آنقدر مهم است که اگر خوب باشد می تواند خاطره ی سفر را بسیار شیرین و به یاد ماندنی کند و اگر بد باشد، سفر را به کام فرد تلخ کند و برای همیشه خاطره ای بد در ذهن او باقی بگذارد. وقتی می خواهید هتل رزرو کنید، با اصطلاحات زیادی مثل all و uall و… برخورد می کنید که شاید دچار سردرگمی شوید و ندانید که دقیقا کدام یک بهتر است و هر یک چه مزیت هایی نسبت به دیگری دارد. از آنجا که یکی از محبوب ترین انواع هتل ها، هتلهای all و یا همان all inclusive است، .

شاید با شنیدن کلمه ی all با خود فکر کنید: پس در صورت رزرو هتلهای all می توانید هر چه بخواهید را داشته باشید، اما اینطور نیست! باید بدانید هتلهای all شامل همه چیز نمی شود. در این هتلها می توانید امکاناتی مثل غذا، محل اقامت و امکانات نرمال دیگر را با یک هزینه داشته باشید، اما نباید انتظار داشته باشید که برای مثال گشت شهری را هم با همان هزینه استفاده کنید. اما همانطور که گفته شد، در حالی که بسیاری از هتل ها حتی برای استفاده از کمد و ترانسفر فرودگاهی، هزینه ای جدا در نظر می گیرند، در هتلهای all inclusive فقط با یک هزینه می توان از همه ی این ها بهره برد.

با انتخاب این نوع هتلها باید انتظار جایی آرام و خالی از شلوغی داشته باشید. صاحبان این نوع هتلها سعی می کنند آنها را در مناطقی بسازند که متعلق به مردم نباشد و بیشتر زمین های ساحلی را انتخاب می کنند و به همین دلیل جایی را انتخاب می کنند تا بتوانند هتل مورد نظر خود را در فضایی بسیار بزرگ بسازند. بنابراین اگر دنبال جایی آرام و به دور از شلوغی برای اقامت هستید، انتخاب هتلهای all بهترین گزینه است. البته به دلیل منزوی بودن هتل شاید به مغازه ها و … نزدیک نباشید اما به جای آن، همه چیز را می توانید در خود هتل پیدا کنید.

قبل از انتخاب هتلهای all باید کامل به همه ی جوانب فکر کنید چرا که در صورتی که هتلتان را انتخاب کنید و پول آن را پرداخت کنید و به هر دلیلی از رفتن منصرف شوید، به هیچ وجه پولتان به شما بازگردانده نمی شود.

نکته ی دیگری که در باره ی هتلهای all باید بدانید این است که درست است که در این نوع هتلها همه ی امکانات معقول مطالبق انتظار ارائه می شود، اما امکانات هر هتل با جای دیگر فرق دارد چرا که قیمت های آنها با هم تفاوت دارد. علاوه بر این، در این هتلها، سرو غذا ساعت های به خصوصی دارد اما در آن ساعت های می توانید هر چه که دوست داشتید میل کنید. همه ی وعده های غذاییتان را می توانید در رستوران هتل رایگان میل کنید و دیگر لازم نیست تا برای صرف غذا به بیرون هتل بروید.

یکی دیگر از خصوصیات هتلهای all این است که انواع و اقسام امکانات تفریحی را در خود دارند، از باشگاه گرفته تا استخر و سونا، سواحل اختصاصی و… این امکانات به قدری متنوع و مختلف است که دیگر زیاد برایتان بیرون رفتن از هتل اهمیت ندارد و دوست دارید تا همه ی وقتتان را به تفریح در هتل بگذرانید

همانونطور که می بینید، هتلهای all دارای مزیت های بسیار زیادی هستند و به همین دلیل است که تا این اندازه پر طرفدارند.

ز

فرانت آفیس

باید توجه داشت که کارمند اطلاعات تنها موظف است یک اطلاعات عمومی و مجمل به میهمان ارائه دهد و در صورت اصرار میهمان به یک سئوال تخصصی (مثلا نوع متریال انواع اسنک فود نوع و انواع تسهیلات )و سایر سئوالات تخصصی وی موظف است که در نهایت احترام وادب از میهمان عذر خواهی کرده و با تماس تلفنی به واحد مذکور از ارشد ترین فرد واحد درخواست نماید جهت پاسخگویی دقیق تر به میهمان به پذیرش مراجعه نماید.

 

 

یاد آورمی شویم که از دیدگاه ادب هتلداری ارجاع دادن و فرستادن میهمان به قسمتهای مذکور جهت دریافت اطلاعات نوعی توهین و بی ادبی تلقی میشود.

نکته مهم دیگری که چه کارمندان اطلاعات چه کارمندان پذیرش و چه کارکنان کانسیرج دقیقا باید توجه داشته باشند اینکه عمدا" و نه همیشه میهمانانی که واردهتلهای بسیار لوکس میشوند معمولا" بسیار ثروتمند هستند و در روز با حجم معاملات اقتصادی فراوانی روبرو هستند و عمدا" نیت از مسافرتشان همین معاملات است و یا اینکه افرادی بسیار تحصیل کرده که باز پشتوانه مالی ویژه ای بر خوردارند.

طبعا"چنین افرادی خواسته و یا نا خواسته دارای نوعی تکبر و غرور هستند و از نگاه و دید انها کلیه کارکنان هتل اعم از مدیر کل تا پایین ترین رده خدمتگذار و سروری بیش نیستند.

اینگونه میهمانان بخود اجازه میدهند هر گونه تحکم و یا دستوری را به پرسنل صادر کنند مهم ترین اصل هتلداری پذیرش این نکته است که ما هتلداران بپذیریم که در این راستا متاسفانه و یا خوشبختانه حق با میهمان است ما آمده ایم تا با تلاش خود بهترین شکل خادم بودن راثابت کنیم و در این جهت هیچگونه غرور و یا تکبری در ما هتلداران جای نخواهد داشت .


بهترین هتلدار خادم ترین هتلدار است در این جاست که اگر میهمان با لحنی تند و یا حالتی مشاجره آمیز و حتی تهدید کننده با پرسنل جلویی صحبت کرد پرسنل میباید در نهایت ادب و احترام و با پذیرش این نکته که همواره و بدون هیچگونه چون و چرا حق با شماست در برابر میهمان کوتاه بیاید.

قسمت های مختلف فرانت آفیس  :

  

بسته به بزرگی هتل ها و نیاز آنها به قسمت های مختلف زیر دارد :

اطلاعات (Information)

پذیرش (Reception)

رزرواسیون (Reservation)

صندوق (casheir)

کانسیرج(Concierge)

حال به تشریح این قسمت ها به صورت مختصر می پردازیم :

 اطلاعات : 

این بخش مسئول پاسخوگی به مهمانان هتل در رابطه با حوزه های جغرافیایی ـ مسافتها ـ مکانهای بازدید ـ مراکز خرید و ... اطلاعات مفید دیگری که مهمانها با آن برخورد می کنند می باشد . این بخش هم معمولا با پذیرش ادغام می شود . 

پذیرش : 

مسئول خوش آمدگویی و ثبت مشخصات مهمانان می باشد . پذیرش بر اساس انواع مهمانان اقدام به برخورد و پذیرش می کند و حساسیت این بخش بیشتر به این دلیل است که تا قبل از اقامت افراد نمی توانیم اتفاقات آینده را پیش بینی کنیم ولی پذیرشگر باید این کار را بکند حال این موضوع را در مقابل وظیفه دیگر تصور کنید که افزایش فروش و درآمد می باشد . این تناقضات پیچیدگی کار را بیشتر می کند .

 رزرواسیون : 

مسئول مدیریت پیش فروش اتاقهای هتل می باشد . از قسمت هایی که اگر دارای فردی کاردان باشد از بروز بسیاری از مشکلات آینده جلوگیری خواهد کرد .

 صندوق :

 مسئول دریافت وجوه و تسویه حساب مهمانها می باشد . امیدوارم که دوستان خوبم حتما تجربیات با ارزش خود را برای استفاده عزیزان دیگر ارسال کنند و چراکه می دانیم همه ی این داستان برای پول است و حال اگر اشتباهی در این قسمت انجام گیرد یعنی چه ؟

 کانسیرج : 

معنای لغوی کلمه که اصلا فرانسوی می باشد یعنی سرایدار اما در واقع این کلمه به دلیل مفهوم خود مورد توجه می باشد . برای درک موضوع به سرایدار آپارتمان خود فکر کنید این شخص چه کمک هایی به ما می کند و چه اطلاعاتی دارد و آیا زمانی از شبانه روز هست که در صورت بروز مشکل یا سوالی حضور نداشته باشد ؟

نکات حرفه ای  در فرآنت آفیس :


۱– برخورداری از صبر و شکیبایی و سیاست کامل ، 

2 – برخورداری از سلامت جسمی و بهداشت شخصی، 

3 – لبخند شیرین و طبیعی و بسیار جذاب ،

4 – به اهمیت کار واقف باشد و بداند که اگر اشتباه فردی داشته باشد،به حساب کل هتل است. 

5 – انتقال اطلاعات در زمان تحویل و تحول شیفت ها ،

6 – برخورداری از رفتار خوب ورودی با چهره ی  بشاش ،ضمن اینکه نیاز میهمان باید شناخته شود،

7 – خونسردی و تحمل در زمان شلوغی و صحبت با میهمان مشکل دار،

8 – برای مهمانانی که پر حرف هستند و وقفه در کار ایجاد ی کنند، دیگران باید کمک کنند،

9 –بین مشتری دائم و غیر دائم تفاوت گذاشته شود. باید میهمان دائم را حفظ کرد،

10 – انجام کارها تا آخرین دقایق و مراحل، 

11 – بیدار باش ها را باید ثبت کرد و در راس موعد مقرر انجام داد،

12 – توجه به نقل و انتقال چمدان میهمان ،

13 – کوشش جهت ایجاد روحیه ی  مثبت برای مراجعه کنندگان ،

14 – سیاست در دیدار و ملاقات میهمان میهمانان هتل ،

15 – آشنایی با وضعیت ساختمان و اتاقها تختخوا بها و امکانات هتل ،

16 – برخورد شایسته با میهمان و پرسش اصلی، آیا از اتاق خود راضی هستید؟ (15 تا 20 دقیقه بعد از رفتن میهمان به اتاق )

17 – نامه یا فکس مربوط به میهمان، سریع به وی تحویل  داده شود،

18 رسپشن علاقه مسافر را نسبت به خودش جلب کند،

19 – چهره آراسته و مرتب پذیرشگر بسیار مهم و موثر است ،

20 – رسپشن باید برخورد دوستانه و محترمانه با میهمان  داشته باشد،

21 – باید به سوالات میهمان پاسخ داد،

22 – کارها و وظایف راس ساعت  انجام شود،

23 – سعی کنید اسامی میهمانان را به خاطر بسپارید و با نام کوچک خطاب نکنید،

24 – بین مسافران در ارائه ی  خدمات ،تفاوتی نباید  قائل شد. 

25– دربرابر میهمانان باید شنونده ی خوبی بود و به آنان  اعتنا کرد،

26– پرهیز از خوردن غذاهای بودار، 

27– زدن آرنج روی میز، دستها زیر چانه، کشیدن سیگار، جویدن آدامس ناپسند است و نشانه ی بی احترامی به میهمان می باشد،

28– علاقه ومهارت رسپشن باید به طور کامل نمود داشته باشد،

29- داشتن اطلاعات عمومی در مورد جمعیت, وسعت و مکان های خاص.

30- تسلط به زبان بیگانه .

31- عدم بحث و جدل با مسافر حتی اگر اشتباه کند و پرهیز از  ملامت میهمان .

32- نظارت در کار پادوها، نظافت چی ها, وپرهیز, از سخن بیهوده با همکاران ،


 

BACK OFFICE  

این بخش به عنوان پشتیبان فرانت افیس میباشد که البته برخورد مستقیم با میهمان ندارد و پرسنل آن بطور غیر حضوری با میهمانان و مسافران در ارتباط هستند . 

در همین خصوص باید گفت تا حدودی حساسیت کار آنها بیشتر است

  چرا که باید این خلا را به نوعی با نحوه گفتار و فن بیان پوشش دهند. در این قسمت بخشهای مختلفی نظیر :

1) رزرواسیون 

2)امور تلفن 

 3)اتا ق مدیریت هتل

4)بخش فنی و مهندسی و تاسیسات.

 

اتاق مدیر   گاهی اوقات د ر دیگر قسمتهای هتل نیز ممکن است واقع شود. در خصوص تلفن و ارتباطات تلفنی نیزباید اشاره کرد امروزه سیستم تلفن با کمک رایانه  و سیستم شبکه (IT) تحت عنوان SWEECHING BOARD انجام میشود و ویا با سیستم تلفن گویا ارتباطات با قسمتهای دیگر هتل برقرار میشود . و در صورت ارتباط میهمان با خارج از هتل هزینه ارتباط تلفنی وی بصورت اتوماتیک در صورتحساب همانروز وی با مشخصات کامل (تاریخ , ساعت تماس, مدت زمان تماس, مقصد تماس گرفته شده, و......درج میشود)


کانسیرج :

  واحد کانسیرج یا خدمات ویژه که اگر بخواهیم در واحد پذیرش آنرا طبقه بندی کنیم بخشی است متعلق به فرانت آقیس که عمدا"با واحد اطلاعات در تقابل تنگاتنگ و دو سویه میباشد هر چند که بر اساس ادبیات هتلداری این واحد نیز میتواند مستقل از دو بخش پذیرش و اطلاعات عمل نماید

با آنکه نام واحد کانسیرج ارتباط کلی با تمامی وظایف این واحد ندارد و همانگونه که میدانیم این عبارت دربا ن معنی شده است اماهتلداران آنرا بعنوان واحد تسهیلات ویژه و یا خدمات جانبی میشناسند پرسنل این واحد به دو قسمت کلی تقسیم میشوند:

1- کلیه پرسنل بل بوی،درمن ها ، پارک من ها که فعالیتشان بطور غیر مستقیم زیر نظر فرانت آفیس منیجر    (مدیر فرانت آفیس) و بطور مستقیم زیر نظر کانسیرج میباشد

2-  گروه دوم کارکنان این واحد کاکنان تخصصی واحد کانسیرج محسوب میشوند وظیفه کاکنان این واحد بسیار متنوع و چند گونه است حتی در بسیاری از هتلها ی خوب و درجه یک جهان برای این واحد عمل کردهای تخصصی نیز قائل شده اند مثلا" میهمان تاجری پس از ورود و اقامت در هتل نیازمند شناسایی و تحصیل مجمل عمومی بازار بورس آن شهر بوده و در پیرو این اطلاعات می خواهد با تاجر دیگری با علاقه مندیهای متفاوت تجاری و سرمایه گذاری قرار ملاقات گذاشته و شروع به مراودت تجاری ،اقتصادی نماید.

در اینجاست که میهمان با ارتباط تلفنی از اطاق با واحد کانسیرج و مطرح کردن درخواستهایش سئوال میکند که آیا کانسیرج این هتل توانایی برآورده کردن نیازهایش را دارد یا خیر.

 و در اینجا در صورت دارا بودن متخصص امور مالی و اقتصادی در کانسیرج پس از دریافت جواب مثبت از این واحد درخواست خود را مبنی بر بدست آوردن اطلاعات کلی بازار بورس هم چنین در صورت امکان گذاشتن قرار ملاقاتها با دفاتر تجار مختلف را می نماید.

-   یکی دیگر از وظایف عمومی واحد کانسیرج میتواند بنابر تقاضای میهمان دریافت و یا تغییر زمان بلیط های هواپیما ،قطاربنابه درخواست میهمان

-   دریافت و خرید و تامین بلیط های آمفی تاتر ،سینما ،واحدهای سرگرمی مانند شهر بازی برای میهمانان

-  تهیه کارت پستالهای شهر و معروف چاپ شده و ارسال این کارت پستال ها و حتی نانه ها و پیغام ها پس از دریافت از میهمان و کلیه خدماتی نظیر این میباشد.

برخلاف نگاههای هتلداران در ایران(خصوصا هتلداری دولتی)که تیپ و یا انعام وسیله ای جهت چاپلوسی بیشتر برای میهمان و سر آغازی جهت خط سوء استفاده از امکانات هتل به نفع شخصی میدانند نگرش هتلداری اصیل دقیقا عکس این مطلب است.

 به عبارت بهتر هتلداران برجسته دنیا بر این اندیشه اند که هر کارمندی که بتواند بیشتر انعام بگیرد برای هتل مفید تر و مثمر ثمر تر است چرا که میهمان هرگز بی جهت به هیچکس انعام نمی دهد تا زمانی که میهمان از ارائه خدمت یک کارمند به نهایت خشنود و راضی نباشد هیچ اجباری به دادن انعام و تیپ ندارد و نهایت موفقیت یک هتلدار همانا ارضاء میهمان از مجموع خدمات داده شده است.

 

 بخشی از خدمات ارائه شده در کانسیرج هتل ، توسط افراد زیر اجرا می شود :

بل بوی(bell-boy)

در تعریف تحت اللفظی این عبارت پسر زنگ یا فرد همیشه بهوش معنی می شود این شخصیت هتلی عمدتا مردی است برای جابجایی و انتقال اسباب میهمان به هتل و اتاقها و بالعکس. این فرد می بایست بشاش ،خنده رو و شاد به چشم میهمان تلقی شود و به همین دلیل شروط زیر بر او محرز می باشد

1-  بل بوی ها و یا راهنمایان ترجیها تینیجر(teenager)یعنی سنشان بین13تا18سال و نهایتا با حد ارفاق20 ساله باشند دلیل حیطه سن گذاری این است که افراد در این سن عمدتا خلاق،چالاکوچابکتر و پر حوصله تر بوده و توانایی سرو کله زدن با میهمان را دارند البته باید متذکر شد که پرسنل مجاز نمی باشند بیش از حد متعارف بسته به نظر مدیریت هتل با میهمانان گفتمان داشته باشند.

2-   بمانند شرایط یک پذیرشگر ،بل بوی نیز می بایست ترجیها بلند قد ،خوش چهره و... باشد.


وظایف بل بوی 

همانطور که از نام و شخصیت این پرسوناژ بر می آید وی وظیفه اساسی اش انتقال اسباب و اثاثیه میهمان مانند چمدان ،ساک و غیره از اتومبیل بداخل لابی ،کریدور ها ،آسانسور ها در صورتی که میهمان سئو الات عمومی از وی  نماید در حد اطلاعات محدود ی اجازه دارد پاسخگو باشد باید یاد آوری کرد تا قبل از رسیدن به اطاق بل بوی فی البدیحه اجازه سخن گویی ،اظهار نظر ،پرسشهای اضافی که جنبه فضولی به امور شخصی میهمان را داشته باشد ندارد.

پس از ورود میهمان به اطاق بل بوی تنها اجازه دارد یک سوال از میهمان بپرسد آیا اولین بار است به هتل ما تشریف می آورید؟ او به این دلیل این سئوال را از میهمان می پرسد که در صورت عدم اقمت وی در گذشته بل بوی موظف است تسهیلات موجود در اطاق را به میهمان معرفی نماید مانند استفاده خطوط،ماهواره ،تلویزیونو یا ویدئو وچگونگی محاسبه شارژ آنها و نیز چگونگی استفاده از سیستمهای پیشرفته حرارتی برودتی و یا سیستم های فتو کرم شیشه ای پنجره های هتلی 

دیگر وظایف بل بوی در هتل کمک به ارسال مراسلات اداری و غیر اداری می باشد بطور مثال ممکن است میهمان حوصله و یا توان مراجعه به واحد کانسیرج جهت دریافت کارت پستال یا کارت تبریک را نداشته باشد در اینجا ست که با تماس تلفنی از پذیرش خواهان دریافت مجموعه ای از منوهای این کارت ها می باشد در این حالت رسپشنیست و یا کارمند کانسیرج کارت پستالهای اهدایی را به بل بوی داده و وی در یک فولیو(پوشه)نسباتا زیبا آنها را درب اطاق میهمان برده و به میهمان تقدیم کرده و پس از انتخاب و پر کردن نوشته و پاکت شده آن مجددا وی از میهمان تحئیل گرفته و مراحل پس از آن را از طریق واحد کانسیرج طی می نماید.

دومین وظیفه بل بوی ارسال مراسلات اداری به عبارت بهتر کلیه نامههای ،دست نوشته ها و فرمهای اجرایی فی ما بین پذیرش و سایر واحدها و بالعکس را موظف به اجرا می باشد.

همانطور که قبلا گفته شد در تایید حالات فیزیکی بل بوی باید ترجیحا لاغر اندام خوش پوش،معطر و یا مدل موی منظم چه در موی سر و محاسن و صورت باشد ترجیحا و تاکیدا هتل داری اصرار به تراشیدن ریش دارد ولی همان گونه که قبلا یاد شد داشتن ریش  در واحدهای غیر از غذا و نوشیدنی به شرط مرتب بودن آن ممنوع نیست باید دانست بل بوی ها ،درمن ها ،پارک من ها می بایست همواره بعنوان نماد جذابیت برای هتل داری یونیفرمهای مشعشع و شادی آفرین با رنگ های شاد وآذین متناسب باشد.

 

درمن(door boy)

 

این شخصیت هتل داری عمدا در گذشته این صنعت وجود داشته و امروز جهت آنکه تقریبا تمام هتل ها ی دنیا دارای درب های چهار پر،پنج پر،ویا شش پرچرخان و هم چنین دارای دربهای الکترونیکی هستند که بطور اتوماتیک باز و بسته می شوند و دیگر نیاز به وجود این شخصیت دراجرا نمی باشد اما جهت اطلاع این فرد در گذشته موظف بود با یونیفرم برابر آنچه قبلا به عرض رسید جلوی درب اصلی هتل enter fanceایستاده و در حین ورود میهمان با برداشتن کلاه خود و اجرای نیم کرنش به میهمان درب هتل را باز کرده و به میهمان خیر مقدم بگوید

 

پارک من(park man)

در هتل های بر جسته جهان بر اساس نوع تفکیک وظایف یکی از زیر مجموعه های واحد فرانت آفیس در بخش کانسیرج وجود افرادی معدود بنام پارک من می باشد بطور کلی پرسوناژ موظف است در هنگام ورود میهمان به هتل لحظه ای که میهمان اتو مبیلش را در منطقه شلتر(shelter) هتل پارک می کند با همان وضعیت مودب آمیزی که در ابتدا بطرف در اتومبیل وارد شده ترجیحا با نگاهی سریع بداخل اتومبیل که در کدام قسمت و به طرف کدام درب خانم نشسته و یا میهمان (top vip) قرار دارد ولی موظف است ابتدا درب قسمتی از اتومبیل را باز کند که ترجیحا میهمان (top vip) (diplomatic exelancy) سپس خانم و یا خانم ها از اتومبیل پیاده شده ضمن عبارت خوش آمد گویی با لحن بسیار زیبا و همواره اندامی قوز کرده و با کرنش در حین ارائه هر گونه احترام پس از عملیات فوق وی به سرعت خود را به درب راننده اتومبیل رسانده بسیار آرام درب را باز کرده و شدیدا توجه دارد آیا راننده اتومبیل جزو مدعوین است یا راننده گروه است پس از این نکته پارک من موظف است اتومبیل را به پارکینگ هدایت کرده پس از پارک نمودن اتومبیل سویچ رابا خود به لابی آورده از طریق فرانت آفیس و بل بوی تحقیق نماید که آیا میهمان وارد شده به هتل اطاق گرفته یا صرفا از سالن و محوطه عمومی هتل استفاده می کند

در صورتیکه میهمان اطاق دریافت کرده بود سوئیچ تحویل رسپشنیست شده از وی رسید دریافت می گردد و در صورتیکه میهمان در سالن های تشریفات و لابی به سر میبرد با اوج تشریفات و احترام در هتلهای خوب این چنین رسم است که جهت تحویل سوئیچ به میهمان همواره به میهمان شاخه گلی کوچک و معطر به سوئیچ وصل کرده در حین احترام به میهمان تقدیم می کند لازم به ذکر است که میهمان همواره حق دارد در هر بار ورود و خروج به هتل به واحد پذیرش دستور دهد که پارک من اتومبیل را از واحد پارکینگ به زیر شلتر هدایت کند و بالعکس.

  

کانسیرج مجازی :

اگر می خواهید زحمت ایستادن و صبر کردن برای گرفتن اطلاعات از Concierge را به خود ندهید هتل ماریوت شیکاگو امکانی را برای شما فرآهم آورده که بتوانید با استفاده از یک صفحه بُرد هوشمند اطلاعاتی کامل از هر گوشه شهر را بدست آورید. این بُرد ها بر روی زمین، طبقه اول، دوم، سوم و چهارم هتل شیکاگو قرار گرفته اند و شما را قادر می سازند تمامی این اطلاعات را با لمس کردن صفحه هوشمند آن بدست آورید. همانند یک Concierge مجازی.

شما از این طریق می توانید اطلاعات مربوط به جاذبه های شهری، آب و هوا، سفر ها و پروازها را به همراه تیتر آخرین خبرهای روز و ورزشی را به دست آورید. همچنین با اطلاعاتی که این بُرد راجب شب نشینی ها و مراسم و همایش ها در اختیار شما قرار می دهد شما می توانید با کمک این اطلاعات اقامت شب هنگام خود خارج از هتل را برنامه ریزی کنید. این بُرد همچنین مسیر پیش روی شما را برای رسیدن به مقصدتان در گوشه دیگر شهر به شما نشان می دهد.

لازم به ذکر است که پس از هتل ماریوت شیکاگو هتل ماریوت ایندیاناپلیس و لس آنجلس نیز این Concierge مجازی را در هتل خود قرار داده اند.

ز

هتل و امکاناتش


هتل ها و اقامت گاه ها:مجموعه هایی هستند که خدمات اقامتی و پذیرایی به مهمان ارائه می کنند.که شامل اسکان امنیت و سرویس دهی و غذا و نوشیدنی یا نگهداری از کودکان ،حیوانات ،لوازم و اشیاء میشود.

هتل: ساختمانی است تشکیل شده از چند طبقه و چندین اتاق ،همره باسرویسهای جانبی که همانند یک شهر برای ساکنین آن عمل می کند واجرای تمام خدمات تأمین آسایش را بر عهده دارد هتل ها از یک ستاره تا پنج ستاره طبقه بندی می شوند.که هرکدام به چهار گروه Tap ,A,B,Cتقسیم بندی میشود پایین ترین در جه 1*C و بالاترین درجه 5*T است اما کلیه ی اقامتگاه هایی که فقط اقامت و صبحانه ارائه می کنند مثل مسافر خانه ها و ..... از q1 تا q5 درجه بندی می شود این درجه بندی را کشور انگلستان ارئه داده.اما گاهی این تقسیم بندی که از کشور فرانسه به وجود آمده پا را فراتر می گذارد مثل هتل های هفت ستاره، به این دلیل به این نام خوانده می شود که دارای تجهیزات خاصی هستند این ستاره ها را با رنگ قرمز نمایش می دهند. که اولین آنها برج العرب در امارات است .

قسمت های مختلف هتل :پذیرش،خانه داری ، F&B ،حراست، تشریفات ،فنی مهندسی که هرکدام وظایف خاصی دارند.

لابی هتل (lobby):در قسمت ورودی هتل مکانی قرار دارد که به آن لابی گفته می شود. لابی از نظر امکانات و تجهیزات متفاوت می باشد هتل هایی که 5ستاره هستند باید از نظر مساحت لابی در حد استاندارد باشند. زیرا اولین مکانی که مهمان در آن قرار می گیرد باید از نظر دکوراسیون و زیبایی مهمان را به خود جذب کند. میهمان با دیدن لابی در مورد هتل قضاوت می کند. اگر لابی هتل بسیار زیبا باشد مهمان میل به اقامت در هتل را پیدا می کند.در لابی هتل ها باید فروشگاه های بزرگ ،کافه تریا ،کافی شاپ و آرایشگاه و .... وجود داشته باشد .

پذیرش:پذیرش به 2 قسمت تقسیم می شود:

A ) فرانت آفیس «F.O» که شامل چهار بخش است،1-رسپشن 2- اطلاعات 3- کانسیرچ 4-صندوقدار

1-رسپشن :مهم ترین بخش در هتل است که مسئول فروش اتاق ها به مهمانان می باشد و وظیفه ی انجام شریفات ورود (C.in) و تشریفات خروج (C.out ) را بر عهده دارد.

2- اطلاعات:این بخش وظیفه ی اطلاع رسانی مهمانان در خصوص قسمت های مختلف هتل ،نحوه ی سرویس دهی و بخش های مختلف شهر از جمله جاذبه ها و... را دارد.

3-کانسیرچ:مسئول امور پستی و تور های هل را بر عهده دارد.

4-صندوقدار:مسئولیت دریافت و پرداخت وجه به مهمانان را دارد.

B) بک آفیس «B.O» که شامل 1- رزواسیون 2- بخش اداری مالی 3-اتاق مدیر 4- تلفن خانه 5-فنی و مهندسی میباشد.

فرانت دسک (میز پزیرش):

میز پذیرش طراحی خاصی ندارد یعنی استاندارد خاصی برای شکل ظاهری آن تعریف نشده است اما به جهت سهولت کار و تسلط مهمانان به افراد پشت میز و بالعکس و سرویس دهی بهتر توصیه می شود . ارتفاع میز از کف لابی 110 تا 120 سانتی متر در نظر گرفته می شود.طول میز فرانت دسک به موقعیت هتل و امکانات آن ،تعداداتاق ،تعداد پرسنل شاغل در پشت میزآن ،ولی عرض میز در بهترین شرایط بین 65 تا 75 سانتی متردر سطح بالایی میز و 20 تا 35 سانتی متردر لبه های تزئینی خارجی میز در نظر گرفته می شود. فاصله ی لبه ی داخلی میز تا دیوار (عرض فضای کار پرسنل فرانت دسک) می باید در حدی باشد که پرسنل مربوطه بدون برخورد با یکدیگر قادر به تردد و انجام وظیفه محوله باشد. در روی میز پذیرش وسایل و ملزومات تزئین کاربردی جهت استفاده مهمانان به حد کافی گذاشته شود،مانند گلدان گل،خودکار،تلفن،کاغذ یادداشت و حتی کارت ویزیت هتل و بروشور و نقشه های محل و کارت پستال وصندوق انتقادات و پیشنهادات و.....

هنگامی که تور لیدر وارد هتل می شود باید فرم ها ومدارکی را به عنوان نماینده ی گروه کمیل نماید. از جمله فرم های مهمی که باید به طور کامل شناخته شوند موارد زیر است:1-register 2-vocher 3-rooming list 4- room servis meno 5- breckfast (form)card 6- landry form 7- beby sister form8-D.N.D card (do nat disturb) 9- folder 10- فرم اعلام حضور

رجیستر کارت : مهمترین کارت در هتل این فرم است.قرار دادی است که بین هتل و مهمان امضا می شود مبنی بر اینکه این فرد ساکن هتل است برای مدت مشخص و مبلغ مشخص.این کارت دو رویه دارد قسمت رویی را تور لیدر یا مهمان اصلی پر می کند که شامل مشخصا ضروری و کاربردی است .منظور از اطلاعات ضروری (الزامی) اطلاعاتی است که میهمان موظف به ارائه آنها در هنگام ورود بوده ،بدون اخذ آن اطلاعات ،عمل تشریفات ورود ناقص می باشد. اطلاعات الزامی به دو دلیل بسیار مهم اخذ می شود :دلیل اول ،رعایت جنبه حقوقی قضیه است چرا که فرم رجیستر کارت در واقع حکم یک سند عقد اجاره موقت محلی است که با شرایط و قیمت خاصی برای زمان مشخص و بر اساس یک سری ضوابط در اختیار مقاضی گذاشته می شود و در صورت هر گونه اختلاف و یا عدول از شرایط آن ،فرد ذی نفع می تواند به سازمانهی ذیربط مراجعه و احقاق حق نماید.از جمله این اطلاعا ت و الزامات می توان به ذکر تاریخ خروج اشاره کرد که عملاً بسیار مهم می باشد چرا که تاریخ خروج به منزله پایان زمان قرار داد و امضای میهمان به منزله قبول شرایط و ضوابط مندرج در کارت رجیستر بوده و نمی باید از اجرای آن عدول نماید.دلیل دوم ،مسائل امنیی و حفاظتی است.این اطلاعات شامل :نام و نام خانوادگی،نام پدر،شماره شناسنامه، محل صدور ، تاریخ تولد،محل تولد،تاریخ ورود و خروج،آدرس ،امضاء و مشخصات همراهان م نسبت آنان با مهمانان اصلی می گردد.در مورد خارجیان و اتباع بیگانه شماره پاسپورت، تاریخ اعتبار، ملیت،شماره ویزا ،تاریخ اعتبار آن نیز در لیست اطلاعات الزامی قرار گرفته است می باید همه روزه گزارش گردد. اطلاعات کاربردی و آماری مدیریت هتل با توجه به نیاز خود برای برنامه ریزی و امور تبلیغاتی نیاز به یک سری اطلاعات آماری دارند که از طریق همین فرم پذیرش از میهمانان اخذ می گردد مانند:شهر مبدأ ،شهر مقصد، شغل ،علت مسافرت،وسیله مسافرت و .... به این دسته اطلاعات ،اطلاعات آماری و کاربردی می گویند.

کارت رجیستر دارای دو بخش است که این دو بخش از یکدیگر جدا شده و قسمت کوچکتر به مهمان داده می شود که شامل نکاتی مثل:ساعت c.out هتل که عمداً 2p.mاست،صندوق امانات ،سرویس های عمومی و قابل استفاده میهمانان در هتل در بخش هایی از رجیستر کارت در قالب پیام و یا ایده تبلیغی گنجانده می شود.این قسمت از کار که قابل جدا شدن است شامل:شماره اتاق ،تاریخ ورود و خروج ،قیمت اتاق ،آدرس هتل و بعضی از پیغامهای هتل درج می گردد. این قسمت دارای شماره سریال یکسان با قسمت دیگر کارت نزد هتل مهمان است ،می باشد و یکی از مستنداتی است که تحویل میهمان می گردد و علاوه بر کمک وی در شناسایی و پیدا کردن محل هتل در صورت گم شدن می تواند به طور موقت جایگزین کار شناسایی و هویتی وی نیز باشد.امضای مهمان و امضای پذیرشگر این فرم سندیت پیدا می کند. ودر پشت کارت مشخصات بقیه مهمانان درج می شود یا خانواده یا بقیه افراد تور . و از نکات مهم درج شماره folio صورت حساب مهمان در کار رجیستر است که برای پیگیری امور انجام می گیرد.

2- Room ing list:شامل اطلاعاتی مثل نام مهمان تاریخ ورود و خروج و تعداد است و از طریق آژانس ها برای هتل ارسال شده که برای هماهنگی در مورد اینکه چه فردی با چه کسی در چه اتاق ساکن شود و بعد این برگه را آژانس به هتل ارسال می کند و اگر هتل مشکلی نداشته باشد تأییده ی آن را برای آژانس می فرستند (در هتل باید اتاق های افراد تور حدالامکان کنار هم و در یک طبقه باشد و اتاق 101 یعنی طبقه اول اتاق اول یا 211 یعنی طبقه اتاق 11 هم ،1211 یعنی طبقه 12 اتاق یازدهم.)

3-vocher : در معنای لغوی یعنی کارت یا سند اعتباری که در 3 برگ صادر می شود و برگ اصلی نزد مهمان تور لیدر یا سرپرست خانواده است یک از آن در بایگانی آژانس می ماند و برگ دیگرش برای هتل ارسال می شود که هنگام ورود تور به هتل تور لیدر باید vocher خود را به مسئول پذیرش ارائه کند تا پذیرشگر با vocher خود و کارت شناسایی تور لیدر تطابق داده که اگر مشکلی نبود اقدام به c.in میکند. تور لیدر باید شناسنامه یا پاسپورت افراد را جمع آوری کرده و ارائه دهد.

در وچر نوع خدماتی که باید به مهمان به صورت اعتباری ارائه شود ذکر می شود که چند نوع است.

1-F.B : خدماتی مثل ارائه بلیت رفت و بر گشت ،صبحانه،نهار،شام، و اقامت

2-H.B: نهار یا شام+صبحانه +اقامت؛ اگر مهمان خدمات یا سرویس اضافه بر این داشته باشد باید به صورت نقدی پرداخت نماید.مثل لاندری و.....

3-V.B:صبحانه +اقامت (B.B)

4-ALL:همه خدمات که ارائه می شود به صورت اعتباری است اما شرط زمانی دارد از هفت صبح تا یازده شب.

5-UALL:مثل ALL است ولی به صور 24 ساعته.

Room servis meno:بخشی است در هتل که در غذا و نوشیدنی را برای اتاق مهمان سرو می کند.به صورت 24 ساعته فعالیت می کند (در هتل 4 بخش غذا و نوشیدنی است که به صورت 24 ساعته ارائه خدمت می کند:کافی شاپ،کافی تریا،روم سرویس و tie lunch)که با میز های چرخدار به نام Troly به اتاق مهمان برده می شود و هزینه بالاتری دارد.

فرم سفارش اتاق:فرمی است که شما با قسمت رزواسیون تماس می گیرید و عنوان می کنید که چه اتاقهایی را نیاز دارید.آن شخصی که مسئول رزواسیون (و پذریش) است متصدی پر کردن فرم سفارش اتاق می باشد.

فرم تعویض اتاق (cheng room form) :گاهی اوقات در کارت registerتعبیه میشود و گاهی اوقات به طور جداگانه وجود دارد اگر مشکلی پیش آید یا اتفاقی رخ دهد که موجب می شود اتاق تغییر کند این فرم تکمیل می شود.از دلایل تعویض اتاق:1-مشکلات تأسیسات 2-سرو صدا 3- هزینه 4-اندازه و نور اتاق 5-تخت و....

فرم ابطال رزو:گاهی پیش می آید که اتاقی رزو یا book شده ولی بنابر دلایل مختلف (مثل اینکه حادثه ای رخ دهد یا برای هتل اتفاقی رخ دهد و .... )امکان حضور فرد در هتل نباشد. در این صورت این فرم تکمیل می گردد که مشخص می شود اتاقی با این شماره که از تاریخ a تا تاریخ b رزو شده دیگر رزو نیست و مهمان انصراف داده است که هزینه ای بابت انصراف ازمهمان دریافت می شود.

در خصوص کنسل کردن اگر 72 ساعت قبل از حضور مهمان در هتل در خواست کنسل شود هیچ مبلغی کسر نمی شود.اگر بین 72 تا 48 ساعت قبل از کنسل کند،50% کسر می شود. و اگر بین 48تا 24 ساعت کنسل شود 75%کسر می شود و اگر کمتر از 24 ساعت کنسل شودهیچ مبلغی ازپیش پرداخت را به مهمان باز نمی گردد.این فرم را مسئول رزواسیون تکمیل می کند اما گاهی در هتل های کوچک بخش جدا گانه ای برای پذیرش و رزواسیون ندارند. در این صورت همان فردی که در قسمت پذیرش است مسئول رزواسیون نیز می باشد.هزینه ای که قبل از ورود مهمان به هتل دریافت می شود advance یا dipozit یا پیش پرداخت نام دارد. که نحوه ی محاسبه ی آن به شکل زیر است: هزینه ی یک شب اقامت +30 % یا 40% شبهای باقیمانده =پیش پرداخت

فرم اعلام حضور :وقتی توری وارد هتل می شود و پذیرشگر فرمی به نام فرم اعلام حضور را به تور لیدر تحویل می دهد تورلیدر وظیفه دارد این فرم را تکمیل کرده و به پلیس اتباع خارجه تحویل دهد در فرم مشخصات تور لیدر راننده به طور کامل ذکر شده و همچنین در جدولی که در این فرم وجود دارد باید نام و زمان بازدید از محل مورد نظر خود را نوشته ا در زمان بازدید پلیس اتباع خارجه با حضور در محل ، امنیت بازدید کنندگان را تأمین کنند.تکمیل این فرم الزامی است و اگر این فرم به هتل ارائه نشود پذیرشگر نمی تواند تشریفات خروج میهمانان را انجام دهد. تور لیدر پس از تکمیل این فرم، ته برگ فرم را که شامل امضاء و نام افسر نگهبان مربوطه است را به هتل تحویل می دهد.

تفاوت تور لیدر و guid: guid فردی است که فقط در مورد محل یا مکان مورد بازدید توضیح می دهد اما تور لیدر مسئولیت اجرای تور را برعهده دارد گاهی ممکن است 3 تور لیدر وجود داشته باشد :یک تور لیدر بین المللی،یک تور لیدر ملی و یک تور لیدر محلی

انواع اتاق ها:

1-اتاق یک نفره یا سینگل(single):اتاق هایی ای که ظرفیت پذیرش آن برای یک نفر است و معمولاً برای اقامت افراد مجرد و تک نفره استفاده می شود (ابعاد اتاق سینگل به طور استاندارد 200 ×90 سانتی متر است.)

2-دوبل (double):اتاق هایی هستند که ظرفیت پذیرش دو نفر را دارند و معمولاً از یک تخت دو نفره ی استاندارد استفاده می شود ابعاد تخت در چنین اتاقی عبارت است از200 × 140 که این تخت را کوئین سایز یا تخت ملکه یا فرنچ بد یا تخت فرانسوی می گویند200 ×.150 سانتی متر به تخت های انگلیسی معروف است.و همچنین تخت200 × 160 سانتی متر و یا 200×180 سانتی متر که این دو تخت را اصطلاحاً کینگ سایز یا تخت سلطنتی می گویند وجود دارد. در مواردی استثنائی ،تخت ها ی دو نفره بزرگتری با ابعاد 2×2 متر بکار گرفته می شود که اصطلاحاً سوپر کینگ سایز گفته می شده است و بیشتر در کشور های عربی متداول بوده ،به تخت عربی (arabian style) نیز معروف است.

3-توئین(twin): اتاقی است برای ظرفیت دو نفر با دو تخت یک نفره جدا از هم و در بعضی واحد های اقامتی با ظرفیت سه تخت نیز دیده می شود که به آنها اصطلاحاً اتاق های تریپل (triple) گفته می شود اما این اتاق ها خارج از استاندارد و قاعده بین المللی است و در تقسیم بندی های صنعت هتلداری در سطح جهان مطرح نمی باشد.

4-سوئیت(suit):اتاق هایی است که علاوه بر محل استراحت و خواب ،اتاق و یا فضای دیگری برای پذیرایی از میهمان دارد.

5-استودیو(studio):اتاق هایی شبیه به سوئیت ها ی معمولی است با این تفاوت که اولاً فضای بین اتاق خواب و نشیمن توسط دیوار بسته نیست بلکه با استفاده از پارتیشن و فضاسازی های مناسب جدا شده که از قسمت بالای اتاق ها ،،فضا به صورت مشترک می باشد.دوماً برای استفاده از تخت و محل های خواب بعضاً از کاناپه های تخت خواب شو و یا تخت خواب های داخل دیوار استفاده میشود و به نحوی که در روز به صورت دفتر کار و شبها به صورت اتاق خواب تکمیل می گردد.

6- کابانا (: (cabanaاتاق خواب های معمولی است که اغلب در طبقه همکف هتل های کنار دریا ساخته می شود به نحوی که مهمان برای استفاده از دریا الزامی به تردد در داخل راهرو هتل نداشه باشد.

7-کانکت روم (connect room):بعضی از هتل ها دارای اتاق هایی هستند که از داخل به یکدیگر مرتبطند یعنی هر کدام یک در به راهرو و یک در ارتباطی دارند. و در موقع خاص درب وسط بسته شده ،می تواند یه صورت مستقل مورد استفاده قرار گیرد توجه داشته باشید که اتاق های کانکت باید هر کدام به تنهایی امکانات خواب و سرویس بهداشی مجزا داشته باشد.

8- فیستا روم :اتاقی است مخصوص عروس و داماد که اگر مراسم ازدواج را در هتل برگزار کرده باشند این اتاق به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد و در غیر این صورت هزینه ی بالایی برای این اتاق در یافت می شود این اتاق دارای تزئینات خاص و زیبایی است .

پرسنل هتل :

بالاترین درجه در هتل مربوط به general manager است و تمام مسئولیت هتل بر عهده ی این فرد است. دومین مقام در هتل asistant یا معاون مدیر نام دارد. و بعد مدیران میانی :مدیر پذیرش ،مدیر حراست ، مدیر غذا و نوشیدنی ، مدیر خانه داری، مدیر تشریفات

آشنایی با وظایف کلی بل کاپتاین (bell captain):این شخص مسئولیت سرپرستی کارکنان جزء قسمت کانسیرج را که شامل پادو ها ،امر بر ها،پیج بوی ها، دربان ها و چمدان بر ها می گردد به عهده دارد.محل استقرار وی در پشت میزی شبیه به تریبون نزدیک به درب ورودی هتل و در مجاورت فرانت دسک بوده ،بر کار پرسنل یاد شده نظارت دارد.شناسایی و تشخیص و تفکیک و الصاق کارت های مخصوص اثاثیه که اصطلاحاً به آنها baggage tag می گوییم و هدایت خدمه برای حمل صحیح آنها به اتاق های مربوطه از مشکل ترین و حساس ترین وظایف وی بوده است.

آشنایی با وظایف بل بوی ها (bell boy):این فرد وظیفه ی حمل وسایل مهمان را به داخل اتاق ویا بالعکس انتقال چمدان ها از اتاق به لابی را در هنگام خروج بر عهده دارد همچنین راهنمایی مهمان جهت نشان دادن اتاق،و باز کردن در اتاق.نشان دادن کامل وسایل اتاق به مهمان (تحویل غیر مستقیم اتاق به مهمان)و پخش روزنامه به اتاق های هتل. کمک به اتاق دار ها در جابجایی اشیاء سنگین. نکته:بل بول حتماًباید پسر باشد.

مید (meid):یا اتاق دار :وظیفه ی وی نظافت اتاقها ست معمولاًساعت کاری آنها از 4p.m است و معمولاًدو نفر اضافه تر برای شیفت شب می مانند.

سوپر وایزر :در واقع رئیس مید هاست که هر 4مید زیر نظر یک سوپر وایزر (یا متصدی طبقات)قرار دارد اگر مشکلی در مورد مید ها وجود داشته باشد باید با سوپروایزر هماهنگ نمود.

بخشهای F&B:

روم سرویس:که قبلا ًتوضیح داده شده.

اسنک بار :در این بخش عموماًغذا هایی مثل ساندویچ و یا غذا های انگشتی را همراه با نوشیدنی ارائه می کنند و معمولاًارزان قیمت است.

بار:محل سرو نوشیدنی است که دارای میز و صندلی هاییی با پایه های بلند است.

TIE lounch: مجموعه ای که در لابی قرار دارد و مخصوص میهمانان بلند مرتبه است که منتظر مهمان دیگری هسند.معمولاًدر این محل موسیقی solo به صورت زنده پخش می شود.

کافی شاپ و کافی تریا: محصولاتی مثل نوشیدنی های سرد و گرم ،غذا های کوچک و... را سرو میکند.

«روم سرویس ، تی لانچ، کافی شاپ ، کافی تریا به صورت 24 ساعته ارائه خدمات میکنند.»

(تفاوت کافی شاپ و کافی تریا :در کافی تریا فقط ملزم به صرف غذا در کافی تریا هستیم ولی در کافی شاپ می توان غذا را به بیرون نیز ارائه نمود.)

پرسنل F&B:

مدیر رستوران بالاترین فرد رستورا ن است و سپس معاون رستوران.

شپ استوارت یا بن خوان:که اصطلاحاً بن بارکر یا بارکر نامیده میشود این فرد بن ها و سفارشات را مرتباً برای آشپز می خواند.

کاپتان اوردر:مسئول گرفتن سفارشات است. و معمولاً تورلیدرها بسیار با این افراد در ارتباطند.وظیفه ی وی ارائه منو به مهمان و گرفتن سفارش از وی است و باید با غذای روز و غذای مخصوص سر آشپز آشنایی داشته باشد.و همچنین برای تغییر سفارش غذا باید با این فرد هماهنگ شود.

کاپتان رسپشن:مسئول گرفن سفارشات تلفنی و پذیرش و رزو مهمانان برای رستوران است.

میزبان یا ویتر: مسئول سرو غذا و ارائه به مهمانان است.

کمک میزبان یا باس بوی :پایین ترین رده در رستوران است وظیفه ی وی ارائه خدمات جزء است مثل نظافت یا جم کردن ظروف کثیف.

منو = لیست غذا :در هر رستوران منوی مخصوص غذاهایی که ارائه می شود وجود دارد.

TIBEL VODET:در واقع منوی محدود شده از یکسری غذا های نا محدود است.ممکن است در منوی رستوران 20 تا 30 غذا وجود داشته باشد اما شما در مهمانی که برگذار کرده اید بخواهید محدودیت در سرو غذا داشته باشید و از این تعداد غذا 4 یا 5 مدل را انتخاب می کنید.که اصطلاحاً به این منو تیبل وودت می گویند.

منوی صبحانه: که 4 مدل دارد:

1-منوی صبحانه ی کانتینانتال:در این منو کمترین مواد غذایی وجود دارد.که شامل یک قوری چایی ،کره، پنیر،مربا و نان است.

2-منو ی صبحانه بریتیش «انگلیسی»: علاوه بر موارد بالا تخم مرغ ،چایی یا قهوه نیز هست.

3- منو صبحانه امریکایی :علاوه بر موارد قبل؛آب میوه تازه فصل ،ژامبون خوک،نان تست تازه

4-منو صبحانه الا کارت:انواع کمپوت ،انواع املت ها ،خاویار،مارمالات،ککتل میگو و ....

یکی از وظایف تور لیدر است که آشنایی کامل با انواع منو داشته باشد که اگر مهمانی زاعقه ی خاصی دارد و اگر قصد سفارش غذایی را را داشت که در فرهنگ و طبع غذایی کشور مورد نظر نباشد به وی اطلاع دهد.

منوی شب و منوی روز(SET MENO) : معمولاًمنوی روز گسترده تر از منو شب است البته در بعضی کشورها مثل فرانسه به شام اهمیت زیادی می دهند به همین دلیل منو شب گسترده تری دارند. معمولاً برای منوی شب غذاهایی را در نظر می گیرند که زود حضم باشد بنابر این منو محدود تر است.

منوی گیاهخواران:دارای 4 مدل است:

1-F.V:افرادی هستند که اصلاًغذا های گوشتی و فراورده هایی مثل ؛تخم مرغ وشیر را نمی خورند.

2-S.V:افرادی که فقط گوشت قرمز نمی خورند.

3-oukto:افرادی که تخم مرغ استفاده می کنند ولی گوشت و لبنیات نمی خورند.

4- lukto: افرادی که فقط لبنیات استفاده میکنند ولی گوشت و تخم مرغ نمی خورند.

منوی بدون قیمت:منویی است که معمولاًبرای خانم ها استفاده می شود یعنی اگر فردی خانمی را به رستوران دعوت کند به هیچ وجه منوی با قیمت به وی داده نمی شود که اصطلاحاً به فرد hed tibel گفته می شود.

Hed tibel:اگر چند خانم با هم مهمان باشند فردی که مسن تر است hedtibel می باشد و اگر خانم و آقا وکودکی مهمان باشند ،کودک hed tibel است.ولی در مهمانی های کاری دیگر خانم و آقا مطرح نیست بلکه رئیس حکم hed tibel است و در مهمانی های خاص فردی که مهمانی به افتخار وی برگزار می شود.

بخش های مخلف منو:منو ها معمولاً از 4 بخش شکیل شده است:

1-اشتها آور ها یا abitizer ها :که شامل سوپ ها سالاد ها و ککتل میگو یا غذا های انگشتی می باشد به جز سالاد فصل یا میوه.

2-غذای اصلی یا main food: که ممکن است خورشتی باشد یا منقلی یا پلو

3-دسر ها یا پس غذا ها :که شامل بستنی ،کرم کارامل ،ژله و... می شود در ایران خورشت ماست ،شوله زرد،مسقتی ،حلوا،فالوده،کمپوت هاو ...

گاهی اوقات در هتل ها سالنی وجود دارد به نام سالن ککتل که که نیم ساعت بعد از صرف غذا مهمانها به این سالن راهنمایی می شوند برای صرف نوشیدنی که ممکن است قهوه یا نسکافه یا ... باشد.

4-نوشیدنی ها:که انواع مختلف دارد 1-سنتی 2-نوشیدنی های گاز دار 3-نوشیدنی های بی گاز 4-نوشیدنی های الکلی .

از مهمترین بخشهایی که تور لیدر با آن ارتباط دارد پذیرش است. تور لیدر ها معمولاًباید مراحل C.in همراهان خود را انجام دهند.آنها باید مهمانان را راهنمایی کنند که در لابی بنشینند تا جلوی میز پذیرش شلوغ نباشد در حالی که مدارک مهمانان را از قبل دریافت کردند کارت ثبت نام را از مسئول پذیرش در یافت کرده و تکمیل می نماید و مدارک را به پذیرشگر تحویل می دهد.از نکاتی که تور لیدر باید به مهمانان ارائه کند و تذکر دهد می توان به:

1-ساعت C.in ,C.out 2-ذکر در مورد تحویل اشیاء قیمتی به صندوق امانات. 3- اینکه در اتاق ها سر و صدا تولید نکنند.4-زباله زیاد تولید نکنند. 5- با لباس های غیر معمول در لابی حاضر نشوند.6- درزمانی که برای بازدید اعلام می کنند یک ربع زود ر در لابی حضور داشه باشند.و همچنین برای نهار و شام 7-چنانچه مهمان نیازمند صرف غذا در اتاق بود باید با room servis تماس بگیرد.8-در هنگام خارج شدن از هتل پول زیاد و مدارک مهم خود را به همراه نداشه باشد. 9-اگر فردی قصد خرید سوغات یا چیزی را دارد نیاز نیست با خود پول زیادی حمل کند بلکه می تواند قسمتی ازکارت پذیرش را که به عنوان کارت شناسایی در اختیار وی گذاشته شده را به همراه مقدار کمی پول به فروشنده تحویل دهد و از فروشنده در خواست می کند تا شیئ خریداری شده را به هتل ارسال نماید و در هتل تصویه حساب انجام می گیرد.

«معمولاً در هتل ها 17% سرویس به خدماشان اضافه می شود که 15% حق سرویس و 2% مالیات و عوارض است.
ز

کاربرد موسیقی در هتل‌های امروزی

از دیرباز موسیقی در فرهنگ اقوام مختلف حضور داشته و مورد توجه بوده است. موسیقی نیازی فیزیولوژیک، احساسی، ذهنی و فرهنگی و همچنین از منظر اجتماعی نیز قابل توجه است. اهمیت آن نیز تا جایی است که در چند دهه اخیر به صورت علمی مورد توجه قرار گرفته و حتی در حوزه‌های مختلف همچون گردشگری نیز نفوذ پیدا کرده است. با این‌همه، تاثیر موسیقی در گردشگری کشورهای مختلف یکسان نیست؛ تا جایی که موسیقی گاه به‌عنوان یک اصل مطرح و بهانه توسعه گردشگری در یک منطقه می‌شود. در این رابطه می‌توان به مقاصد گردشگری شناخته شده موسیقی در دنیا چون اتریش اشاره کرد که سالانه جشنواره‌های ملی و بین‌المللی موسیقی در آن برگزار می‌شود. از سوی دیگر در برخی کشورها نیز ایجاد هتل‌های موسیقی طی چند سال اخیر و بهره‌گیری از موسیقی در حاشیه خدمات گردشگری و در جهت تکمیل خدمات مدنظر قرار می‌گیرد. در این باره نیز می‌توان اجرای موسیقی در سایت‌های گردشگری یا تاسیسات خدمات‌رسان چون واحدهای اقامتی و پذیرایی را مورد اشاره قرار داد؛ چراکه در دنیای معاصر و در بازار رقابتی سختی که برای جذب و حفظ مشتری وجود دارد، علاوه بر خدمات‌رسانی کیفی و کمی با توجه به استانداردهای تعریف شده برای هر اقامتگاه، ایجاد محیط آرام و مخاطب‌پسند از نظر روانشناسی نیز یک شرط مهم به‌شمار می‌رود.

 

هتل‌ها نمونه‌ای مثال‌زدنی در این رابطه هستند که توجه به موسیقی در بخش‌های مختلف این واحدهای اقامتی یک ضرورت به شمار می‌رود. موسیقی تم‌های مختلفی از جمله آرام‌بخش، فرح‌بخش، حزین، هیجانی، نیروبخش و... را در بر می‌گیرد و با توجه به اینکه میهمانان یک هتل گروه‌های مختلف سنی از کودک تا کهنسال را شامل می‌شوند که روحیات و علایق هر یک از این افراد نیز با توجه به سن و جنسیت آنها با هم متفاوت و از سویی حالات روحی، جسمی و ریتم بدن انسان با توجه به ساعات مختلف روز نیز متغیر است، بنابراین انتخاب تم‌های مناسب موسیقی در بخش‌های مختلف یک هتل باید کاملا آگاهانه و علمی باشد و در این رابطه نیازسنجی‌های لازم صورت پذیرد تا بتواند نیازهای مهمانان را تامین کند.

 

اشکال بهره‌گیری از موسیقی

در هتل‌ها و متناسب با فضاهای مختلف تعریف شده، امکان استفاده از موسیقی به دو صورت اجرای زنده و غیر زنده وجود دارد و از این رو فضا به دو نوع فضای مناسب برای اجرا و فضای مناسب برای پخش تقسیم می‌شود. فضای مناسب برای اجرا شامل رستوران‌ و رستوران‌ سنتی، کافی‌شاپ و لابی هتل است که با توجه به اوقات مختلف روز، تم موسیقایی خاص خود را می‌طلبد و در سالن‌های آرایشی‌بهداشتی، سالن‌های ورزشی و اسپا نیز می‌توان از پخش موسیقی مناسب با کارکرد فضا بهره برد. موضوع حائز اهمیت این است که علاوه‌بر تامین نیاز روانی و حسی میهمانان از طریق موسیقی، نیاز پرسنل هتل و انگیزه‌بخشی به آنان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. پژوهش‌های بسیاری نشان داده است استفاده از موسیقی مناسب در محیط‌های کاری همچون یک هتل موجب می‌شود تا دوره‌های کسالت و خستگی در کار کاهش پیدا کند و ایجاد حس انگیزه در روحیه افراد تقویت و بر کیفیت عملکرد آنان افزوده شود؛ به‌ویژه در بخش‌هایی چون آشپزخانه و خشکشویی که کارکنان این بخش‌ها به‌دلیل دمای بالای هوا، نسبت به سایر بخش‌های یک هتل شرایط سخت‌تری را دارند. از این رو پخش موسیقی ملایم می‌تواند اتمسفر محیط کار کارکنان هتل‌ها را نیز تغییر داده و با ایجاد آرامش میان آنان، خلاقیت و بهره‌وری را افزایش دهد؛ این همان موضوعی است که از سوی مدیران هتل‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

ژ