هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

هتلداری، معرفی هتل های ایران

هتل1 با هدف معرفی آموزهای هتلداری و معرفی هتل های ایران تا مسافران بتوانند با بهترین هتل های کشور در هر شهری آشنا شوند

چگونه از امنیت خودتان و اطلاعات شخصی تان در یک هتل اطمینان حاصل کنید

اگر چه سفر کردن، تجربیات تازه و خوشایندی را با خود به همراه دارد اما به دور از خطر نیز نخواهد بود. امنیت محل اقامت، موضوعی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. برای افرادی که به دلایل شغلی یا تحصیلی مدام در حال سفر هستند، امنیت هتلی که در آن اقامت می‌کنند به یک نگرانی مهم تبدیل شده است.

اگر شما به هر دلیلی مجبورید که به کشورهای مختلفی سفر کنید با استفاده از راهکارهایی که ارائه می‌شود، می‌توانید امنیت سفر خود را تضمین کنید. اخیرا دو خبرنگار از شبکه‌ی ان بی سی، در زمینه‌ی امنیت هتل‌ها بررسی‌هایی را انجام داده‌اند که نشان می‌دهد بعضی از هتل‌ها اسم و شماره‌ی اتاق مهمانان خود را به راحتی فاش می‌کنند اما برخی دیگر از هتل‌ها از دادن اطلاعات شخصی مهمانان خود به افراد غریبه اجتناب می‌کنند. این نکته‌ی بسیار ساده، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید حتما مدنظر داشته باشید.

آنتونی مِلچیوری، مجری شبکه‌ی Travel channel، در زمینه حفظ امنیت خودتان و اطلاعات شخصی‌تان، دستورالعل‌ها و توصیه‌هایی را ارائه کرده است که با هم مرور می‌کنیم. از زمان شروع اقامت‌تان در هتل تا آن زمانی که تسویه‌حساب کرده و از هتل می‌روید باید ۱۳ روش زیر را به کار ببندید.

در هتل‌هایی اقامت کنید که دسترسی به طبقات مختلف آن، محدود شده باشد

آنتونی مِلچیوری توصیه می‌کند در جستجوی هتل‌هایی باشید که از امنیت بالایی برخوردارهستند و دسترسی به طبقلت مختلف آن‌ها مشکل است. مثلا هتل‌هایی که استفاده‌ی افراد متفرقه را از آسانسورها ممنوع کرده‌اند و یا هتل‌هایی که فقط یک راه پله به سمت طبقات بالایی آن‌ها وجود دارد، گزینه‌های بهتری هستند.

از دادن اطلاعات غیرضروری به کارکنان هتل اجتناب کنید

توصیه‌ی ملچیوری به خانم‌های مجردی که به تنهایی سفر می‌کنند این است که وانمود کنند متاهل هستند یا اینکه همسفر دیگری به زودی به آن‌ها ملحق خواهد شد. توصیه‌ی دیگر این است که زمان پر کردن فرم پذیرش هتل از عنوان Mrs برای نام خود استفاده کنند.

به محض ورود به هتل، درخواست کنید که اتاق‌تان تغییر داده شود

اگر شما قبلا اتاق‌تان را رزرو کرده اید و اتاق‌تان در هتل اصطلاحاً Pre block شده است، به محض ورودتان به هتل، اتاق‌تان را تغییر داده و در اتاق دیگری اقامت کنید. با این ترفند ساده هر کسی که شماره‌ی اتاق‌تان را قبل از ورود می‌دانسته حالا از شماره‌ی اتاق شما بی‌اطلاع خواهد بود.

وقتی در اتاق‌تان ساکن شدید با استفاده از تلفن همراه خود، کارکنان پذیرش را محک بزنید

ملچیوری توصیه می‌کند بعد از اینکه در اتاق‌تان مستقر شدید با تلفن همراه خود، با قسمت پذیرش تماس بگیرید و وانمود کنید کس دیگری هستید و می‌خواهید با خودتان صحبت کنید. اگر کارکنان هتل شماره‌ی اتاق شما را فاش کنند این یک علامت خطر است و نشان‌دهنده‌ی امنیت پایین هتل است.

وقتی که هتل را ترک می‌کنید علامت Do Not Disturb را روی دستگیره‌ی در اتاق‌تان نصب کنید

زمانی که اتاق‌تان را ترک می‌کنید باید این تصور را در دیگران ایجاد کنید که کسانی داخل اتاق هستند برای همین از علایم "لطفا مزاحم نشوید" استفاده کنید و روی دستگیره‌ی در این علامت را نصب کنید. البته آقای مِلچیوری توصیه می‌کند که فقط به این علائم بسنده نکنید و اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید. او پیشنهاد می‌کند که تلویزیون اتاق‌تان را نیز روشن کنید و سپس اتاق را ترک کنید.

سعی کنید در طبقات چهارم تا ششم هتل اقامت کنید

طبق گفته‌های ملچیوری بالاترین طبقاتی که نردبان‌های ماشین‌های آتش‌نشانی نهایتاً می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند، به طور معمول طبقات چهارم تا ششم هستند. بنابراین اگر امنیت هتل از نظر آتش‌سوزی به یک نگرانی و دغدغه برای شما تبدیل شده است، سعی کنید در طبقات چهارم تا ششم هتل اقامت گزیده یا اینکه درخواست کنید که اتاق‌تان نزدیک پلکان باشد.

در طبقه همکف اقامت نکنید

از رزرو اتاق در طبقه‌ی همکف هتل اجتناب کنید زیرا احتمال ورود سارقان و سرقت از اتاق‌ها در طبقه‌ی همکف هتل بیشتر بوده و برای سارقان، ورود و سرقت از اتاق‌های طبقه‌ی همکف بسیار راحت‌تر است.

از قسمت پذیرش هتل، چندین کارت اضافی دریافت کنید

حتی اگر کارت هتل را در اختیار دارید، سعی کنید چند کارت اضافی از قسمت پذریش دریافت کنید. این کارت‌های اضافی به درد‌تان خواهد خورد مخصوصاً اگر به کشوری سفر کرده‌اید که با زبان آن کشور آشنایی چندانی ندارید. این کارت‌های اضافی بسیار مفید خواهند بود زیرا حداقل مطمئن هستید که آدرس و شماره تلفن هتل اقامتی خود را به همراه دارید.

اطلاعات شخصی خود را روی آویزهای در ننویسید

در بعضی از هتل‌ها آویزهایی تدارک دیده شده است که برای درخواست تمیز شدن اتاق‌تان یا برای شفارش غذا می‌توانید روی درخواست و سفارش‌تان را بنویسید و بر روی دستگیره‌ی در اتاق‌تان نصب کنید تا خدمه‌ی هتل ببینند. اگر می‌خواهید از این آویزها استفاده کنید، اسم خود را روی این آویزها ننویسید.

اگر به شما گفته شد که در هتل تعمیراتی صورت می‌گیرد این مسئله را با پذیرش هتل چک کنید

اگر فردی ادعا می‌کند که برای تعمیرات آمده است، قبل از اینکه به او اجازه ورود به اتاق‌تان را بدهید با پذیرش تماس بگیرید و صحت این مسئله را بررسی کنید. زمان رزرو اتاق، بهتر است هتل‌هایی را انتخاب کنید که به طور ۲۴ ساعته پاسخگو هستند و در موارد اضطراری می‌توانند به کمک‌تان بیایند.

در مورد هتل محل اقامت‌تان در اینترنت جستجو کنید

قبل از رزرو اتاق، در مورد هتل موردنظرتان تحقیق کنید و نظراتی را که مسافران هتل در مورد امنیت هتل ابراز کرده‌اند به دقت بررسی کنید. نظرات مهمانان هتل ممکن است بسیار مفید واقع شود زیرا این نظرات باعث می‌شوند درباره‌ی امنیت آن منطقه از لحاظ میزان وقوع جرم و جنایت شناخت پیدا کنید و همچنین مطلع خواهید شد که آیا هتل مورد نظرتان به دوربین مداربسته مجهز می‌باشد یا خیر.

چشمی روی در را بپوشانید

چشمی روی در، این امکان را به غریبه‌ها می‌دهد که درون اتاق شما را دید بزنند. به هر طریق ممکن چشمی در را بپوشانید. با انجام این کار ساده، دیگر اتاق‌تان در معرض دید افراد غریبه نخواهد بود.

با استفاده از ابزار Door Jammer امنیت اتاق‌تان را بالا ببرید

این وسیله یکی از ابزارهای سفر است که بسیار مورد علاقه‌ی ملچیوری نیز هست. این وسیله‌ی قابل حمل که پایین در اتاق قرار داده می شود، امنیت اتاق‌تان را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد. قیمت این ابزار ساده ۳۰ دلار است که مانع ورود افراد غریبه به اتاق‌تان خواهد شد. نحوه‌ی استفاده از این وسیله نیز بسیار ساده است. زمانی که قصد دارید اتاق‌تان را ترک کنید به راحتی می‌توانید آن را از زیر در برداشته و در صورت لزوم دوباره زیر در نصب کنید.

ز

نگاهی به وضعیت صنعت هتلداری در ایران

هتلداران ایران در شرایط رشد بازار گردشگری ایران نگران کمبود امکانات و ظرفیت کافی هستند، شرکت‌های بین‌المللی هتلداری وبازیگران اصلی این صنعت نسبت به حضور در بازار ایران مردد هستند.

به گزارش گروه دریافت مطلب خبرگزاری اریکه، درشرایطی که نگرانی از تامین هتل وجای مناسب برای اسکان گروه‌های تازه گردشگران خارجی درداخل مطرح شده، شرکت‌های هتلداری بین‌المللی دراین زمینه همچنان درتردید هستند وترجیح میدهند منتظربمانند و تماشا کنند.

به گزارش نشنال چاپ امارات، مدیر عملیاتی شرکت هتلداری اینترکنتینانتال درمنطقه خاورمیانه و شمال افریقا” پاسکال گاوین” که می‌گوید:« بازار ایران قطعا بازار جذابی است اما قبل از هر تصمیمی باید دراین باره تحقیق کنیم به نحوی که همه جوانب کار کاملا شفاف و روشن باشد.»

این درحالی است که ایران خود را برای پذیرایی از گردشگران و بهبودصنعت گردشگری پس ازسال‌ها رکود، آماده می‌کندو نگرانی از کمبود زیرساخت‎ها، دررسانه‌های داخل و خارج بازتاب گسترده‌ای داشته است.

این گزارش درادامه به وضعیت هتل‌های موجود درایران و امکان سرمایه‌گذاری خارجی دراین بخش اشاره کرده و آورده است: هتل‌های لوکس و ۴- ۵ ستاره در ایران اکنون توسط کم‍پانی‌هایی چون پارسیان و استقلال که موسسات خصوصی ایرانی هستند اداره می‌شوند و دیگر هتل‌های بین‌المللی خارجی پس از انقلاب از ایران خارج شده‌اند.

گروه هتلداری “روتانا “از ابوظبی درنظر دارد اولین هتل خارجی را درایران دایر کند. این شرکت هتلداری هم اکنون ۴ هتل دیگ را در این کشور دردست ساخت دارد که عمدتا ویژه مسافران مسلمان است.

روتانا قصد دارد تا سال ۲۰۱۸ هتلی ویژه زایران در شهر مشهد ایجاد کند.

این گزارش یادآور شده است که درتهران بازار هتلداری با ۹۶ هتل فعالیت گسترده ای دارد ولی تنها ۱۳ هتل به عنوان هتل ۴ ستاره یا ۵ ستاره طبقه‌بندی شده‌اند که مجموعا تنها ۳۰۰۰ اتاق دارند.

بنابه همین گزارش «اکبر غمخوار» مدیر موسسه تورگردانی “راستین”در تهران گفته است که انتظار می‌رود که تعداد گردشگران خارجی نسبت به سال گذشته به دو برابر افزایش یابد. ایران طی ۱۲ ماه گذشته تا مارچ حدود ۴.۸ میلیون گردشگر داشته که در ۶۴۰ هتل کشور اقامت کردند. از این میان ۲.۵ میلیون نفر زایر بوده‌اند.

این گزارش به نقل از”مینا امروانی” نماینده دیگری از یک موسسه تورگردانی دیگر در تهران آورده است : اگر نتوانیم هتل کافی برای اقامت گردشگران تامین کنیم، گردشگران را از دست خواهیم داد. این مسئله خصوصا در زمان اوج سفرهای گردشگری در اکتبر و س‍تامبر و اوریل و مه،نگران کننده‌تر می‌شود.

به گفته وی مسئله پرداخت‌ها توسط گردشگران خارجی و نیز حمایت آژانس‌های تورگردانی در دیگر کشورها نیز مشکل دیگری است. زیرا ما اغلب از گردشگران خارجی دلار نقد دریافت می‌کنیم.

درهمین حال حریت نیز طی گزارشی نسبت به حضور ترکیه در بازار هتلداری ایران و دعوت مسئولان گردشگری ایران از ترکیه آورده است درآمدجهانی توریسم سال گذشته از مرز ۱.۵ تریلیون دلار گذشت درحالی که ایران تها ۰.۵ درصد از آن را کسب کرده است.

ایران در رتبه ۴۶ از نظر جذب گردشگر خارجی در رنگینگ جهانی است و رتبه ۳۳ را از نظر کسب درآمد از طریق مسافران خارجی دارد

ز

هتل ها بر چه اساس ستاره دار می شوند؟

به گزارش گروه ایرانشناسی خبرگزاری دانا(دانا خبر)،آیا می دانید که هتل ها بر چه اساسی رتبه بندی یا ستاره دار می شوند؟ آیا می دانید یک هتل ۵ ستاره و یک هتل ۲ ستاره چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

در این گزارش شما متوجه فرق هتل های ۵ ستاره با سایر هتل ها می شوید و می دانید این ستاره دار شدن بر چه اساس و معیاری صورت می گیرد

در ابتدا رده بندی هتل بر این اساس مشخص شد که مشتری چه نوع خدماتی را تقاضا می ‌کند و توقع او از هتل تاچه حدی است. شاید این رده بندی برای هتل ها نوعی تبلیغ بود و هتل ها با این کار برای خود جایگاهی مشخص می کردند، ولی آنچه مسلم است درجه رده بندی هتل براساس ستاره های آن، تعریف نوع و تنوع خدمات آن است.

۳۰ راه برای درجه بندی هتل ها در جهان وجود دارد

مدیر کل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری در این خصوص به خبرنگار دانا می گوید: طبق نظریات هتلداری ۳۰ راه برای درجه بندی هتل ها در جهان وجود دارد که  البته در سیستم شناسایی بین‌المللی، ستاره هتل مد نظر قرار می گیرد ولی بعضی از کشورها در سیستم داخلی خود شناسه های دیگری را ملاک قرار می دهند که مهمترین آنها به این شرح است: سیستم ستاره گذاری از یک تا پنج که در اکثر کشورهای اروپایی رایج است، سیستم حروف الفبا مثل A،B،C،D   در یونان رایج است و ستاره های هتل نیز طبق تعارف با این حروف هم درجه بندی می شوند مثل چهار ستاره A، سیستم Crown که در بریتانیا رایج است.

علی لطفی ادامه می دهد: به عنوان مثال در کشور آلمان درجه بندی هتل ها به چند گروه تقسیم می شوند: توریست کلاس(یک ستاره)، استاندارد کلاس (دو ستاره)، کامفورت کلاس (سه ستاره،First class ((چهار ستاره) و Luxury Class (پنج ستاره). تعدادی از هتل ها مثل هتل آپارتمان، متل ها و… اصلا در مقوله ستاره قرار نمی گیرند و به نوعی دیگر امتیازبندی می شوند.

وی ادامه می دهد: در صحبت های محاوره ای و خاطرات سفر گفته می شود که مثلا هتل سه ستاره در فلان کشور مثل هتل پنج ستاره در کشور ماست یا به عکس. واقعیت این است که طبق استانداردهایی که تعریف می شود این ناهمگونی ستاره ها را در کشورهای مختلف به آسانی می توان مشاهده کرد به قول معروف بسیاری از این ستاره ها غیراستاندارد و به عبارتی دوستانه داده شده اند و ستاره ای رسمی که حاکی از کیفیت باشد بسیار نادر است.

وی با اشاره به اینکه آنچه به تجربه ثابت شده این است که هیچگاه دو هتل پنج ستاره حتی در یک شهر مثل هم نیستند، می گوید: این ناهمگونی از نظر تعداد اتاق، شکل کریدورها، تعداد سالن ها و رستوران ها و… به وضوح دیده می شود. محل قرار گرفتن هتل نیز مهم است. بعضی هتل های پنج ستاره در بافت سنتی و تاریخی شهر قرار دارند و هتل دیگر در حاشیه شهر.

وی اظهار می کند: یک سری ملاک و معیارهای از پیش تعریف شده، برای ستاره های مختلف وجود دارد و اینکه کدامیک از این ملاک ها ارجحیت دارد به سلیقه برمی گردد و بعید است سازمانی برای استانداردسازی هتل ها این موارد ناهمگون را اولویت بندی کند.

لطفی ادامه می دهد: هرچه ستاره هتل بالاتر باشد، تکنولوژی و سرویس های پیشرفته تری در آن وجود دارد و به قول معروف به روز است، به عنوان مثال تا چند سال پیش چیزی به نام اینترنت وجود نداشت ولی امروز که ساده ترین اطلاعات با اینترنت رد و بدل می شود از اجزا لا ینفک هتل با ستاره های بالا کافی نت (مرکز اینترنت) است یا اینکه هتل پنج ستاره باید دارای فروشگاه های متعدد و موردنیاز مسافر باشد.

وی یاد آور می شود: در ارزیابی هتل ها سه اصل کلی امتیازبندی می‌ شود که عبارتنداز: امور ساختمانی و تاسیساتی و محل قرار گرفتن هتل، امور مربوط به نوع و سطح سرویس و خدمات و تجهیزات (کمیت و کیفیت خدمات رفاهی موجود در هتل)، امور مربوط به مدیریت، نیروی انسانی و آموزش.

مدیر کل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری معتقد است: تفاوت در استانداردهای متعدد به سازماندهی آن هتل نیز بستگی دارد که در راس آن استاندارد سرویس دهی است. به عنوان مثال گروه کارکنان در یک هتل پنج ستاره بسیار با تجربه و آموزش دیده اند. آنچه مهم است راضی نگه داشتن مشکل پسندترین مشتری در یک هتل است که کار آسانی نیست.

استانداردهای ایران برای دادن ستاره به یک هتل

این مسوول سازمان میراث در پاسخ به اینکه چه استانداردهایی در کشور برای دادن ستاره ها به هتل ها وجود دارد می گوید: استانداردهای رعایت شده در هتل های کشور رفرنس خارجی داشته و بومی ایرانی شده و این حداقل استانداردها در خیلی از کشورهای منطقه رعایت شده است.

وی با اشاره به اینکه استانداردهای ما با استانداردهای جهانی تفاوت خاصی ندارد، می گوید: در کشورهایی که در صنعت هتلداری پیشرفت قابل توجهی داشتند حداقل های ارایه شده به مشتری در بخش های مختلف در سطح بالاتری قرار دارند و مهم رعایت استاندارد بوده که باید با نظارت بیشتر به این مهم کمک کرد.

لطفی یاد آور می شود: ستاره و درجه هتل ها بر اساس کیفیت خدمات ، تجهیزات مناسب، آموزش پرسنلی، رعایت موازین بهداشتی، فضاها و امکانات ساختمانی و تاسیساتی و همچنین غذا تعیین می شود و بدیهی است هر نقصانی در بخش های یاد شده در هتل می تواند در تقلیل درجه هتل موثر باشد.

مدیر کل امور مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی تاکید می کند: با توجه به ضوابط قانونی، درجه بندی هتل ها پس از گذراندن فرایند ارزیابی از سوی عوامل تطبیق استانداردهای فنی و کسب امتیاز لازم و تایید کمیسیون درجه بندی استان صورت می گیرد.

در تکمیل این گزارش بهتر است با استانداردهای هتل ها بیشتر آشنا شوید.

هتل‌های ۲ ستاره:

تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات‌ این هتل‌ها است و  ارایه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

خانه داری بسیار خوب، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاق ها، مبلمان با کیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات رسانی به اتاق‌ ها، ورودی هتل با ظرفیت‌مناسب، تخت‌هایی با اندازه معمولی و بزرگتر، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسه‌های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس.

هتل‌های ۳ ستاره:

در هتل ۳ ستاره خدمات به طورکامل ارایه  و به طور شایسته مدیریت می‌ شود، ‌این نوع هتل‌ ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گسترده‌اند. ارایه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

نظافت و خانه ‌داری و نگهداری عالی،‌هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب، فضای پذیرش فعال ۲۴ ساعته، اتاق‌ های بزرگ و راحت، بدون سر و صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و تزیینات، مبلمان با کیفیت، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی، اتاق ‌های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک ‌های عالی، ترموستات کنترل درجه دما، سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی، صابون و حوله با کیفیت عالی است. دارای سوییت اتاق لوکس و محدوده زمانی سرویس دهی اتاق ها گسترده است.

وجود دو دستگاه تلفن در اتاق، یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن، سیستم بیدارباش، وجود بیش از یک رستوران در هتل با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات رسانی به اتاق‌ها، ورودی هتل با ظرفیت‌مناسب، تخت‌هایی با اندازه استاندارد، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسه‌های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس. از دیگر خصوصیات این هتل‌ها است.

 هتل‌های ۴ ستاره:

‌این هتل‌ها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارایه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند. تامین‌ راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان است، آنها آموزش دیده، کارآمد و آگاه و مودب هستند. ‌این هتل ‌ها دارای امکانات متنوعی هستند. ارایه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل، اتاق و فضای سبز، طراحی ساختمان به صورت خاص و جالب،‌‌هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب، فضاهای عمومی، آثار هنری، کیفیت بالای فرش و گل تازه، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش، رزرواسیون بسیار سریع و کارآمد، کارکنان متعهد با لباس متحد الشکل، وجود دربان، مدیریت متخصص، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع، خدمات رسانی عالی به اتاق‌ ها، وجود اتاق ‌های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزیین شده با کارهای هنری، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت‌های بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو مرتبه در روز به اتاق‌ها، حمام بسیار تمیز با صابون وسایل آرایش و حوله، جعبه کمک ‌های اولیه، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، یخچال در داخل، سیستم خشک کن دست، در اختیار قراردادن لباس‌های راحت به میهمانان، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل، روزنامه رایگان و امکانات تفریحی برای میهمانان از قبیل استخر، سونا، زمین‌های بازی و ارایه خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات، پارک اتومبیل توسط مستخدم و ….

 هتل‌های ۵ ستاره:

‌این نوع هتل‌ ها در ردیف اول قرار دارند. قوانین و استاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته شود.

ارایه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی موارد زیر است:

معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد و مستمر، دارای بیش از ۱۰۰ اتاق،‌هال ورودی، اتاق میهمان، فضای عمومی‌تزیین شده با کارهای هنری، مفروش شده با کیفیت بالا، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام، دارای نگهبان و سرویس ۲۴ ساعته، پرسنل آموزش دیده و متعهد، تزیین اتاق ها با استفاده از اشیای هنری، دارای ۳ تلفن (کنار تخت، روی میز و داخل حمام)، تمیز کردن اتاق به صورت دو مرتبه در روز، سرویس حمام زیبا و مدرن، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی، امکانات رستوران جذاب، سرویس حمل و نقل، مغازه و فروشگاه پوشاک، یخچال در داخل اتاق‌ها با انواع نوشیدنی.

کارکنان در هتل ۵ ستاره، بسیار مرتب و پوشیده با لباس‌های شیک، مودب و آگاه و کارآمد و روابط عمومی‌‌خوب، نسبت به رفع نیازهای مهمانان متعهد هستند و بسیار عالی سرویس می‌دهند. دارای مدیر حرفه ‌ای و متخصص، سازگاری و هماهنگی سرویس‌ها، تداوم نگهداری و خانه داری بی عیب و نقص اجزای اصلی و اساسی برای حفظ درجه ۵ ستاره است.

نکته مهم درباره هتل‌ ها و هتل آپارتمان ‌ها ‌اینست که « هتل‌ها را از یک تا ۵ ستاره طبقه‌بندی می کنند، در حالی که مهمانپذیر‌ها، مهمانسرا‌ها و هتل آپارتمان‌ها را از یک تا ۳ ستاره طبقه بندی می  شوند. به تعبیری دیگر، هتل آپارتمان ۳ ستاره با هتل ۵ ستاره برابری می‌ کند و‌ این دو نوع از مراکز اقامتی از نظر کیفیت و خدمات دهی در گروه خودشان بهترین هستند.

ز

افزایش خدمات در گروه آزاد شدن نرخ هتل ها است

رئیس جامعه هتلداران کشور با بیان اینکه پیگیر آزاد شدن نرخ هتل ها هستیم، اظهار داشت: وظیفه هتل دار این است که خدمات مطلوب به مهمانان بدهد و تا زمانی که افزایش کیفیت خدمات حاصل نشود، جلب رضایت مهمان نیز حاصل نمی شود
برنامه "صبح و گفت و گوی" رادیو گفت و گو با موضوع خدمات هتل، با حضور جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتل داران کشور روانه آنتن شد.

جمشید حمزه زاده در آغاز با بیان اینکه در دنیا ارائه خدمات تابع نرخ است، گفت: در کشورهای دیگر نرخ هتل ها آزاد است یعنی خود هتلدار نرخ را تعیین می کند و به مهمان ها و گردشگران ارائه می کند و در قیمت گذاری همه خدمات را محاسبه می کند.

وی افزود: در ایران ضوابط و قوانین متفاوتی نسبت به سایر کشورها دارد. در ایران نرخ گذاری هتل ها دولتی است و به نوعی از سوی سازمان متولی قیمت ها تعیین می شود و به همین جهت خدمات در هتل های ایران فقط محدود به اتاق و صبحانه می شود.

رئیس جامعه هتل داران کشور اضافه کرد: نرخ گذاری هتل ها از طریق سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و جامعه هتلداران ایران تعیین می شود. این مسئله باعث اختلاف قیمت و خدمات هتل ها در ایران و سایر کشورها می شود.

وی اضافه کرد: اکثر کشورها به دلیل آزاد بودن قیمت گذاری توسط خود هتلداران، همه خدمات را به نوعی قبلا از مشتری گرفته اند.

حمزه زاده با ذکر مثالی ادامه داد: اگر کسی بخواهد از طریق تور به ترکیه برود، در مورد خدمات مورد انتظار سوال می شود زیرا نرخ همه آنها متفاوت است و با محاسبه آن خدمت دهی می شود.

وی با بیان اینکه پیگیر آزاد شدن نرخ هتل ها هستیم، عنوان داشت: وظیفه هتلدار این است که خدمات مطلوب به مهمانان بدهد و تا زمانی که افزایش کیفیت خدمات حاصل نشود، جلب رضایت مهمان نیز حاصل نمی شود. افزایش خدمات نیز در گروه آزاد شدن نرخ هتل ها است.

رئیس جامعه هتلداران کشور تصریح داشت: تا زمانی که کیفیت خدمات افزایش پیدا نکند، اساسا سرمایه گذاری نیز حاصل نمی شود زیرا یکی از انگیزه های سرمایه گذاری، آزاد بودن نرخ قیمت ها است. یکی از مشکلات در زمینه آزاد شدن نرخ، نبود ثبات مدیریتی است یعنی تا به مرحله ای می رسیم، ریاست سازمان تغییر می کند.
ز

هتل ها را می توان با تکه دوزی تزیین کرد

مدیر کل دفتر توسعه و آموزش صنایع دستی در اختتامیه نخستین نمایشگاه تکه دوزی گفت: ما از این هنر می توانیم در طراحی داخلی هتل ها و ادارات بهره ببریم و به درآمدزایی کمک کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ علی حاجی شیزری ضمن خوشامدگویی به هنرمندان و حاضرین در این مراسم گفت: بنده در جایگاهی نیستم که درباره این هنر اصیل صحبت کنم اما انچه مسلم است هنر تکه دوزی یکی از هنرهای اصیل ایران است که به واسطه بانوان این سرزمین ارائه شده و با همت شما هنرمندان فعال در این زمینه وارد عرصه جدیدی شده است.

وی با تاکید بر لزوم ورود خلاقیت در صنایع دستی چنین ادامه داد : این عرصه جدید همان بروز خلاقیت و طراحی های جدید است که با ذائقه مخاطبان امروز موافق شده است. همچنین وجود آثاری تک و شاخص دراین نمایشگاه؛ از جمله کتیبه های پارچه ای که در مساجد و اماکن متبرکه نیز وجو دارد بسیار زیبا و هنرمندانه است که باید استفاده از آنها فرهنگ سازی شود.

شیزری با اشاره به تنوع دوخت ها و تکنیک ها  و پر شاخه بودن این رشته هنرهای سنتی کشورمان اظهار کرد :امید که بتوانیم نه تنها  این آثار را در زندگی روزمره مردم وارد کنیم بلکه در صنعت، هتل ها و ادارات دیگر نیز شاهد حضور پارچه ها و دوخت های کشورهای دیگر که از نظر زیبایی و اصالت به پای آثار کشورمان نمی رسد نباشیم.

مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور بیان کرد: قصد داریم از آثار ارائه شده در نمایشگاه یک  کتاب یا بروشور یا کاتالوگ تهیه شود تا در اختیار طراحان داخلی و هتل ها قرار گیرد که از این طرح ها و آثار برای چیدمان و دکوراسیون این اماکن استفاده شود، اینها زمینه سازی برای حمایت و ترویج بیشتر این هنر است چرا که دغدغه کل کشور تولید و ایجاد اشتغال است و صنایع دستی به عنوان کم هزینه ترین شغل، بسیار مناسب برای ایجاد مشاغل در کل کشور است. ما نیزبه عنوان نماینده دولت قول همکاری در تمام زمینه های تعریفی در حیطه وظایف حاکمیتی خود را اعلام می کنیم.

اختتامیه نخستین نمایشگاه تکه دوزی که  ۲۲ شهریور ماه در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شد با تقدیر از نفرات برتر و شایسته تقدیر به کار خود پایان داد.

ز